Enhedslisten lancerer grøn transportpakke

ROADMAP: Enhedslisten vil med 39 forslag sætte skub på den grønne omstilling af transportsektoren. Venstre er skeptisk.

Den grønne omstilling af transportsektoren snegler sig af sted i krybesporet.

Det mener Enhedslisten, der derfor lancerer en stor grøn transportpakke med 39 konkrete forslag.

”Transportsektoren har simpelthen ikke leveret på den grønne omstilling. Det vil vi nu sætte fuldt drøn på,” siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Pakken bliver præsenteret for Folketinget som fire beslutningsforslag (se fakta til højre), der alt i alt bliver til 39 konkrete forslag, der spænder bredt. Der er tale om mindre tiltag såsom skolebusordninger, fremme af energivenlige dæk og øget hastighedskontrol - til store forslag som at indføre kørselsafgifter for lastbiler og personbiler.

Prisen for de mange forslag har partiet ikke regnet på. I forhold til finansiering fremgår det dog, at kørselsafgifter kan bidrage med indtægter.

Droppet rapport skal frem i lyset
Forslagene stammer alle fra den ikke offentliggjorte rapport ”Roadmap for udfasning af fossile brændstoffer”, som Transportministeriet har udarbejdet i samarbejde med Klimaministeriet. Eller rettere fra det udkast fra januar 2015, som Altinget tidligere har beskrevet.

Arbejdet med en køreplan for grøn omstilling af transportsektoren blev sat i gang under Thorning-regeringen, men blev aldrig færdiggjort. Og transportminister Hans Christian Schmidt har meldt ud, at arbejdet ikke bliver afsluttet.

Henning Hyllested fortæller, at beslutningsforslagne også handler om at få regeringen ud af busken.

”Det handler i høj grad også om, at vi vil have rapporten frem i lyset. Er regeringen virkelig så meget imod grøn omstilling, at den ikke engang vil have et katalog over gode idéer?,” siger Henning Hyllested, der også varsler et samråd om netop det spørgsmål.

V: Ikke brug for tiltag
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har ikke læst de 39 forslag. Men han er noget skeptisk.

”Hvis det er noget, der gør det dyrere at være bilist og erhvervsdrivende, så er det ikke noget, der er på vores dagsorden - overhovedet,” siger Kristian Pihl Lorentzen, der ikke vil udelukke, at der kan gemme sig et enkelt guldkorn i EL’s pakke.

Han mener grundlæggende, at den grønne omstilling er godt i gang, og at der ikke er brug for nye tiltag.

Læs hele artiklen på Altinget: transport (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

,

Forrige artikel Esben Lunde Larsen frifindes i plagiat-sag Esben Lunde Larsen frifindes i plagiat-sag Næste artikel Lars Løkke kaldes i samråd om landbrugspakken Lars Løkke kaldes i samråd om landbrugspakken
Et år efter valget skal EU-Parlamentet stadig finde sig selv

Et år efter valget skal EU-Parlamentet stadig finde sig selv

FOLKEMAGT: Det er nu et år siden, at europæerne rystede den politiske pose og sendte et nyt hold repræsentanter til Europa-Parlamentet. Men Brexit, corona og institutionelt fnidder har afholdt Parlamentet fra rigtig at finde sine ben.