Debat

Professor: Frit valg i ældreplejen handler mest af alt om ideologi

DEBAT: Det koster penge at opretholde det frie valg i ældreplejen. Opbakningen virker til at tage udgangspunkt i ideologiske snarere end økonomiske overvejelser, skriver Tine Rostgaard.

Fritvalgsordningen handlede grundlæggende om at indføre markedsprincipper i hjemmehjælpen og gøre det muligt at tjene penge på disse ydelser, skriver professor Tine Rostgaard.
Fritvalgsordningen handlede grundlæggende om at indføre markedsprincipper i hjemmehjælpen og gøre det muligt at tjene penge på disse ydelser, skriver professor Tine Rostgaard.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når man sammenligner den måde, som vi generelt producerer velfærdsydelser på i de nordiske lande, er der ofte ét karakteristika, som springer i øjnene, nemlig i hvor høj grad det er en kommunal opgave.

Ét sted har markedet dog fået sit indtog her i Danmark, og det er i leveringen af hjemmehjælp til ældre. Under Anders Fogh Rasmussens første VK-regering var der nemlig politisk opbakning til, at private leverandører skulle have mulighed for at indgå kontrakt med kommunerne om at levere disse ydelser.

I 2003 blev det frie valg i hjemmeplejen indført, og kommunerne blev forpligtede til at sørge for, at man kan vælge mellem den kommunale og én eller flere private leverandører. Der var flere bagvedliggende årsager, men overordnet set handlede det om ideologi, kvalitet og effektivitet.

Understøttede tidens trends
Først og fremmest var det et ideologisk valg, som handlede om at bryde det offentlige monopol og indføre øget konkurrenceudsættelse. Helt i tråd med de på den tid så populære new public mangement-styringsparadigmer.

Det var et ideologisk valg, som handlede om at bryde det offentlige monopol og indføre øget konkurrenceudsættelse. Helt i tråd med de på den tid så populære new public mangement-styringsparadigmer.

Tine Rostgaard
Professor på Roskilde Universitet og på Stockholm Universitet

Med andre ord handlede det om at indføre markedsprincipper i hjemmehjælpen og gøre det muligt at tjene penge på disse ydelser.

For det andet handlede det også om, at det var (og fortsat er) svært at vurdere kvaliteten af den hjælp, der udføres i de ældres eget hjem.

Tanken var, at den ældre med det frie valg var i stand til at vælge den bedste service og dermed på bedste (markeds)beskub sikre, at kun de bedste leverandører overlevede.

Dette understøttede også en tidstrend, hvor borgeren blev set som en kunde i velfærdsbutikken, der med det frie valg fik mulighed for at skabe sig mere individuelle og personcentrerede ydelser.

Endelig var der en antagelse om, at man kunne opnå en effektivitets- og produktivitetsgevinst, når man brød monopolet og lod flere leverandører byde ind på opgaven, herunder kommunen selv.

Borgere udnytter ikke 'exit'-mulighed
I dag er det omkring en tredjedel af modtagerne af hjemmehjælp, som anvender en privat leverandør.

Det er først og fremmest til rengøring, hvor lige under halvdelen af brugerne anvender det private alternativ. Det er færre blandt dem, der modtager personlig pleje, der anvender en privat leverandør. Cirka hver tiende borger.

Årsagen er ikke mindst, at mange af de mest skrøbelige borgere og dermed dem med behov for personlig pleje føler sig mere trygge ved den kommunale leverandør. De ældre er dog generelt tilfredse med kvaliteten af hjemmehjælpen, og det er, uanset hvilken leverandørtype de bruger.

Utilfredsheden blandt de ældre har især koncentreret sig om den manglende kontinuitet. En del private leverandører slår sig derfor også op på, at de i højere grad end kommunen kan sikre, at det er den samme medarbejder, som kommer.  

Behovet for kontinuitet går også den anden vej. Svage ældre skifter sjældent leverandør og bruger dermed ikke sin 'exit'-mulighed, som jo ellers er det, der er præmissen for at opnå en kvalitetsudvikling på området.

Læs også

Konkursbølge ramte bredt
Men selve denne præmis kan problematiseres. For at (fra)vælge en leverandør er ikke som at vælge mælk i supermarkedet, hvor man kan skifte mærke, hvis man ikke er tilfreds.

Det er svært for de fleste borgere at vurdere kvaliteten af en ydelse som hjemmehjælpen, hvor det er bestemt af kommunen, hvor meget og ofte man skal have hjælp.

