Enhedslisten lancerer grøn transportpakke

ROADMAP: Enhedslisten vil med 39 forslag sætte skub på den grønne omstilling af transportsektoren. Venstre er skeptisk.

Placeholder image
Foto: Dennis Lehmann / Scanpix

Den grønne omstilling af transportsektoren snegler sig af sted i krybesporet.

Det mener Enhedslisten, der derfor lancerer en stor grøn transportpakke med 39 konkrete forslag.

”Transportsektoren har simpelthen ikke leveret på den grønne omstilling. Det vil vi nu sætte fuldt drøn på,” siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Pakken bliver præsenteret for Folketinget som fire beslutningsforslag (se fakta til højre), der alt i alt bliver til 39 konkrete forslag, der spænder bredt. Der er tale om mindre tiltag såsom skolebusordninger, fremme af energivenlige dæk og øget hastighedskontrol - til store forslag som at indføre kørselsafgifter for lastbiler og personbiler.

Prisen for de mange forslag har partiet ikke regnet på. I forhold til finansiering fremgår det dog, at kørselsafgifter kan bidrage med indtægter.

Droppet rapport skal frem i lyset
Forslagene stammer alle fra den ikke offentliggjorte rapport ”Roadmap for udfasning af fossile brændstoffer”, som Transportministeriet har udarbejdet i samarbejde med Klimaministeriet. Eller rettere fra det udkast fra januar 2015, som Altinget tidligere har beskrevet.

Arbejdet med en køreplan for grøn omstilling af transportsektoren blev sat i gang under Thorning-regeringen, men blev aldrig færdiggjort. Og transportminister Hans Christian Schmidt har meldt ud, at arbejdet ikke bliver afsluttet.

Henning Hyllested fortæller, at beslutningsforslagne også handler om at få regeringen ud af busken.

”Det handler i høj grad også om, at vi vil have rapporten frem i lyset. Er regeringen virkelig så meget imod grøn omstilling, at den ikke engang vil have et katalog over gode idéer?,” siger Henning Hyllested, der også varsler et samråd om netop det spørgsmål.

V: Ikke brug for tiltag
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har ikke læst de 39 forslag. Men han er noget skeptisk.

”Hvis det er noget, der gør det dyrere at være bilist og erhvervsdrivende, så er det ikke noget, der er på vores dagsorden - overhovedet,” siger Kristian Pihl Lorentzen, der ikke vil udelukke, at der kan gemme sig et enkelt guldkorn i EL’s pakke.

Han mener grundlæggende, at den grønne omstilling er godt i gang, og at der ikke er brug for nye tiltag.

Læs hele artiklen på Altinget: transport (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Sådan ser Enhedslistens grønne transportpakke ud

Forslag: Klimatiltag via effektivisering af bustransport og andre trafikale tiltag

  • Hurtigbusser i nødspor 
  • Bus Rapid Transit i de største byer
  • Bedre fremkommelighed, herunder busbaner og fremrykkede perroner
  • Flere skolebusser 
  • Videreførelse af buspuljer
  • Cykel-leasing på time- eller dagsbasis ved stationer
  • Etablering af parkér og rejs-anlæg
  • Vognbaner forbeholdt samkørsel
  • Kørselsordninger til børnehave/skole/fritid
  • Udbredelse af delebilsordninger
  • Pålæg kommuner og stat at benytte delebiler i bilparken
  • Pålæg kommuner at opreRe delebilsparkeringspladser på centrale P-pladser
  • Bedre cykelinfrastruktur i forbindelse med stationer
  • Cykelvenlige arbejdspladser

Forslag: Klimatiltag via effektivisering af transportens energiforbrug

  • Øget hastighedskontrol
  • Højere bøder ved hastighedsoverskridelser
  • Intelligent hastighedstilpasning
  • Fremme af energivenlige dæk
  • Energirigtige offentlige kørselsordninger
  • Certificering af virksomheds- og kommunesamarbejder om grøn erhvervstransport
  • Skærpede energikrav og krav om indkøb af mere energieffektive biler i den offentlige sektor
  • Krav til vejbelægningers rullemodstand

Forslag: Klimatiltag via omstilling af transportsektorens energiforsyning

  • Forlængelse af afgiftsfritagelse på nye teknologier
  • Forlængelse af partnerskaber for elbiler
  • Skærpede energikrav og krav om indkøb af mere energieffektive biler i den offentlige sektor
  • Reducerede kørselsafgifter for nye teknologier
  • Fritagelse for parkeringsbetaling for biler med nye miljøvenlige teknologier
  • Afgiftslempelse på brint
  • Tilskud til etablering af infrastruktur til brint
  • Krav om infrastruktur til alternative drivmidler
  • Tilskud til forstærkning af elnet
  • Internationalt arbejde for skærpede krav til skibe og fly
  • Fossilfri togdrift på ikke-elektrificerede togstrækninger

Forslag: Klimatiltag ved begrænsning i transportvæksten via planlægning og kørselsafgifter 

  • Forbedret stationsnærhed i fremtidig byplanlægning
  • Forbedret nærhed til bycentrum i fremtidig byplanlægning
  • Fremme af virtuelle møder i det offentlige
  • Fremme af hjemmearbejdspladser i det offentlige
  • Kilometerbaseret kørselsafgift for person-, varebiler og motorcykler
  • Kørselsafgift for tunge køretøjer

Omtalte personer

Henning Hyllested

MF (EL)
havnearbejder (Esbjerg Havn)

Kristian Pihl Lorentzen

MF (V), transportordfører (2006-), næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

    Politik har aldrig været vigtigere
    Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
    Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser