Debat

V: Jernbaneforbindelse på Kattegatbro er urealistisk

DEBAT: En ny Kattegatbro vil binde Danmark bedre sammen og sikre vækst, men det er urealistisk at satse på en dyrere, kombineret motorvejs- og jernbaneforbindelse, skriver Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre.

En ren motorvejsforbindelse over Kattegat kan fuldt finansieres via brugerbetaling, hvilket gør dette visionære projekt realistisk, mener Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre.
En ren motorvejsforbindelse over Kattegat kan fuldt finansieres via brugerbetaling, hvilket gør dette visionære projekt realistisk, mener Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Nikolai Evereth Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører, Venstre

Alt for mange steder i landet holder Danmarks velstand i kø.

Det er et problem, fordi velstanden er forudsætningen for vores fælles velfærd.

Vi skal lytte til virksomhederne og deres pendlende medarbejderes klare meldinger om, at det trænger sig på med investeringer i den trafikale infrastruktur.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til os på [email protected].

Vi skal arbejde for at sikre høj mobilitet, fremdrift i trafikken og et sammenhængende Danmark i bedre balance.

Investeringer i infrastrukturen skal højt på dagsordenen
Der er i dag et påtrængende behov for at indgå en bred politisk aftale om en samlet og sammenhængende masterplan for investeringer frem mod 2030.

Vi skal lytte til virksomhederne og deres pendlende medarbejderes klare meldinger om, at det trænger sig på med investeringer i den trafikale infrastruktur.

Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører, Venstre

På den måde sikrer vi tiltrængt forudsigelighed for erhvervslivet og borgerne rundt om i landet samt maksimal effekt for hver eneste anlægskrone.

Målrettede investeringer i infrastrukturen er en investering i fremtidens vækst og arbejdspladser – og dermed i vores fælles velfærd.

Derfor skal denne sag højt på den politiske dagsorden – også i den kommende valgkamp, hvor partierne må melde klart ud om deres bud på finansiering.

Regeringen har allerede meldt ud, at den ønsker at hæve rammen for de offentlige investeringer med foreløbigt 19,5 milliarder kroner frem mod 2025.

Dermed kan vi bedre investere i flere vigtige infrastrukturprojekter rundt om i landet.

I skærende kontrast hertil står Socialdemokratiet, der indtil videre ikke har afsat en krone ekstra til infrastrukturen i deres 2025-plan, men derimod efterladt et truende hul i Togfonden på et tocifret milliardbeløb.

Kattegatbro skal finansieres af brugerbetaling
Et af de meget visionære projekter på lidt længere sigt er en fast forbindelse over Kattegat, der vil forbinde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

En fast Kattegatforbindelse vil spare bilisterne mellem Jylland og Sjælland op til to timers kørsel samt reducere trængslen markant på de fynske og østjyske motorveje.

Venstre glæder sig over, at regeringen i forslaget til finanslov for 2019 har afsat 60 millioner kroner til en forundersøgelse af projektet.

Undersøgelsen kan dermed påbegyndes, hvis den igangværende screening af økonomien i projektet viser, at en fast forbindelse kan bygges med brugerbetaling som finansiering - efter samme gode model som Storebæltsforbindelsen.

Derved kommer en Kattegatforbindelse ikke i konkurrence om statslige anlægskroner med de mange påtrængende trafikale projekter landet over.

Det er en meget vigtig forudsætning for Venstre, der frem mod 2030 satser hårdt på at få ryddet op i bunken af påtrængende vejprojekter i landets regioner.

Urealistisk med jernebaneforbindelse over Kattegat  
De foreløbige beregninger tyder på, at det desværre er urealistisk at satse på en kombineret motorvejs- og jernbaneforbindelse over Kattegat.

Et sådant projekt vil koste i omegnen af 124 milliarder kroner og kræve et enormt bidrag fra statskassen på mindst 40 milliarder kroner. Det er i min optik helt urealistisk.

Derimod tyder alt på, at en ren motorvejsforbindelse vil koste omkring det halve og kan fuldt finansieres via brugerbetaling – uden en krone fra statskassen.

Det er meget glædeligt og gør dette visionære projekt realistisk.

Nu afventer vi resultatet af den igangværende udvidede screening af økonomien, der er iværksat af regeringen og Dansk Folkeparti.

Hvis denne screening giver et forventet positivt resultat, kan vi gå videre til næste trin, nemlig førnævnte forundersøgelse, der vil bringe os på sikker grund før endelig politisk stillingtagen til, om der skal bygges en fast forbindelse over Kattegat – med efterfølgende VVM-undersøgelse.

Ren vejforbindelse vil give løft til kollektive busser 
Den udvidede screening vil vise, om det er relevant at undersøge begge scenarier, dvs. en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og baneforbindelse.

En ren vejforbindelse vil desuden også give et gevaldigt løft af den kollektive transport i form af hurtige grønne BRT-busser (Bus Rapid Transport) mellem landsdelene.

Vi skal binde Danmark bedre sammen 
Ved meget store anlægsprojekter er vi naturligvis nødt til at være på sikker grund og gå trinvist til værks. Realisme skal ledsage visionerne.

Det ændrer ikke på, at vi skal holde hårdt fast i visionen om på sigt at binde Danmark bedre sammen og gøre vores land mere velstående i kraft af en fast forbindelse over Kattegat.

Venstre agter at være en aktiv og drivende kraft i denne proces.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00