Debat

Tekniq: Erhvervsuddannelser må skabe et produkt, eleverne synes er interessant

Selvom det generelt går den forkerte vej med antallet af unge, der færdiggør en erhvervsuddannelse, er der store forskelle på, hvordan det går på de enkelte uddannelser. Der er brug for, at flere erhvervsuddannelser kigger indad og skaber et interessant produkt for eleverne, skriver Tina Voldby.

Hvis flere skal tage en erhvervsuddannelse, må uddannelserne bliver bedre til at skabe et interessant produkt. Det er lykkedes på blandt vvs- og elektrikeruddannelserne, skriver Tina Voldby.
Hvis flere skal tage en erhvervsuddannelse, må uddannelserne bliver bedre til at skabe et interessant produkt. Det er lykkedes på blandt vvs- og elektrikeruddannelserne, skriver Tina Voldby.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Tina Voldby Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er store udfordringer med både at få tilstrækkeligt med unge (og voksne) ind på erhvervsskolerne og ikke mindst med at få dem igennem erhvervsuddannelsessystemet. Det blev understreget her på Altinget.dk så sent som den 8. april.

Så langt er vi helt enige. 

Der er dog brug for at kigge lidt mere nuanceret på de udfordringer, erhvervsuddannelserne uomtvisteligt står overfor, hvis vi skal finde den rette løsning. For det er langt fra alle uddannelserne, der i samme grad er præget af et faldende antal elever og svendeprøver.

Modernisering af uddannelser og flere praktikpladser
Eksempelvis har vi på elektriker- og vvs-energiuddannelsen de senere år oplevet en positiv udvikling. De seneste tal viser således, at antallet af gennemførte uddannelser på el og vvs-energi er steget med henholdsvis 25 og 18 procent i forhold til året før, samtidig med at tilgangen til anden del af grundforløbet er steget med 13 og 44 procent. Det kan man ikke ligefrem kalde en katastrofe.

Uanset hvor meget vi gør for at tale erhvervsuddannelserne op, så gælder det først og fremmest om at skabe et produkt, som de potentielle elever synes er interessant. 

Tina Voldby
Underdirektør, Tekniq

Det kan der selvfølgelig være mange årsager til. Men én af de vigtigste er formentlig, at der er blevet lagt et stort stykke arbejde i løbende at modernisere uddannelserne. Man har hævet kompetenceniveauet samt sikret flere obligatoriske certifikater og fokus på de nyeste teknologier i undervisningen for på den måde at klæde lærlingene bedst muligt på til den virkelighed, der venter dem ude på arbejdsmarkedet.

Samtidig har man på netop disse uddannelser gennem en årrække formået at øge antallet af uddannelsesaftaler og praktikpladser markant og har på den måde åbnet en lige vej frem mod svendebrevet og en fantastisk karriere.

Indsats for at lave niveau, image og tiltrækningskraft
Vi har skabt attraktive uddannelser sammen med Dansk El-forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet, og for de uddannelser har de stigende adgangskrav – med krav om 2 i dansk og matematik i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen i 2015 – bidraget til at flere dygtige og motiverede unge har fundet vej til de to uddannelser.

Begge uddannelser opleves som en kæmpe succes, og de fremstår som attraktive for et stadigt stigende antal unge og voksne.

Uanset hvor meget vi gør for at tale erhvervsuddannelserne op, så gælder det først og fremmest om at skabe et produkt, som de potentielle elever synes er interessant. Derfor er der også brug for, at man på hver eneste erhvervsuddannelse og -skole kigger indad og overvejer, om man egentlig har det produkt, der skal til for at vende udviklingen. 

Det er for let bare at kigge på erhvervsuddannelsesreformen som den altoverskyggende forklaring på, at udviklingen generelt går den forkerte vej. I stedet er der brug for en nuanceret indsats for at løfte de enkelte uddannelsers niveau, image og tiltrækningskraft.

Hver uddannelse må påtage sig et ansvar
Den slags er ikke gratis, og derfor er der også brug for politisk vilje og handlekraft, hvis vi for alvor vil gøre op med den uddannelsesmæssige vanetænkning, der stadig præger de fleste unge (og deres forældre), og som sender en alt for stor andel af ungdomsårgangene på den slagne vej mod gymnasierne.

For det er et problem, at antallet af nye svendebreve generelt falder så markant, som det er tilfældet. Men det er også et problem, at man taler alle erhvervsuddannelser ned, ligesom der heller ikke er universalløsninger, der skærer alle erhvervsuddannelser over én kamp. 

Hver enkelt uddannelse må også påtage sig sin del af ansvaret for at løfte det faglige niveau og sikre, at uddannelserne er attraktive i forhold til brancher, der skal uddanne lærlingene og anvende faglært arbejdskraft. For uden et ordentligt ”produkt” med høj kvalitet vil kampen om eleverne være tabt på forhånd.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00