Debat

Vognmænd: Politikerne må forstå, hvad klokken har slået for PostNord

DEBAT: Nødhjælpen til PostNord skal stoppes nu. I stedet skal politikerne have hænderne op af lommen og definere, hvordan posten i fremtiden skal distribueres med den viden og de erfaringer, vi har gjort os de seneste år, skriver Erik Østergaard.

Politikerne lægger lige nu op til, at de selvstændige vognmænd, der skal operere på markedsvilkår, skal betale for denne laden-stå-til med PostNord, skriver Erik Østergaard.
 
Politikerne lægger lige nu op til, at de selvstændige vognmænd, der skal operere på markedsvilkår, skal betale for denne laden-stå-til med PostNord, skriver Erik Østergaard.  Foto: /ritzau/Henning Bagger
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL-Danske Vognmænd

PostNord er blevet et møllehjul om halsen på vores politikere.

De aner ikke deres levende råd, og bevilliger derfor år efter år flere penge til den synkende skude.

Men kunne vi ikke forvente af vores folkevalgte, at de rent faktisk gjorde sig den anstrengelse at stille sig selv spørgsmålet – og opgaven – at definere, hvilken form for distribution af breve man godt kunne tænke sig, Danmark skulle have i fremtiden?

Så der er ingen vej udenom: Politikerne kan ikke fortsætte med at lukke øjnene, mens de stikker hænderne ned i foret efter flere penge.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL

Lukkede øjne, åben tegnebog
Lige nu bliver distributionspligten brugt til at forsvare PostNords ansvar for at bringe det mindste brev ud til den fjerneste afkrog i landet.

Med den tilgang, så har politikerne reelt givet op, vælger at lukke øjnene – og åbne tegnebogen.

Eller forestiller de sig, at det skal fortsætte indtil de sidste, der ikke har mail og e-Boks, er døde?

Eller at man – udflytninger til trods – venter på, at urbaniseringen endegyldigt medfører, at posten i fremtiden ikke skal uden for byvoldene?

Det er i dag nået så langt, at man hører om brevafsendere, der bruger pakker – altså luft – til at få breve frem til nogenlunde tid, altså sendt som pakkepost.

For kan man sige med rimelighed, at et brev har aktualitet og validitet, hvis det har været 10 dage undervejs i vores tidsalder?

Jeg tror ikke, at der findes nogen politiker, der højt vil turde vedkende sig at abonnere på enten ét eller begge af ovenstående tilgange. Men de facto er det tilfældet.

Økonomisk belastning
Så til landets politikere: Det er på tide, at I får formuleret positivt, hvilket postdistributionssystem, I ønsker for Danmark i fremtiden, med den viden og de erfaringer vi har gjort os over de seneste snart mange år.

For ellers vil nødhjælpen til PostNord-konstruktionen blot fortsætte og fortsætte. Til ingens tilfredshed.

Men til alles økonomiske belastning og udelte irritation. Dét er, med al respekt, ikke at lede landet. Det er derimod at lade stå til.

Lige nu lægges der op til, at konkurrenterne i pakkedistributionen – de selvstændige vognmænd, der skal operere på markedsvilkår - skal betale for denne laden-stå-til.

Det er at føje spot til skade. Som jeg tidligere har påpeget, så betaler vognmændene i dag til PostNord over skattebilletten.

Læs også

Men de medfinansierer således også dén konstruktion, der reelt er med til at undergrave og konkurrenceforvride deres egen virksomheds betingelser på markedet.

Med regeringens nye planer, så institutionaliseres denne uretfærdighed, hvis der kan skabes flertal for en sådan løsning.

Hvordan skal posten i fremtiden distribueres?
Jeg er slet ikke blind for dilemmaerne og påstår ikke, at politikerne har en nem opgave.

Selvfølgelig er der et samfundsmæssigt hensyn til de borgere, der af forskellige grunde ikke kan håndtere elektronisk post og/eller bor så afsides, så distributionen er uforholdsmæssig omkostningstung.

Men med en reduktion på 90 procent i postmængden over en årrække, så står skriften og blinker på væggen: Det kan ikke fortsætte.

Og løsningen kan altså aldrig blive, at lade PostNord med statsstøtte i ryggen æde sig ind på andre distributionsområder, hvor der findes private aktører på markedsvilkår.

Urimeligheden – og det grundlæggende helt uholdbare i konstruktionen – er åbenlys for enhver.

Så der er ingen vej udenom: Politikerne kan ikke fortsætte med at lukke øjnene, mens de stikker hænderne ned i foret efter flere penge.

Opgaven er klar: Få defineret, hvordan posten i fremtiden skal distribueres –  også hvor der er længere mellem husene – og hvilken løsning, man ville vælge i dag, hvis man ikke skulle vægte hensynet til det gamle postvæsens historiske rolle.

Jeg tror, svaret ret hurtigt ville ligge lige for.

Dokumentation

Temadebat: PostNord og fremtidens postvæsen

Forhandlingerne om en ny postaftale efter sigende lige på trapperne. Altinget benytter anledningen og har spurgt et hold af debattører, hvordan Danmarks fremtidige postvæsen skal se ud? De vil i løbet af oktober måned blandt andet diskutere, om staten skal bidrage yderligere til PostNord eller om flere af opgaverne skal i privat udbud? Og om der overhovedet er brug for et nationalt postvæsen i fremtidens digitaliserede verden?

Panelet er indtil videre:

Henning Hyllested (EL), transportordfører

Peter Kjær Jensen, administrerende direktør, PostNord Danmark

Bjarne Hastrup, direktør, Ældresagen

Erik Østergaard, administrerende direktør, DTL

Carina Christensen, administrerende direktør, ITD 

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikernes fællesråd


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00