V: Jernbaneforbindelse på Kattegatbro er urealistisk

DEBAT: En ny Kattegatbro vil binde Danmark bedre sammen og sikre vækst, men det er urealistisk at satse på en dyrere, kombineret motorvejs- og jernbaneforbindelse, skriver Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre.

Af Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører, Venstre

Alt for mange steder i landet holder Danmarks velstand i kø.

Det er et problem, fordi velstanden er forudsætningen for vores fælles velfærd.

Vi skal lytte til virksomhederne og deres pendlende medarbejderes klare meldinger om, at det trænger sig på med investeringer i den trafikale infrastruktur.

Vi skal arbejde for at sikre høj mobilitet, fremdrift i trafikken og et sammenhængende Danmark i bedre balance.

Investeringer i infrastrukturen skal højt på dagsordenen
Der er i dag et påtrængende behov for at indgå en bred politisk aftale om en samlet og sammenhængende masterplan for investeringer frem mod 2030.

På den måde sikrer vi tiltrængt forudsigelighed for erhvervslivet og borgerne rundt om i landet samt maksimal effekt for hver eneste anlægskrone.

Målrettede investeringer i infrastrukturen er en investering i fremtidens vækst og arbejdspladser – og dermed i vores fælles velfærd.

Derfor skal denne sag højt på den politiske dagsorden – også i den kommende valgkamp, hvor partierne må melde klart ud om deres bud på finansiering.

Regeringen har allerede meldt ud, at den ønsker at hæve rammen for de offentlige investeringer med foreløbigt 19,5 milliarder kroner frem mod 2025.

Dermed kan vi bedre investere i flere vigtige infrastrukturprojekter rundt om i landet.

I skærende kontrast hertil står Socialdemokratiet, der indtil videre ikke har afsat en krone ekstra til infrastrukturen i deres 2025-plan, men derimod efterladt et truende hul i Togfonden på et tocifret milliardbeløb.

Kattegatbro skal finansieres af brugerbetaling
Et af de meget visionære projekter på lidt længere sigt er en fast forbindelse over Kattegat, der vil forbinde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

En fast Kattegatforbindelse vil spare bilisterne mellem Jylland og Sjælland op til to timers kørsel samt reducere trængslen markant på de fynske og østjyske motorveje.

Venstre glæder sig over, at regeringen i forslaget til finanslov for 2019 har afsat 60 millioner kroner til en forundersøgelse af projektet.

Undersøgelsen kan dermed påbegyndes, hvis den igangværende screening af økonomien i projektet viser, at en fast forbindelse kan bygges med brugerbetaling som finansiering - efter samme gode model som Storebæltsforbindelsen.

Derved kommer en Kattegatforbindelse ikke i konkurrence om statslige anlægskroner med de mange påtrængende trafikale projekter landet over.

Det er en meget vigtig forudsætning for Venstre, der frem mod 2030 satser hårdt på at få ryddet op i bunken af påtrængende vejprojekter i landets regioner.

Urealistisk med jernebaneforbindelse over Kattegat  
De foreløbige beregninger tyder på, at det desværre er urealistisk at satse på en kombineret motorvejs- og jernbaneforbindelse over Kattegat.

Et sådant projekt vil koste i omegnen af 124 milliarder kroner og kræve et enormt bidrag fra statskassen på mindst 40 milliarder kroner. Det er i min optik helt urealistisk.

Derimod tyder alt på, at en ren motorvejsforbindelse vil koste omkring det halve og kan fuldt finansieres via brugerbetaling – uden en krone fra statskassen.

Det er meget glædeligt og gør dette visionære projekt realistisk.

Nu afventer vi resultatet af den igangværende udvidede screening af økonomien, der er iværksat af regeringen og Dansk Folkeparti.

Hvis denne screening giver et forventet positivt resultat, kan vi gå videre til næste trin, nemlig førnævnte forundersøgelse, der vil bringe os på sikker grund før endelig politisk stillingtagen til, om der skal bygges en fast forbindelse over Kattegat – med efterfølgende VVM-undersøgelse.

Ren vejforbindelse vil give løft til kollektive busser 
Den udvidede screening vil vise, om det er relevant at undersøge begge scenarier, dvs. en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og baneforbindelse.

En ren vejforbindelse vil desuden også give et gevaldigt løft af den kollektive transport i form af hurtige grønne BRT-busser (Bus Rapid Transport) mellem landsdelene.

Vi skal binde Danmark bedre sammen 
Ved meget store anlægsprojekter er vi naturligvis nødt til at være på sikker grund og gå trinvist til værks. Realisme skal ledsage visionerne.

Det ændrer ikke på, at vi skal holde hårdt fast i visionen om på sigt at binde Danmark bedre sammen og gøre vores land mere velstående i kraft af en fast forbindelse over Kattegat.

Venstre agter at være en aktiv og drivende kraft i denne proces.

Forrige artikel Dansk Energi: Årtiers politisk slingrekurs får elbilerne til at køre udenom Danmark Dansk Energi: Årtiers politisk slingrekurs får elbilerne til at køre udenom Danmark Næste artikel Vognmænd kritiserer SLD-udmelding: Firdobling af P-bøder er nødvendig Vognmænd kritiserer SLD-udmelding: Firdobling af P-bøder er nødvendig
  • Anmeld

    Benny Andersen · IT-supporter

    Vi kan købe hele verden

    Hvordan kan vi blive mere velstående af at brænde 60 milliarder af på en motorvej over Kattegat? Det er tvivlsomt.
    Og hvorfra har man de tal der meget belejligt gør en forbindelse med jernbane dobbelt så dyr?
    Når Venstre og Liberal Alliance kommer med dette forslag vil jeg anbefale stor skepsis.
    Det er trods alt det parti der engang havde en finansminister der sagde: Vi kan købe hele verden!

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.