Hjemmehjælpen er ydermere betinget af, at man har en god kemi og relation med medarbejderen, og der er derfor et både magt- og afhængighedsforhold.

Kontinuitetsprincippet har også været udfordret af den bølge af konkurser, som fandt sted blandt private hjemmehjælpsfirmaer for nogle år siden i kølvandet på nye regler om priskonkurrence.

Siden 2006 er 55 leverandører gået konkurs (jævnfør FOA's konkursindeks). Værst var det i 2015, hvor 12 firmaer gik nedenom og hjem, hvilket anslåes til at have berørt næsten 6.000 borgere.

Konkurserne har også haft konsekvens for medarbejderne. FOA estimerer, at mere end 2.000 medarbejdere har været berørt siden 2006 og dermed enten har mistet deres arbejde eller haft problemer med at få udbetalt deres løn.

Har vi intet opnået?
I samme årrække oplevede mange ældrechefer problemer med misligeholdelse og tidlig opsigelse af kontrakter med de private leverandører.

To ud af tre kommuner måtte have et nødberedskab, så man kunne være sikker på, at borgerne fik den fornødne hjælp. Det kostede penge og betød, at effektivitets- og produktivitetspotentialet blev noget udfordret.

Men også uden konkurserne er der tegn på, at frit valg i hjemmeplejen øger de kommunale udgifter – særligt til administration og opfølgning.

Eksempelvis har Københavns Kommune tidligere vurderet, at man årligt bruger 7,1 millioner kroner på blandt andet udarbejdelse af leverandørkrav, indgåelse og vedligeholdelse af kontrakter, informationsmateriale, vejledning til borgeren og indretning af IT-systemer.

Har vi da slet ikke opnået noget med det frie valg? Jo, mange borgere udtrykker tilfredshed med, at man selv kan vælge. Men ser man det i perspektiv til, at det koster penge at opretholde det frie valg, er pengene måske givet bedre ud på flere timer til rengøring eller personlig pleje.

Det frie valg handler om ideologi
Det skal da også fremhæves, at kommunerne selv mener at have oppet sig i forhold til deres kvalitet og ressourceudnyttelse, efter at det frie valg er indført. Helt efter lærebogen om konkurrenceudsættelse.

I sidste ende synes det dog især at handle om ideologi. Det har de i hvert fald fået øje på i vores naboland Sverige.

Allerede i 2007 konkluderede en rapport fra det svenske Konkurrensverket, at der ingen entydig dokumentation var af økonomiske eller kvalitetsmæssige fordele ved at fastholde det frie valg: "I sidste ende er det dermed politiske eller ideologiske, snarere end økonomiske overvejelser, som afgør dette".

Og her midt i covid-19-pandemien har den svenske coronakommission for nyligt peget på, at det ikke er principperne om konkurrence og frit valg, der fremadrettet skal bidrage til at udvikle ældreplejen, men derimod et fokus på faglighed, løn, bedre arbejdsvilkår og tilstrækkeligt med personale.

Måske har de fat i noget?

Dokumentation

Temadebat: Er frit valg en fordel eller hæmsko for kvaliteten af ældreplejen?

Siden 2003 har ældre frit kunnet vælge mellem en kommunal eller privat udbyder af plejeboliger og hjemmehjælp.

Lige så længe har fritvalgsordningen udgjort en politisk kampplads mellem rød og blå blok, og aktuelt udfordres den også af den socialdemokratiske regering. 

Regeringen og støttepartierne giver det frie valg skylden for en del af det ”minuttyranni” og bureaukrati i hjemmeplejen, som de har en ambition om at komme til livs.

SF mener, at tiden er inde til et opgør med de offentlige udbudsregler på ældreområdet, som ifølge partiet øger bureaukratiet, hæmmer fleksibiliteten og i sidste ende medfører ringere ældrevelfærd. 

Omvendt ser blandt andet Venstre, hvilket Jakob Ellemann-Jensen satte en tyk streg under i sin landsmødetale, helst en øget privatisering af ældreplejen.

Derfor tager Altinget Ældre nu debatten og spørger: Er det tid til et opgør med det frie valg på ældreområdet, eller skal ordningen styrkes? Er de offentlige udbudsregler skruet fornuftigt sammen? Bør private leverandører overhovedet kunne tjene penge på ældreomsorg? 

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00