Debat

Lederne i opråb: Vi er ved at sende en generation af elever med mangelfuld læring videre i systemet

DEBAT: Politikerne bør overveje at forlænge uddannelser, indføre sommerskoler og flere undervisere i klasserne, så eleverne kan indhente den tabte læring som følge af coronakrisen, skriver Thomas Christensen.

Med fjernundervisningen risikerer vi, at elever ikke opnår de nødvendige kompetencer til at fortsætte i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet, skriver Thomas Christensen.
Med fjernundervisningen risikerer vi, at elever ikke opnår de nødvendige kompetencer til at fortsætte i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet, skriver Thomas Christensen.Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er det seneste år gået megen læring tabt i både folkeskolen og på ungdomsuddannelserne, fordi nedlukningerne af samfundet og fjernundervisning ikke har været i stand til at erstatte det fysisk møde mellem unge mennesker og lærere.

Og med den seneste udmelding om yderligere hjemsendelse frem til – som minimum – 7. februar er politikerne nu nødt til at reagere, hvis ikke vi skal risikere, at en hel årgang af udskolingselever og studerende på ungdomsuddannelserne kommer til at mangle sociale, faglige og praktiske kompetencer.

Digital læring kan ikke erstatte fysisk fremmøde
Hos Lederne er vi som udgangspunkt begejstret for digital læring, men vi er også af den klare overbevisning, at digital læring skal fungere som et supplement til den traditionelle fremmøde-undervisning – og det har coronakrisen i den grad været med til at understrege, at den bør.

Vi ved, at den megen fjernundervisning har gjort eleverne mindre motiverede, hvilket påvirker indlæringsevnen. Samtidig går meget dialog og argumentering med læreren og klassekammeraterne tabt med fjernundervisning, hvilket betyder, at den faglige udvikling svækkes.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Derudover halter mange elever bagud på de praktiske kompetencer i forhold til at arbejde i laboratorier eller have hovedet nede i bilmotoren.

Derfor frygter vi hos Lederne, at dem, der nu kommer ud af folkeskolen og ungdomsuddannelserne, ikke har opnået de nødvendige kompetencer til at gå videre på ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelserne eller ud på arbejdsmarkedet.

Med den seneste udmelding om yderligere hjemsendelse er politikerne nu nødt til at reagere, hvis ikke vi skal risikere, at en hel årgang kommer til at mangle sociale, faglige og praktiske kompetencer.

Thomas Christensen
Uddannelseschef, Lederne

Derfor er der behov for politisk initiativ nu. For vi må som samfund ikke tabe en hel ungdomsårgang i coronaens navn.

Der skal handles hurtigt
Hos Lederne mener vi, at der er behov for en bred vifte af løsninger, der passer til både uddannelserne, eleverne og den læring, der er gået tabt.

Det kan blandt handle om, at man overvejer, om det nogle steder giver mening at aflyse afgangseksaminerne i C- og B-fag, som gymnasieeleverne har stillet som borgerforslag, for i stedet at forlænge uddannelsen, så eleverne har mulighed for at indhente noget af den tabte læring. 

Samtidig kan det overvejes at oprette supplerende undervisning på såkaldte Summer Schools, hvor elever forventeligt kan komme tilbage på den fysiske skolebænk og derfor i højere grad understøttes i arbejdet med at oparbejde deres praktiske, faglige og sociale kompetencer.

Dette kunne eventuelt ske i et samarbejde med de lokale virksomheder.

Flere voksne i undervisningen
Eventuelle tiltag bør samtidig understøttes med, at der i en periode er behov for flere voksne i undervisningen til at understøtte sårbare elever og studerende, som er blevet tabt meget under nedlukningerne.

Læs også

Ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har Børne- og Undervisningsministeriet igennem længere tid arbejdet med en bruttoliste over mulige initiativer, der kan lukke faglige huller på alle niveauer af uddannelsessystemet. 

Det skal her være Ledernes opfordring til ministeren, at denne liste hurtigst muligt bringes i spil i et bredt samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer, så vi sammen kan finde hurtige og gode løsninger. Det skylder vi de unge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Christensen

Ledercoach og stresscoach
cand.techn.soc. (Roskilde Uni. 1987), master of education and learning (Roskilde Uni. 2011)

0:000:00