Debat

Institut for Menneskerettigheder: Erhvervsskoler skal sætte en stopper for chikane

DEBAT: Ubehagelige kommentarer og chikane er hverdag for kvinder på mandsdominerede erhvervsuddannelser. Det er på tide, at erhvervsskolerne gør op med sexisme og får skabt inkluderende læringsmiljøer, skriver Lumi Zuleta og Morten Emmerik Wøldike.

Mandsdominerede erhvervsskoler har højt kvindeligt frafald. Det skal der ændres på, skriver Morten Emmerik Wøldike og Lumi Zuleta. 
Mandsdominerede erhvervsskoler har højt kvindeligt frafald. Det skal der ændres på, skriver Morten Emmerik Wøldike og Lumi Zuleta. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Emmerik Wøldike og Lumi Zuleta,
Hhv. chefkonsulent og specialkonsulent, Institut for Menneskerettigheder

Efter studievært Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla tilbage i september har et stort antal kvinder fra forskellige brancher taget bladet fra munden og fortalt om deres oplevelser med grænseoverskridende adfærd og sager om sexchikane.

Noget tyder dog på, at der fortsat er mange ufortalte historier blandt kvindelige elever på erhvervsuddannelserne.

Vi har undersøgt trivsel og frafald blandt elever på erhvervsskoler, der går på uddannelser, der er domineret af det modsatte køn. Når kvinder udgør kønsminoriteten, er der 74 procent øget frafald blandt kvinderne set i forhold til deres mandlige studiekammerater.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Flere af de kvinder, vi har talt med, påpeger, at særligt en skarp sexistisk tone, nedværdigende kommentarer og uønsket fokus på deres køn går ud over deres trivsel på uddannelsen. For nogle kvindelige studerende bliver kulturen på stedet den direkte årsag til, at de afbryder deres uddannelse.

Undersøgelsen viser samtidig, at 9 ud af 10 elever går på en erhvervsuddannelse, hvor de er en del af kønsmajoriteten. Det cementerer det velkendte billede af, at unges uddannelsesvalg er markant kønsopdelt.

Det er erhvervsskolernes pligt at sikre et godt undervisnings- og læringsmiljø, der er fri for chikane – også for minoritetskønnet.

Morten Emmerik Wøldike og Lumi Zuleta
Hhv. chefkonsulent og specialkonsulent, Institut for Menneskerettigheder

Skolerne skal selv på banen
Det er erhvervsskolernes pligt at sikre et godt undervisnings- og læringsmiljø, der er fri for chikane – også for minoritetskønnet. Derfor opfordrer vi børne- og undervisningsministeren til at forpligte erhvervsskolerne på at oprette akutrådgivninger.

Rådgivningen skal være tilgængelig for elever, der har brug for social, personlig, psykologisk og juridisk rådgivning, hvis de oplever dårligt lærings- og arbejdsmiljø. Det gælder ikke mindst elever, der udsættes for chikane og sexchikane på skolen eller på deres læreplads.

Men skolerne skal også selv på banen, hvis der skal skabes mere inkluderende og mangfoldige uddannelser, og vi skal få gjort op med de kønsopdelte uddannelsesvalg og bryde med de skæve mønstre, som trækker spor ind på arbejdsmarkedet.

Derfor må erhvervsskolerne i samarbejde med bestyrelserne på skolerne, de faglige udvalg og praktikvirksomhederne se deres lærings- og arbejdsmiljøer efter i sømmene for at skabe de bedste betingelser, for at minoritetskøn kan trives. 

Læs også

Det indebærer blandt andet at sikre klare regler for håndtering af chikane eller skadeligt psykisk arbejdsmiljø. Men der er også brug for at skolerne gør op med kønsstereotyper og sexisme og øger lærernes opmærksomhed på deres egen rolle som rollemodeller med hensyn til omgangsform og omgangstone.  

Lærerne på skolerne spiller selvsagt en afgørende rolle i forhold til at sikre et inkluderende undervisnings- og læringsmiljø for alle elever og det skal de være klædt på til. Det er lærerne, der slår tonen an, så når vores undersøgelse viser, at lærerne bidrager til sexistiske og lumre kommentarer, har erhvervsskolerne et problem. Kvindelige studerende bør ikke skulle sige fra over for deres lærere – lærerne burde hjælpe dem med at sige fra over for en sexistisk tone.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00