Advarsel til regeringen: Dræb ikke digitalisering med halvhjertede indsatser

SAMMENHÆNG: Teknologisk og digital integration i den offentlige sektor kræver politikere som bakker arbejdet op med penge og politisk kapital. Ellers kan det være lige meget, lyder reaktionen på regeringens sammenhængsreform.

Foto: Jens Astrup/Scanpix Denmark
Klaus Ulrik Mortensen

Cool, cool, cool. Jeg kan bare ikke se hvordan det hele skal finansieres.

René Gade
It-ordfører, Alternativet

Typisk ser man, at en dygtig leder har fået det til at fungere på ét plejecenter i kommunen, men at forvaltningen taber pusten når den skal have resten af plejecentrene med. Og det er et stort problem, fordi man på den måde aldrig får høstet de stordriftsfordele der findes i kommunerne.

Christian Graversen
Adm. dir, Welfare Tech

Man tager næppe munden for fuld ved at antage, at ingen for alvor er blevet klogere af tirsdagens præsentation af regeringens sammenhængsreform.

”Målet er en bedre og mere sammenhængende offentlig sektor. Det kræver, at vi har mod til at gå nye veje for at sikre bedre velfærd for pengene. Hvis vi alene gør som vi plejer, så får vi det vi plejer,” sagde minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) i en pressemeddelelse.

Og pointerede at regeringen fremover vil “måle på resultater i stedet for processer” og “skabe større rum for faglighed og ledelse”.

Dokumentation

Her er initiativerne i regeringens ønske om en mere tidssvarende offentlig sektor

  • Udnyttelse af nye teknologier: Nye teknologier som kunstig intelligens, robotteknologi, machine learning mv. har potentiale til at skabe en bedre og mere effektiv offentlig sektor. Regeringen vil igangsætte et arbejde der skal pege på hvordan nye teknologier kan udnyttes bedst muligt i offentlige organisationer, bl.a. med inspiration fra den private sektor.
  • Udbredelse af digitale velfærdsløsninger: Digitale velfærdsløsninger kan bidrage til en forbedret service med borgeren i centrum, økonomiske besparelser samt øget produktivitet. Frem mod 2020 vil regeringen sammen med KL og Danske Regioner søge at øge ambitionerne for landsdækkende udbredelse af veldokumenterede digitale velfærdsløsninger.
  • Hurtigere afgørelser: Mere digitaliseringsklar lovgivning, bedre dataanvendelse og nye teknologier skal give hurtigere afgørelser til borgerne, større gennemsigtighed og mere effektiv sagsbehanding. Regeringen vil igangsætte et arbejde med at gennemgå de store ydelsesområder, f.eks, boligstøtte og folkepension, for at øge automatiseringen af den offentlige administration.
  • Mere effektiv brug af data: Øget datadeling mellem myndigheder rummer muligheder for en mere sammenhængende og effektiv offentlig service. I dag er der juridiske og tekniske barrierer for at myndigheder kan dele og genbruge relevante data. Regeringen vil derfor igangsætte et arbejde der skal skabe en mere smidig, transparent og effektiv regulering af datadeling mellem myndigheder.

    Herudover vil regeringen fremme en fælles it-arkitektur som gør det mere sikkert og effektivt at dele offentlige data. Der er desuden taget vigtige skridt mod at forbedre kvaliteten af grunddata og stille dem til rådighed for offentlige og private parter.
  • Sikker digitalisering og styrket informationssikkerhed: Det er afgørende for den videre offentlige digitalisering, at borgerne har tillid til at offentlige myndigheder passer på deres data. Regeringen vil i løbet af 2017 lancere en national strategi for cyber- og informationssikkerhed for 2017-2020.
  • Offentlig service i en digital tidsalder: Borgere og virksomheder har forventninger om en offentlig service som hænger sammen og tager udgangspunkt i deres behov. Ofte er servicen imidlertid tænkt ud fra myndighedernes behov snarere end brugernes. Regeringen vil derfor lancere en plan for offentlig service i en digital tidsalder, der skal understøtte en sammenhængende, genkendelig og brugerorienteret service på tværs af kanaler og myndigheder.
  • Mere systematisk anvendelse af adfærdsindsigter (nudging): En række lande med UK og USA i spidsen har de senere år arbejdet systematisk med adfærdsindsigter – også kendt som nudging. Flere danske myndigheder er også i gang med forskellige initiativer. Regeringen vil tage initiativ til at styrke arbejdet med nudging i den offentlige sektor.
  • Systematisk benchmarking: Regeringen vil etablere en enhed der systematisk skal arbejde med benchmarking af kommuner og regioners opgaveløsning, herunder på institutionsniveau. Formålet er at skabe større åbenhed om resultater og opgaveløsning i den offentlige sektor – også til gavn for borgerne.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Arbejdsmarked

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024