Lærerkonflikt truer Antorinis prestigeprojekt

KONFLIKT: Hvis lærernes arbejdstidsaftale bliver skrottet, vil DLF opfordre lærerne til at genoverveje støtten til Christine Antorinis (S) Ny Nordisk Skole. Det siger næstformand Dorte Lange, som selv var formand for arbejdsgruppen. Tingene har intet med hinanden at gøre, lyder det fra ministeren.
Lærerne bør genoverveje deres støtte til Christine Antorinis (S) Ny Nordisk Skole, hvis arbejdstidsaftalen bliver droppet, mener DLF-næstformand Dorte Lange.
Lærerne bør genoverveje deres støtte til Christine Antorinis (S) Ny Nordisk Skole, hvis arbejdstidsaftalen bliver droppet, mener DLF-næstformand Dorte Lange.Foto: Colourbox
Per Bang Thomsen

Hvis lærerlockouten ender med et regeringsindgreb og en overenskomst uden grænser for lærernes undervisningstid, kan det meget vel blive dødsstødet for børne- og undervisningsminister Christine Antorinis (S) prestigeprojekt, Ny Nordisk Skole.

Det er meldingen fra Dorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening og en af formændene for den dialoggruppe, som udtænkte projektet.

"Lærernes arbejde med Ny Nordisk Skole skal ske ved siden af den almindelige undervisning. Men hvis vi ender med en aftale, hvor der ikke er nogle grænser for, hvor meget lærerne skal undervise, bliver det praktisk talt umuligt for lærerne at gøre det. De kan jo ikke både stå foran tavlen og opkvalificere deres undervisning på samme tid," siger Dorte Lange.

Hun opfordrer derfor tillidsrepræsentanterne og de faglige grupper på de godt 350 skoler og institutioner, som har tilmeldt sig Ny Nordisk Skole, til seriøst at genoverveje deres deltagelse i projektet, hvis lærernes arbejdstidsaftale bliver skrottet.

Uden grænser for undervisningstiden bliver det svært for os som fagforening at opfordre lærerne til at gøre en ekstra arbejdsindsats. Vi vil derimod opfordre dem til at passe på sig selv.

Dorte Lange
Næstformand i Danmarks Lærerforening

"Hvis de siger ja til at fortsætte, er det deres ret. Men uden grænser for undervisningstiden bliver det svært for os som fagforening at opfordre lærerne til at gøre en ekstra arbejdsindsats. Vi vil derimod opfordre dem til at passe på sig selv," siger Dorte Lange.

Antorini: Tingene skal holdes adskilt
Ny Nordisk Skole blev lanceret i begyndelsen af august sidste år, og projektet består af en række dogmer, ideer og målsætninger, som skal bruges til at løfte kvaliteten på landets folkeskoler, daginstitutioner og ungdomsuddannelser.

Projektet er løbende blevet kritiseret for at være "varm luft" og indholdsløst. Men det afviser Dorte Lange, som fortsat bakker op om grundideerne og tankerne bag Ny Nordisk Skole.

"Derfor er jeg ikke ude på at smække med døren. Jeg konstaterer bare, at det praktisk talt bliver umuligt for lærerne at gøre det, hvis der ikke er nogle grænser for, hvor meget de skal undervise," siger næstformanden i lærerforeningen.

Men det argument holder ikke, mener børne- og undervisningsminister Christine Antorini. Ny Nordisk Skole har ifølge ministeren intet med den nuværende konflikt eller lærernes arbejdstid at gøre, og derfor er det forkert at blande tingene sammen, siger hun.

"Ny Nordisk Skole handler om, hvordan man i fællesskab kan løfte børnene fagligt og socialt, og det er noget, der sker som en del af undervisningen, og som intet har med konflikter at gøre. Derfor kan jeg ikke se den sammenhæng, som Dorte Lange taler om, og det håber jeg også, at de mange hundrede skoler og institutioner, som er med i projektet, er bevidste om," siger Christine Antorini og understreger, at hun ikke håber, at konflikten bliver dødsstødet for projektet.

"Det ville være ærgerligt for de institutioner, der er med i projektet nu, eller som skal være med i næste runde. Alternativet er, at vi dropper samarbejdet på tværs af institutionerne, og spørgsmålet er, om det er bedre. Det mener jeg ikke, og derfor skal vi fortsætte det gode samarbejde, vi har nu," siger ministeren.

Goldschmidt: Ærgerligt og unødvendigt af DLF
Samme melding kommer fra Lars Goldschmidt, direktør for DI. Han var sammen med Dorte Lange formand for dialoggruppen bag Ny Nordisk Skole, og han ærgrer sig over, at hun nu "tager projektet som gidsel" i den igangværende konflikt.

"Det er helt unødvendigt, for Ny Nordisk Skole og lærerkonflikten har intet med hinanden at gøre. Ny Nordisk Skole handler om, hvordan man kan udvikle skolerne på en ny måde, og det er ikke noget, som skal finde sted uden for undervisningen. Jeg mener, at det vil være mest synd for lærerforeningens egne medlemmer, hvis de ikke vil være en del af projektet længere," siger Lars Goldschmidt.

Han er dog overbevist om, at lærerforeningen nok skal genfinde gejsten for projektet, når først sårene fra konflikten er blevet helet.

En lignende melding kommer fra Lise Ammitzbøll, der er skoleleder på Højdevangens Skole på Amager. Christine Antorini har flere gange fremhævet skolen som et eksempel på, hvordan Ny Nordisk Skole skal fungere i praksis, og Lise Ammitzbøll tror, at projektet vil overleve konflikten. Også selvom det på nuværende tidspunkt er blevet sat på standby som følge af konflikten.

"Lige nu er lærernes loyalitet over for projektet ikke-eksisterende, og det kommer selvfølgelig til at tage tid, før den vender tilbage. Men det skal nok ske, når først konflikten er slut. For os er Ny Nordisk Skole nemlig ikke bare en eller anden fiks ide, som er blevet udtænkt på Christiansborg. Det er derimod et reelt projekt, som vi har gjort til vores eget, og jeg er overbevist om, at vi kan bruge ideerne til at nå i mål med 95-procentsmålsætningen."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christine Antorini

Sygeplejerske-studerende, fhv. adm. direktør, Life Fonden
cand.comm. i offentlig forvaltning (Roskilde Uni. 1994)

Lars Goldschmidt

Næstformand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Næstformand Dansk Fjernvarmeforening, Formand for Horsens Fjernvarme
cand.polyt. (DTU 1981), ph.d. (DTU 1985), ph.d. (CBS 1993)

0:000:00