Regionsrådsformand: Bekymrende udmeldinger fra DF om Kattegat-bro

REPLIK: Hvis jeg var bekymret for en Kattegat-bro før, så er bekymringen kun blevet endnu større efter at have læst Kim Christiansens (DF) debatindlæg på Altinget, skriver Stephanie Lose (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

Af Stephanie Lose (V)
Regionsrådsformand i Region Syddanmark og formand for Syddansk Mobilitetsråd

Hvis jeg var bekymret før, så er bekymringen kun blevet endnu større efter at have læst transportordfører Kim Christiansens (DF) debatindlæg fra i mandags.

Jeg bliver faktisk alvorlig bekymret, når transportordføreren netop bruger som argument for en Kattegat-bro, at den vil mindske presset på Fyn og Trekantområdet.

I en fjern fremtid, jovist. Men trængslen på Fyn og i Trekantområdet er allerede i dag så stor, at der – Kattegat-bro eller ej – er vigtige infrastrukturprojekter i området, som SKAL gennemføres.

Nogle af os er bekymret
Når jeg læser Kim Christiansens indlæg, så bliver jeg desværre bestyrket i min bekymring for, at netop de projekter kan ende med at blive nedprioriteret – med henvisning til, at der måske er en Kattegat-bro på vej, som kan aflaste.

For mig handler det overhovedet ikke om, hvorvidt en Kattegat-bro kan brugerfinansieres eller ej. Og jeg vil gerne gentage, at jeg ikke har noget imod en Kattegat-bro.

Men mens transportordførerne drømmer om Kattegat-broen – så er vi nogle, der er bekymrede for, at drømmen reelt kommer til at skygge for løsningen af de rigtige og vigtige problemer i hverdagstrafikken, for eksempel på Fyn og i Trekantområdet. 

Mit fokus er at sikre, at det ikke kommer til at ske. Det er vigtigt at få gennemført de mange projekter, som løser problemerne med trængsel her og nu.

Sund fornuft råder ikke altid
Jeg ville så gerne tro på Kim Christiansens ord om, at en Kattegat-forbindelse ikke betyder noget for den måde, hvorpå man prioriterer andre infrastrukturprojekter, herunder dem vi her i det syddanske sukker efter.

Men det er svært. Især fordi det historisk har vist sig, at den sunde fornuft ikke altid råder, når der bliver prioriteret.

Lad mig give et eksempel: Spørger man erhvervslivet, er der enighed om, at en udbygning af motorvej E45/E20 mellem Fredericia og Kolding står højt på ønskesedlen. Hvorfor? Fordi der opleves daglige problemer med at komme frem. I øvrigt har projektet med en anslået udgift på 0,6 milliarder kroner en forbløffende høj samfundsøkonomisk gevinst på 8,3 milliarder kroner.

Her syv-otte år efter VVM-redegørelsen for dette projekt er der hverken vedtaget en anlægslov eller afsat finansiering til udbygningen af motorvejen trods en intern rente på 13,8 procent. I stedet er der afsat væsentlige og langt større beløb til projekter med en noget mere tvivlsom økonomi.

Så mens nogen drømmer, så er jeg optaget af, der er vågne øjne på vigtige og helt nødvendige infrastrukturprojekter, som burde have været prioriteret for længe siden. 

Forrige artikel Vognmænd kritiserer SLD-udmelding: Firdobling af P-bøder er nødvendig Vognmænd kritiserer SLD-udmelding: Firdobling af P-bøder er nødvendig Næste artikel Dansk Erhverv: Kattegatbro styrker den danske velfærd Dansk Erhverv: Kattegatbro styrker den danske velfærd
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.