Antorini retter ind efter kritik

MÅLSÆTNING: Børne- og undervisningsministeren har taget Rigsrevisionen og Statsrevisorernes kritik af arbejdet med 95-procent-målsætningen til sig. Hun iværksætter nu flere initiativer for en bedre styring af indsatsen på området. Rigsrevisoren er tilfreds.
Rigsrevisionen og Statsrevisorernes kritik af indsatsen for at opnå 95-procent-målsætningen har fået børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) til at styrke hendes ministeriums styring af indsatsen, blandt andet gennem delmål
Rigsrevisionen og Statsrevisorernes kritik af indsatsen for at opnå 95-procent-målsætningen har fået børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) til at styrke hendes ministeriums styring af indsatsen, blandt andet gennem delmålFoto: hojskolerne.dk

Det er godt, at ministeriet nu vil arbejde videre med at hente viden ud af de initiativer, de har sat i gang.

Anna Dahlquist
Projektleder, Videncenter om Fastholdelse og Frafald
Fakta

Om 95-procents-målsætningen:

I velfærdsaftalen fra juni 2006 aftalte en række partier i Folketinget, at mindst 95 % af alle unge i 2015 (heraf mindst 85 % i 2010) skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Dette kaldes også 95-procents-målsætningen.

En ungdomsuddannelse er fx en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse. I globaliseringsaftalen fra november 2006 blev målene specificeret til, at 85 % af en ungdomsårgang i 2010 og 95 % af en ungdomsårgang i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse.


Kilde: Rigsrevisionens beretning
For at sikre sig at indsatsen for at få 95 procent af en ungdomsårgang igennem en ungdomsuddannelse virker, vil børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) nu sørge for, at hendes ministerium får en stærkere styring af indsatsen.

Tiltaget kommer, efter Rigsrevisionen og Statsrevisorerne i marts kritiserede ministeriets mål- og resultatstyring på området for at være alt for overordnet og ukonkret, og at ministeriet derfor reelt set ikke har nogen mulighed for at vurdere, om initiativerne på området rent faktisk har virket. De fremhævede af den grund en risiko for, at mange penge på området kan være gået til spilde.

Derfor skal der nu udarbejdes delmål for arbejdet med målsætningen, og nye initiativer på området skal fremover i højere grad "hvile på generaliserbar viden om effekt". Det oplyste børne- og undervisningsminister Christine Antorini i en redegørelse til Statsrevisorerne sidst i maj. Det er dog vigtigt, at delmålene ikke fratager skolerne friheden til at prioritere deres indsats ud fra lokale vilkår, understregede hun videre.

Derudover så Rigsrevisionen og Statsrevisorerne gerne, at ministeriet begyndte at arbejde mere med data for de unges faktiske uddannelsessituation som et supplement til profilmodellen, der bygger på et kvalificeret skøn af 9. klassernes uddannelsesniveau 25 år frem i tiden, for at få et mere kvalificeret billede af uddannelsessituationen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00