Debat

DEG: Drop skiftet efter 20 uger for de unge på erhvervsuddannelserne

Vi bør droppe skiftet efter 20 uger for de unge på erhvervsuddannelserne. Ind skal i stedet Erhvervsskolernes Ungdomsår, der er et sammenhængende forløb på 40 uger for unge, der ligger forud for valget af specifik erhvervsuddannelse, skriver Ole Heinager.

På erhvervsuddannelserne stilles der mange krav til de unge, samtidig med at tiden er knap. Det kan man spørge sig selv om, er rimeligt, skriver Ole Heinager.<br>
På erhvervsuddannelserne stilles der mange krav til de unge, samtidig med at tiden er knap. Det kan man spørge sig selv om, er rimeligt, skriver Ole Heinager.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Ole Heinager
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I den offentlige debat er der jævnligt nye forslag og ønsker til, hvad der skal sættes på skoleskemaet i både grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Denne liste er efterhånden lang.

Der er uden tvivl en god grund til at listen er omfattende. Vores samfund er blevet mere kompliceret og porteføljen af ting, man skal forholde sig til, er vokset. At være ung i dag er en stor opgave i sig selv. At finde sig selv, sin identitet og ikke mindst sin erhvervsfaglige identitet.

De unge er længere tid i proces med at blive hele mennesker, blandt andet fordi, der er så meget mere de skal lære og forholde sig til. Dette bakkes op af et samfund, hvor der er rum til at dannes og uddannes.

Bedre sammenhæng i erhvervsuddannelserne

På erhvervsuddannelserne stilles der mange krav til de unge, samtidig med at tiden er knap. Det kan man spørge sig selv om, er rimeligt.

Temadebat

Hvad bør der være mindre af i uddannelsessystemet?
Altinget Uddannelse spørger i denne debatrække interessenter fra både grundskolerne, ungdomsuddannelserne og voksen-efteruddannelserne, hvad de vil have mindre af.

Hvordan ville de eksempelvis frigøre tid i undervisningen, hvis de kunne bestemme? Er der noget, de vil pille af skoleskemaet?

Er der generelt opgaver, skoler og institutioner klarer i dag, som de ikke burde beskæftige sig med? Og er der noget særligt, lærerne, lederne eller eleverne vil af med?

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Hvorfor har de elever, der vælger en erhvervsuddannelse, ikke mere tid – til at blive dygtige, til at finde sig selv og sin faglige identitet, være ung, knytte venskaber og skabe sociale relationer? Ligesom de elever, der vælger gymnasiet.

På erhvervsuddannelserne er der flere overgange, der afkræver de unge afklaring. Magter de unge ikke det, falder de fra, eller vælger om, for at få mere tid. Det er dét, vi skal have luget ud, og samtidig skabe en bedre sammenhæng i erhvervsuddannelserne.

På erhvervsuddannelserne har vi de unge elever, der kommer fra grundskolen, i 40 uger, fordelt på to grundforløb, inden de starter i lære. På første grundforløb er der fag som dansk, arbejdspladskultur, samfund og sundhed, arbejdsplanlægning og samarbejde, innovation, metodelære, samt faglig dokumentation og kommunikation.

Derudover lærer eleverne, hvordan de søger læreplads, og der arbejdes med praktiske opgaver inden for det hovedområde, de har valgt.

Fagmylder

På andet grundforløb har eleverne valgt, hvilken specifik erhvervsuddannelse de vil gå på. Nu er der meget konkrete erhvervsfag, foruden grundfag og eventuelle certifikater afhængig af uddannelse.

Eleverne skal være både fagligt og mentalt indstillet på, at næste skridt er en læreplads som elektriker, frisør, industritekniker, kontoruddannet, tandklinikassistent, receptionist, skov -og naturtekniker eller en af de øvrige 94 erhvervsuddannelser.

Det er to meget komprimerede forløb præget af fagmylder. Det siger sig selv, at der er en begrænsning på, hvor meget mere, der kan fyldes på. Det er ikke uforståeligt, at det, eleverne ofte efterspørger, er mere tid. Tid til faglig fordybelse, til afklaring og til at finde sin faglige identitet. Og ikke mindst ro på, i forhold til at træffe afgørende valg for fremtiden.

Så hvad skal ud, hvis andet skal ind? Det, der skal ud, er skiftet efter 20 uger for de unge på erhvervsuddannelserne. Ind skal Erhvervsskolernes Ungdomsår – et sammenhængende forløb på 40 uger for unge, der ligger forud for valget af specifik erhvervsuddannelse.

Et tilbud

Erhvervsskolernes Ungdomsår vil der blive plads til mere af det, der efterspørges. For eksempel obligatoriske moduler for bæredygtighed, digitalisering, globalisering og verdensmål som dannelseselementer, de unge får med ud i erhvervslivet.

På erhvervsuddannelserne er der flere overgange, der afkræver de unge afklaring.

Ole Heinager
Formand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne

Her kunne man også kigge på at koble erhvervsfagene tættere sammen med grundfagene for at skabe en større faglig sammenhæng over hele året.

Det kunne også give mere tid til for eksempel 'snusepraktikker' i virksomheder med henblik på, at de unge kan får bedre mulighed for at finde ud af, hvad de er interesseret i, og dertil skabe kontakter til virksomheder, der senere kan blive til lærepladser.

Jeg anerkender fuldt ud, at der er elever, der er afklarede, har den faglige selvtillid og gerne vil afsted på arbejdsmarkedet og i gang med at tjene egne penge.

Derfor skal der slås et slag for, at systemet indrettes meget mere på de unges præmisser. Det mener jeg også er i tråd med at droppe overgangen allerede efter 20 uger for de elever, der vil gøre brug af dette tilbud.

Året skal derfor være et tilbud og ikke et krav.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Heinager

Adm. direktør, Next Uddannelse København, afgående formand, DEG-L (Lederne i Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier) (24/4-24)
cand.scient.pol.

0:000:00