Trafikmilliard kan redde trængt Togfond

TOGFOND: Står det til Radikale, kan fremtidige midler til kollektiv trafik bruges som lappeløsning for manglende olieindtægter til Togfonden. DF er positive, men Enhedslisten stejler.

Radikale foreslår, at midler fra forliget om bedre og billigere kollektiv trafik skal erstatte de manglede olieindtægter til Togfonden. Togfonden skal elektrificere jernbanen i Danmark og realisere timemodellen, så transporttiden mellem Danmarks største byer højest bliver én time.
Radikale foreslår, at midler fra forliget om bedre og billigere kollektiv trafik skal erstatte de manglede olieindtægter til Togfonden. Togfonden skal elektrificere jernbanen i Danmark og realisere timemodellen, så transporttiden mellem Danmarks største byer højest bliver én time.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. KragesteenMorten Øyen

De manglede olieindtægter til Togfonden skal hentes fra den såkaldte trafikmilliard.

Fakta
Togfonden

På baggrund af Nordsøudvalgets rapport besluttede S-SF-R-regeringen, DF og Enhedslisten i 2013 at ændre beskatningsreglerne for olieselskaberne i Nordsøen. Partierne besluttede at øremærke pengene til investeringer i kollektiv trafik ved at etablere Togfonden DK, der skal elektrificere jernbanenettet og realisere timemodelen, der sikrer, at transporttiden mellem Danmarks største byer - København-Odense-Aarhus-Aalborg - bliver én time.

Sådan lyder et forslag fra Radikale. Konkret vil partiet fra 2020-2042 reservere en halv milliard kroner om året fra trafikmilliarden til at lappe hullet i Togfonden.

”Den her storkonflikt omkring Togfondens finansiering kan løses relativt nemt. Hvis du lægger en ekstra buffer ind på 11 milliarder kroner, så bør man ikke stille spørgsmålstegn om finansieringen mere,” siger Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

Aftalen om Togfonden blev indgået under den tidligere regering mellem rød blok og Dansk Folkeparti, som aftalte at udrulle den såkaldte timemodel og elektrificere jernbanenettet for 23 milliarder kroner med nye skatteindtægter fra olieselskaberne i Nordsøen.

Forligskredsen bag trafikmilliarden består af samme gruppe af partier. Trafikmilliarden er den populære betegnelse for forliget om "Bedre og billigere kollektiv trafik.”

EL er lodret imod
Radikales forslag får dog en hård medfart fra Enhedslisten, der erklærer sig lodret imod.

”De penge, der ligger i forliget om bedre og billigere kollektiv trafik, bliver brugt til rigtig mange gode projekter som supercykelstier og kollektiv trafik i yderområderne. De penge har der været et behov for, og det vil der også være fremadrettet,” siger transportordfører Henning Hyllested (EL), der hellere vil se på at udskyde nogle af projekterne i Togfonden.

Modsat Enhedslisten ser Dansk Folkeparti positivt på forslaget fra Radikale. Transportordfører Kim Christiansen (DF) vil dog ikke lægge sig fast på noget, før regeringen har lavet sit servicetjek af Togfonden. Det forventes færdig i løbet af foråret.

”Vi er nødt til at få nogle flere beregninger af, hvor nødlidende Togfonden er. Jeg tror ikke, at de 11 milliarder kroner forslaget kan give, er nok til at rede Togfonden,” siger Kim Christiansen.

Finansministeriet vil ikke kommentere på forhold vedrørende Togfonden, før resultatet af det igangværende eftersyn er klar.

Læs hele artiklen på Altinget: transport (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00