Debat: Optagelsesproces til gymnasiale uddannelser er en farce

DEBAT: Det er fair nok at skærpe kravene til at begynde på en gymnasial uddannelse, men det administrative bøvl, som nu bliver indført, tilfører absolut ingen værdi, hverken for elever eller uddannelser, skriver to uddannelsesledere fra Skanderborg.

Af Pia Marlo og Jakob Thulesen Dahl
Hhv. direktør på SCU (Skanderborg-Odder Center for Uddannelse) og rektor på Skanderborg Gymnasium

Et er, at man gerne vil skærpe kravene til at begynde på en gymnasial uddannelse – fint nok, vi er bestemt med på, at vi ikke alle behøver en sådan.

Noget andet er det administrative bøvl, de snubletråde, det tidsspilde, vi nu udsætter de unge for. Det forstår vi simpelthen ikke!

Eksempelvis kan elever have supergode karakterer fra 9. klasse og erklæres uddannelsesparate, men hvis de efterfølgende vælger at gå på en eksamensfri efterskole i 10. klasse, så er det pludselig, som om at de ikke blot er blevet et år ældre (og nok lidt mere modne), men tilsyneladende også har tabt noget af den gode viden, som de gennem de sidste mange år har erhvervet sig i grundskolen. Ja, det lyder jo helt logisk! Eller måske ikke!

Den samme logik var indtil for nogle uger siden gældende for de elever, der drog et år ud i verden - og for eksempel tog et år på high school og dermed forbedrede ikke mindst deres sprogkundskaber betragteligt – og som også skulle deltage i en ”optagelsesprøve” for at komme ind på en gymnasial uddannelse hjemme i Danmark. Den procedure er heldigvis blevet ændret.

Administrativt bøvl tager tid
Vi taler ofte om, at vi skal afbureakratisere og gøre tingene mere enkle, men hvorfor så gøre det absolut modsatte, når det gælder kravene til en gymnasial uddannelse?

Vi forstår ikke, hvor alt det administrative bøvl og tidsspilde kommer fra – hvor tilføres værdien?

Ja, det er i hvert fald ikke hos de unge. Ej heller her hos os på SCU eller STX Skanderborg, hvor vi bruger utroligt lang tid på administrativt bøvl, hvor vi blot generer, plager og forstyrrer unge mennesker og deres forældre. Men okay, vi har heller aldrig været ansat i ministeriet, så vi ved nok ikke så meget om uddannelse.

Forrige artikel SMVDanmark: Vi ønsker os en regering med visioner for erhvervsuddannelserne SMVDanmark: Vi ønsker os en regering med visioner for erhvervsuddannelserne Næste artikel Konsulent: Optagelsesregler til ungdomsuddannelserne er en ommer Konsulent: Optagelsesregler til ungdomsuddannelserne er en ommer
  • Anmeld

    Christian Alnor · Rektor

    Optagelsesprøverne skaber unødig stress blandt de unge

    Jeg er fuldstændig enig i vurderingen fra Jakob Thulesen Dahl og Pia Mario. Optagelsesreglerne er blevet helt unødvendigt kringlede, og der mangler i udstrakt grad tillid til, at vi på gymnasierne selv kan vurdere, om en ansøger har mulighed for at gennemføre en gymnasial uddannelse.
    Jeg sidder for tiden og holder optagelsessamtalen med alle de 16 ansøgere, som vi har haft til prøve. Samtalen er obligatorisk, så vi kan ikke fortælle en ansøger om hun er bestået eller ej på anden måde. Så en ansøger der er på efterskole langt væk skal køre hjem til en samtale på 5 minutter.
    Hvad værre er, så bidrager optagelsesprøverne til at sprede stress blandt eleverne i 9. og 10. klasse. Helt unødvendigt! Til prøven i de 4 fag dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi kan man score 100 point (25 i hver). Selv dygtige ansøgere, der har scoret meget tæt på 100 point sidder med skuldrene oppe om ørene og er nervøse, når de kommer til samtalen. Kan de nu være sikre på, at de ikke har dummet sig. Af 11 ansøgere til stx har de 9 scoret 85 point eller flere. Også de har været nervøse og fortæller om kammerater på efterskolen, som har været meget nervøse siden prøven 14. juni.
    Samtlige 11 stx-ansøger er bestået. Af de 3 hf-ansøgere er 2 bestået. Så udbyttet målt i frasorterede uegnede ansøgere er magert. Hvorfor skal vi bruge mange arbejdstimer på skolen på at administrere et tungt og uigennemskueligt system som oven i købet skaber helt unødvendig stress hos eleverne?