Debat

Alkohol & Samfund: Sundheds- og seksualundervisningen sejler

DEBAT: Sundheds- og seksualundervisning er voldsomt underprioriteret i grundskolen, og lærerne føler sig dårligt klædt på. Undervisningsministeren bør stille flere krav til kommunerne, mener Alkohol & Samfund.

Mange lærere har svært ved at undervise eleverne i alkohol og alkoholkultur, skriver Alkohol & Samfund. 
Mange lærere har svært ved at undervise eleverne i alkohol og alkoholkultur, skriver Alkohol & Samfund. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Astrid Johanne Bjørnskov
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Magnus Kielberg Johannesen
Undervisningskonsulent, Alkohol & Samfund

Undervisning om alkohol i grundskolen drukner. Organiseringen og prioritering af det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) er mangelfuld. 

Evalueringen af det obligatoriske emne, som Undervisningsministeriet netop har offentliggjort, viser, at skoleansvarlige i kommunerne, skoleledere og lærere, der underviser i SSF, ikke tænker emnet ind i skoleskemaet på lige fod med dansk, matematik og andre obligatoriske fag.

Der er behov for et markant løft af sundheds- og seksualundervisningen generelt. Og det løft kan undervisningsminister Merete Risager sammen med sundhedsminister Ellen Trane Nørby levere, uden at det koster en eneste udligningskrone.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Lærere føler sig dårligt klædt på  
Der er ingen faste rammer for undervisning om alkohol. Det betyder, at nogle grundskoleelever får hjælp fra en voksen til at skabe en fornuftig alkoholkultur, mens andre må nøjes med lidt eller ingen hjælp .  

Undervisning om alkohol i børnehøjde handler om mere end leverskader, organsvigt, eller hvor meget man skal drikke, før man har et problem med alkohol. Det handler også om at drage omsorg og udvise respekt for hinanden og lære at navigere i en kultur, hvor alkohol er en indgroet del af samværet.

Der er ingen faste rammer for undervisning om alkohol. Det betyder, at nogle grundskoleelever får hjælp fra en voksen til at skabe en fornuftig alkoholkultur, mens andre må nøjes med lidt eller ingen hjælp.  

Magnus Kielberg Johannesen
Undervisningskonsulent, Alkohol & Samfund

Desværre føler 72 procent af de lærere, som underviser i SSF, sig kun i nogen eller mindre grad fagligt klædt på til opgaven, og videre svarer 45 procent af underviserne i SSF, at de har mindre grad eller slet intet kendskab til Fælles Mål for emnet.

Det er svært at bedømme retningen af undervisningen med lukkede øjne. Derfor er der klart brug for, at underviserne bliver klædt fornuftigt på til at varetage undervisningen.  

Hold kommunerne ansvarlige  
Intentionerne for sundhedsundervisningen er gode, men både mål og midler er i praksis fraværende og nedprioriteret, viser evalueringen. Undervisningsministeren bør pålægge kommunalbestyrelsen i hver kommune at udarbejde en lokal plan for sundheds- og seksualundervisningen på skolerne.

I Alkohol & Samfund ser vi et stort problem i, at 78 procent af de adspurgte kommunalt skoleansvarlige angiver, at der ikke er udpeget en ansvarlig for kvalitetssikring af SSF i kommunen, sådan som vi kender det fra andre fag i grundskolen.

Kommunalbestyrelsen skal styrke kvaliteten af undervisningen ved at vedtage rammerne for, hvordan sundheds- og seksualundervisningen skal prioriteres i kommunen, for eksempel ved at indskrive sundhed i skolepolitikken.

Gør plads i skoleskemaet
En stor del af de adspurgte lærere, der underviser om alkohol, har svært ved at finde tid til at undervise i emnet. Det dokumenterede Alkohol & Samfund i en undersøgelse om undervisning om alkohol i sensommeren 2018.

Undervisning om alkohol bliver altså kun gennemført, når læreren har plads til det i forhold til anden undervisning, der er underlagt et fast pensum på skolerne. Over halvdelen af lærerne i undersøgelsen benytter konsulenter uden for skolen til at gennemføre undervisningen. Det får os til at stille spørgsmålet, om undervisning om alkohol bare bliver proforma.

Lad os hurtigst muligt få vendt skuden og få et ordentligt navigationssystem implementeret for sundheds- og seksualundervisningen i grundskolen. De frie rammer for sundheds- og seksualundervisningen kan have den utilsigtede konsekvens, at kvaliteten af undervisningen bliver individbåret og dermed vilkårlig.

Der er behov for en undervisningskaptajn ved roret, der sætter kursen, og et mandskab, der tydeligt kender ruten. Der bør udstikkes nogle retningslinjer nu, så vi sikrer, at sundheds- og seksualundervisningen ikke bliver en dødssejler.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00