Debat

SF: Danmark lider af bilforstoppelse

DEBAT: Biler er en dejlig måde at transportere sig selv på, men når der kommer for mange på vejene, får det modsat effekt. Derfor skal vi investere i cykelstier og offentlig transport, skriver transportordfører Karsten Hønge (SF).

Foto: ft.dk
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Karsten Hønge (SF)
Politisk ordfører og transportordfører

Siden 2010 er der kommet mere end 300.000 ekstra biler på vejene, som flere steder lider af forstoppelse.

De større byer sander til i biler, og vejene er floder af støj, forurening og udslip af CO2. Skidt for beboere, miljø og klima.

SF’s svar på denne udvikling er massive investeringer i tog, S-tog, letbaner og fleksible busser.

Fakta
Deltag i debatten!

På sigt skal vi investere i ”Road pricing”, så vi præcist kan beskatte kørsel på strækninger, der er belastet af mange biler, som for eksempel centrum i København.

Til gengæld skal vi ikke beskatte kørsel i Thy, hvor afstandene er store og kollektiv transport sparsom.

Danmark har brug for ambitiøse og visionære investeringer i kollektiv transport, herunder at flytte gods fra lastbiler over til tog og skib.

Karsten Hønge (SF)
Transportordfører

Bedre veje giver desværre flere biler
Biler er et dejligt fleksibelt transportmiddel, som mange har svært ved at leve uden, og derfor er SF også med til at finde penge til byggeri af veje. Men alt taler for, at vi især investerer massivt i kollektiv transport.

Regeringens svar er desværre at træde på den private speeder. Billigere biler gennem lavere registreringsafgift gør forstoppelsen endnu værre. Flere holder i bilkø, og nærstuderer nummerpladen på bilen foran.

Regeringen er kendt for perspektivløse udtalelser som: ”Nu må det være vejenes tur”. 

Men som den gamle bilfabrikant Henry Ford sagde: ”For hver ny vej, der anlægges, stiger efterspørgslen efter biler. Og for hver ny bil stiger efterspørgslen efter veje”.

Det har vist sig at være en evig spiral, og illustrerer, at vi skal have andre løsninger. Det er uansvarligt og kortsigtet!

Flere biler gavner ikke Danmark
Hvert år spildes 18 millioner timer med at sidde i bilkø, og det koster cirka fire milliarder i tabt produktion.

Det svarer til, at der konstant sidder 10.000 mennesker i bilkø. Forurening og klimaforandringer er også prisen for en utidssvarende infrastruktur.

Danmark har brug for ambitiøse og visionære investeringer i kollektiv transport, herunder at flytte gods fra lastbiler over til tog og skib.

Et godstog flytter lige så meget som 50 lastbiler, og giver mindre forurening og langt mindre slid på vejnettet. Ligesom skibe ikke slider på vandet.

Der er brug for større mobilitet, som understøtter vækst og beskæftigelse i et Danmark, som skal hænge bedre sammen.

Lønarbejdere og unge uden egen bil skal også komme frem til arbejdsplads eller uddannelsessted.

Ældre og syge skal ubesværet blive transporteret til læge, sygehus eller til familien, der måske bor langt væk. 

Vi skal fastholde perspektiverne i Togfonden. Den giver et spring fremad, ikke kun for byerne, som får timedrift, men også i landdistrikterne.

I stedet vælger regeringen en sur, reaktionær og destruktiv politik, hvor de konstant forsøger at spænde ben for et flertal i Folketinget.

Regeringens hårdnakkede ideologiske modstand mod jernbanen er kostbar for samfundet. Skatteindtægterne fra olien i Nordsøen svinger op og ned, men Togfonden er finansieret over mange år.

Det kræver politikere, der ikke ryster på hånden eller i bukserne at stå i spidsen for store investeringer.

Cykelstierne skal opgraderes
”Så tar’ vi cyklerne frem…”, burde flere danskere synge.

Cyklen er fantastisk og uden forurening, støj og CO2-udslip. Mange mennesker flyttes på lille plads, parkering fylder kun lidt, og den fysiske aktivitet er vejen til et bedre helbred.

Vi burde have en ambitiøs plan for cykelstier og gode forhold, blandt andet overvågning, for cyklerne nær tog- og busstationer.

Kollektiv transport og cykler har en svær tid med højrefløjsregeringen.

Førerløse biler og S-tog bliver en fantastisk mulighed i fremtiden, men drømmen bruges som usaglig begrundelse for ikke at tage de nødvendige beslutninger her og nu om bedre og billigere kollektiv transport.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

0:000:00