Debat

DPU: Vi tilbyder allerede den uddannelse, borgmesteren vil opbygge

DEBAT: Det er positivt, at ungdomsborgmesteren ønsker bedre uddannelse af pædagogiske ledere. Men uddannelsen, han vil opbygge, findes på DPU, skriver viceinstitutleder og fagkoordinator. 

Det er ikke rigtigt, at der ikke findes en praksisnær pædagogisk lederuddannelse, som ungdomsborgmesteren har udtalt, skriver viceinstitutleder og fagkoordinator fra DPU. 
Det er ikke rigtigt, at der ikke findes en praksisnær pædagogisk lederuddannelse, som ungdomsborgmesteren har udtalt, skriver viceinstitutleder og fagkoordinator fra DPU. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Marie Lagoni Pedersen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Eva Silberschmidt Viala og Helene Ratner
Viceinstitutleder, DPU, Aarhus Universitet og fagkoordinator, DPU Master i uddannelsesledelse

”Det er absurd, at der ikke findes en praksisnær pædagogisk lederuddannelse”. 

Citatet er fra Altinget den 6. marts – før Coronaen satte verden på pause – og har ungdomsborgmester i København, Jesper Christensen (S), som afsender.

Han finder det absurd, at der ikke findes en praksisnær lederuddannelse for pædagoger, fordi dygtige ledere er en forudsætning for at lykkes på et område, der er afgørende for børns opvækst og fremtidsmuligheder.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Der er rigtigt, at der er behov for flere ledere inden for den pædagogiske verden, der rent faktisk ved noget om ledelse. Så det er rigtig positivt, at Jesper Christensen vil prioritere området.

Men det er ikke rigtigt, at der ikke findes en praksisnær pædagogisk lederuddannelse.

Det giver med andre ord efter vores opfattelse ikke mening at udvikle en kommunal pædagogisk lederuddannelse.

Eva Silberschmidt Viala og Helene Ratner
Viceinstitutleder, DPU, Aarhus Universitet og fagkoordinator, DPU Master i uddannelsesledelse

Det bliver ikke mere praksisnært
På DPU har vi udviklet den forskningsbaserede Master i uddannelsesledelse, hvor pædagogiske ledere netop lærer at skabe konkrete resultater i en politisk styret pædagogisk praksis under stadig forandring og reformering.

Vores masteruddannelse er målrettet pædagogiske ledere, der vil arbejde resultatorienteret og samtidig er bevidste om, at pædagogisk ledelse handler om at udvikle mennesker og ikke alene forretningen eller organisationen. Master i uddannelsesledelse kommer både omkring klassisk ledelses- og organisationsteori og specifikke discipliner målrettet det pædagogiske område.

De studerende arbejder yderligere med konkrete problemstillinger fra deres egne arbejdspladser, som de gennem uddannelsen får mulighed for at anskue med ledelsesteoretiske briller – og ikke mindst får de mulighed for at implementere konkrete forandringer i deres organisationer som en del af uddannelsen. Meget mere praksisnært bliver det ikke.

Mærkeligt at bygge parallel uddannelse
Samtidig har uddannelsen et højt akademisk niveau og fordrer et højt refleksionsniveau. Resultatet er strategiske og handledygtige praktikere, der mestrer analyse, intervention og forandring af den pædagogiske praksis.

Læs også

Derfor synes vi, at det virker mærkeligt at bygge en parallel kommunal uddannelse op fra bunden, når der allerede findes uddannelsesinstitutioner, som er dedikerede til at videreuddanne pædagoger og lærere og gør det i stort omfang.

Et yderligere perspektiv er, at en kommunal uddannelse med base i hovedstaden kan blive for snæver og komme for få til gavn.

Studerende fra hele landet
Master i uddannelsesledelse har studerende fra hele landet, og det faglige fællesskab rækker både tidsmæssigt og geografisk udover DPU’s matrikel i Emdrup. Det er et ledernetværk, som de studerende har glæde af i mange år på tværs af institutioner og kommunegrænser.

Det giver med andre ord efter vores opfattelse ikke mening at udvikle en kommunal pædagogisk lederuddannelse. Det vil give mere mening at løse opgaven inden for de eksisterende rammer.

Vi synes derfor, at Københavns ungdomsborgmester – når det igen bliver forsvarligt at mødes fysisk – skulle kigge ud til os i Nordvest og se, hvordan vi bedriver efter- og videreuddannelse af pædagogiske ledere, før han tager hul på at opbygge en paralleluddannelse.

Vi er enige i ambitionen om at uddanne bedre pædagogiske ledere – og vi giver naturligvis en kop kaffe. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00