Debat

Elever i modsvar til rektor: Angrib vores argumenter i stedet for vores legitimitet

REPLIK: Rektor Christian Alnor angriber vores legitimitet som elever med egne holdninger og argumenter med påstande uden belæg. Hvis Christian Alnor er uenig med os, burde han i stedet diskutere vores argumenter, skriver tre gymnasieelever.

Christian Alnor angriber vores legitimitet med påstande uden belæg, skriver initiativtagerne bag kampagnen #MinUddannelseMitValg
Christian Alnor angriber vores legitimitet med påstande uden belæg, skriver initiativtagerne bag kampagnen #MinUddannelseMitValgFoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sarah Gruszow Bærentzen, Lucas Damsgaard og Oliver Gabrielsen
Initiativtagere til kampagnen #MinUddannelseMitValg

Når unges argumenter bliver for gode, har voksne det med at slå på vores legitimitet i stedet for argumenter. Et godt eksempel på dette kan læses i debatindlægget fra 16. september udgivet her på Altinget, skrevet af rektor fra Middelfart Gymnasium, Christian Alnor.

Her kommer skribenten med en række angreb rettet mod os elever bag kampagnen #MinUddannelseMitValg, der den seneste måned har floreret på sociale medier og i avisspalter for at bevare det frie gymnasievalg.

Christian Alnor postulerer, at vores kampagne ikke er styret af unge, men i stedet styres af Niels Brock, der skubber os unge foran sig.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Vi er ærgerlige over, at en rektor har så lidt tiltro til, at elever selv kan have en holdning og kæmpe for den. Christian er uenig i vores politiske holdning, men bruger i stedet sin spalteplads på at skyde efter manden og ikke bolden.

Kampagnen er lavet af elever
Det meste af indlæggets indhold er påstande uden belæg. I grove træk kommer han med tre postulater, som vi naturligvis gerne vil udrede:

Vi er ærgerlige over, at en rektor har så lidt tiltro til, at elever selv kan have en holdning og kæmpe for den. 

Sarah Gruszow Bærentzen, Lucas Damsgaard og Oliver Gabrielsen
Initiativtagere til kampagnen #MinUddannelseMitValg

Første postulat: “initiativet fremstilles som en ungdomsorganisation, der er styret af unge. Men det er der næppe tale om”. Han uddyber ikke, hvorfor han tror dette, men skriver i stedet: “Niels Brock skubber unge foran sig i... kampagne”

At vores kampagne er lavet af vores rektorer med os elever som marionetdukker, har intet hold på sig.

Virkeligheden er i stedet, at vi siden januar har været mere end 50 elever, der har gravet os ned i den rapport, som en nedsat ekspertgruppe har udarbejdet med forslag til fremtidens elevfordelingsregler.

Det frie gymnasievalg betød utrolig meget for os, da vi valgte gymnasium for kun et par år siden, og derfor har vi valgt at engagere os i kampen for at bevare selv samme. Siden januar har vi lavet en kampagne, der er blevet liket 12.000 gange og delt af 6.500 elever.

12.000 elever er enige
Andet postulat: “Særligt landsdækkende er den i hvert fald ikke.”

Det er ingen hemmelighed, at vi, initiativtagere, går på Niels Brock, men der er noget om snakken, når 12.000 elever fra hele landet erklærer sig enige med os på Instagram.

Udover os fra Niels Brock har elever fra Aalborg, Herning, Aabenraa og Tønder produceret videoer, indsamlet underskrifter, skrevet mails til politikere og afholdt arrangementer lokalt for at mobilisere unge i sagen.

Der er forskel på institutionerne
Tredje postulat: “Flere skriver, at de ville have været meget kede af fordelingsregler, der ville have betydet, at de skulle have gået på et lokalt stx-gymnasium i stedet.”

Enten kan Christian ikke forstå vores kampagne eller også laver han bevidst en stråmand. I ingen af vores Facebook-posts, debatindlæg, kampagnevideoer eller Instagram-posts har vi nogensinde nævnt dette, da vi naturligvis er med på, at dette slet ikke er i spil for de indledende forhandlinger.

Læs også

Christian mener at have set det stå i en af de 23 historier på vores hjemmeside, men vi kan dog ikke selv finde det. Vores kerneargument har altid været klart og tydeligt: der er forskel på institutionerne i mellem, ligesom der er forskel på vi elevers ønsker.

Vi elever vælger i høj grad efter institution fremfor uddannelsesretning, og derfor betyder friheden til selv at vælge institution for os lige så meget, som friheden til selv at vælge uddannelsesretning.

Kære Christian,

Nu har vi fået tingene på det rene. Vi håber, at du har mere tiltro til dine egne elever, end du har til os, og at vi fra nu af kan diskutere politik i stedet for vores legitimitet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Alnor

Fhv. rektor, Middelfart Gymnasium og HF
cand.mag.art. i litteratur og engelsk (Syddansk Uni. 1984)

0:000:00