Debat

VUC: Ny elevfordeling skal tilgodese det parallelle uddannelsessystem

DEBAT: Det er vigtigt, at forhandlingerne om elevfordeling på landets gymnasier tager højde for den måde, det parallelle uddannelses-system fungerer på. Det har betydning for de unge og voksne, som ikke passer ind i gymnasiekulturen, skriver Pernille Brøndum.

Det er vigtigt, at der med en ny elevfordeling fortsat er plads til den to-årige HF på VUC-institutionerne, skriver Pernille Brøndum.
Det er vigtigt, at der med en ny elevfordeling fortsat er plads til den to-årige HF på VUC-institutionerne, skriver Pernille Brøndum.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Pernille Brøndum
Formand for Danske HF & VUC

Danske HF & VUC er enige i nødvendigheden af at se politisk på elevfordelingen på landets gymnasier, og at væsentlige hensyn til samfundet nogle gange må vægtes højere end den enkelte elevs frie valg af gymnasium.

Vi vil gerne bruge denne anledning til at minde vores politikere om et andet væsentligt element, når det handler om, at vores uddannelser skal bidrage til sammenhængskraften i vores samfund: Et velfungerende parallelt uddannelsessystem.

Det er helt afgørende for vores samfund at opretholde et velfungerende parallelt uddannelsessystem alle steder i landet, og derfor har det en stor betydning, at en ny model for elevfordeling også tager højde for den måde, det parallelle uddannelsessystem fungerer på.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Bred målgruppe
VUC-sektorens uddannelser, som også tæller 2-årige HF, er for den store gruppe af danskere, som enten ikke er kommet i gang med, er faldet ud af, eller bare ikke passer ind i det ordinære uddannelsessystem som eksempelvis gymnasiet.

Det kan være den enlige unge mor, som har fået overskud til at begynde på en uddannelse, eller den unge mand, der ikke var klar til gymnasiet som 16-årig og derfor droppede ud i 1.g, men efter et par år er blevet uddannelsesparat. Hver 4. HF-kursist på VUC har en afbrudt gymnasieuddannelse i bagagen.

Fællesnævneren for de mennesker, der vælger at uddanne sig på VUC, er, at de alle både kan og vil uddanne sig, men med rette ikke føler, at de passer ind i ungdomskulturen på et gymnasium.  

Pernille Brøndum
Formand, Danske HF & VUC

Det kan også være den voksne ufaglærte, som efter nogle år på arbejdsmarkedet har fået mod på at tage en uddannelse, eller den 19-årige, der bare har brug for et mere voksent læringsmiljø at uddanne sig i end det, et typisk gymnasium kan tilbyde.

VUC tilbyder ekstra støtte
Fællesnævneren for de mennesker, der vælger at uddanne sig på VUC, er, at de alle både kan og vil uddanne sig, men med rette ikke føler, at de passer ind i ungdomskulturen på et gymnasium.

Det er vigtigt, at der fortsat er et tilgængeligt uddannelsestilbud i hele landet til denne gruppe, og derfor er det i den kommende politiske proces omkring elevfordeling afgørende at holde fast i, at HF på VUC og HF på gymnasiet ikke er det samme.

HF er på samme niveau, om den læses på et gymnasium eller et VUC. Men på VUC er tilgangen og studiemiljøet indrettet til dem, der har brug for ekstra støtte, eller ikke er lykkedes på et gymnasium eller en erhvervsuddannelse.

VUC tiltrækker derudover også mange ressourcestærke voksne, der er målrettede og bare har valgt en anden vej gennem uddannelsessystemet.

Fortsat mulighed for HF på VUC
Det betyder meget for den store gruppe af mennesker, som vælger VUC, at der fortsat er mulighed for at kunne læse en 2-årig HF i et voksent miljø, og de kan risikere at komme i klemme, hvis den kommende elevfordeling ikke husker at tage højde for den måde, VUC fungerer på i forhold til optagelse.

Læs også

For eksempel optages en stor del af VUC’s kursister på HF udenom optagelse.dk.

Uanset hvordan de politiske drøftelser om fordeling af elever på vores gymnasier ender, ser Danske HF & VUC derfor frem til en løsning, som sikrer, at flest mulige i hele landet kan gennemføre en uddannelse – og med det mener vi både dem, der søger direkte på gymnasiet og dem, som ikke går den helt lige vej gennem uddannelsessystemet.

Vi har brug for alle, som kan og vil uddanne sig.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Brøndum

Rektor, Nordvestsjællands HF & VUC og formand for Danske HF & VUC – Lederne
cand.mag (Københavns Uni. 1994)

0:000:00