Debat

Rektor: Nedlæg studieretningen med samfundsfag og engelsk på stx

DEBAT: Efter at det er blevet legitimt at debattere fagområdernes placering på gymnasierne, bør man kun udbyde studieretningen samfundsfag A/engelsk A på hhx, skriver Carsten Hogrefe.

Danske Gymnasier ønsker at få htx-fagområderne teknologi og ”engineering” ind i stx. Det åbner for en debat om, hvor forskellige fagområder bedst hører hjemme, skriver Carsten Hogrefe.
Danske Gymnasier ønsker at få htx-fagområderne teknologi og ”engineering” ind i stx. Det åbner for en debat om, hvor forskellige fagområder bedst hører hjemme, skriver Carsten Hogrefe.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danske Gymnasier har med deres udspil om at få htx-fagområderne teknologi og "engineering" ind i stx åbnet for en debat om, hvor forskellige fagområder og studieretninger bedst hører hjemme.

Danske Gymnasier argumenter for, at det ikke udvander hhx og htx, at stx-gymnasier udbyder fagene erhvervsøkonomi og teknologi.

I den forbindelse må man for kvalitetens skyld håbe, at Stuk stiller de samme krav til stx som til hhx og htx. Det vil sige, at lærerne har kompetence i fagene helt op på A-niveau samt minimum to års erhvervserfaring.

Men det må Stuk jo kunne komme med et svar på? Når Danske Gymnasier på denne måde åbner Pandoras æske og gør det legitimt at debattere fagområdernes placering på de forskellige gymnasieuddannelser, vil jeg komme med følgende forslag: Nedlæg studieretningen "samfundsfag A/engelsk A" på stx, så den alene udbydes på hhx.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Faget giver bedre mening på hhx
En sådan nedlægning vil helt sikkert medføre, at flere vil vælge hhx.

Dermed vil flere unge samtidig generelt få mere økonomisk forståelse og helt specifikt få faget privatøkonomi, der ligger i det økonomiske grundforløb. Dette er i høj grad efterspurgt af Folketinget, således som det fremgik af Altinget i januar sidste år. 

Kære politikerne: Sæt handling og tilhørende finansiering bag ønskerne, og lad os få flere unge med økonomiske og digitale kompetencer

Carsten Hogrefe
Rektor, Det Blå Gymnasium Vestfyn

Hertil kommer, at studieretningen med det samfundsfaglige koblet med engelsk ligger meget mere naturligt på hhx, hvor eleverne kun skal bruge ét løft for at få studieretningen (international økonomi løftes fra B til A, og engelsk er obligatorisk på A-niveau). På stx bruger eleverne hele tre løft (ét for at løfte engelsk fra B til A og to for at løfte samfundsfag fra C til A).

Den samlede indholdsmæssige kvalitet hænger desuden bedre sammen på hhx, da eleverne får både mikro- og makroøkonomi samt den internationale vinkel.

Da alle elever på hhx også har faget informatik, vil vi samtidig sikre, at flere unge kommer ud i samfundet med digitale kompetencer. Alt i alt vil dette forslag forfølge det, som efterspørges af politikkerne på Christiansborg.

Løntillæg for løft og A-fags taxametre
I fortsættelse af forslaget kunne man desuden passende understøtte udviklingen økonomisk ved at give A-fags taxameter til fagene afsætningsøkonomi, international økonomi og virksomhedsøkonomi.

Den fremherskende forklaring på de A-fags taxametre, der i øjeblikket kun findes på stx, handler om politisk incitamentsstyring. Sagt med andre ord vil man politisk gerne have flere studenter med bestemte kompetencer.

Danske Gymnasier ynder dog også at koble det sammen med den lille forskel i overenskomsten, der er for lærere på stx sammenlignet med lærere på hhx og htx.

Der gives nemlig få særlige tillæg til lærere med bestemte fag på stx. For eksempel får en lærer, der løfter et helt hold elever op på C-niveau i musik et løntillæg på 4.300 kroner det år.

Et politisk ønske om økonomiske kompetencer
Der er ingen løntillæg for yderligere løft, men fortsætter holdet med musik og bliver studenter med musik på A-niveau, så udløser det et A-fags taxameter på 10.600 kroner per elev. Er der for eksempel 24 elever på holdet, udløser det altså 254.400 kroner.

Med så tydelig en "overfinansiering" (254.400 kroner set i forhold til 4.300 kroner), må begrundelsen for A-fags taxametre klart tilskrives politisk incitamentsstyring.

Når nu politikerne jævnfør artiklen i Altinget ønsker flere unge med økonomiske kompetencer, som måske er et endnu større ønske end flere unge med musiske kompetencer, så giver forslaget om kun at udbyde den engelsk-samfundsfaglige studieretning på hhx rigtig god mening.

Så kære politikerne: Sæt handling og tilhørende finansiering bag ønskerne, og lad os få flere unge med økonomiske og digitale kompetencer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carsten Hogrefe

Rektor/direktør, Handelsgymnasiet Vestfyn
Cand.Merc. (Handelshøjskolen i Århus 1984)

0:000:00