Ny rapport: DR fortrænger private medier på nettet

KONKURRENCE: DR har højere vækstrater i antal besøgende på dr.dk, end de private mediers hjemmesider har. Det viser en ny rapport fra Danske Medier.

Foto: Colourbox
Lise-Lotte Skjoldan

DR buldrer frem på internettet, mens de private medier halter bagefter, når det handler om at trække læsere til både på egne hjemmesider og på de sociale medier.

Fra 2010 til 2015 fik dr.dk mere end fordoblet sit antal af besøgende, mens for eksempel de landsdækkende morgenaviser kun gik frem med 49,6 procent. Det betyder, at DR's andel af det samlede antal sidevisninger er steget, mens det for aviserne er faldet.

Rapportens tal dokumenterer ifølge Danske Medier, der er interesseorganisation for danske privatejede medier, at der er hold i anklagerne om, at DR's gratis nyheder på internettet udgør en trussel for private nyhedsmediers indtjeningsgrundlag.

“Brugerne oplever derfor nu at have valget mellem gratistilbuddet fra statens medier og betalingstilbuddet fra de private. Hvis gratistilbuddet er så omfattende, at det er et fuldgyldigt alternativ til de private medier, er valget ikke svært for borgerne,” skriver Danske Medier i rapporten.

Selvfølgelig må DR gerne levere nyheder på nettet, men så må de tage udgangspunkt i det, de i forvejen laver til radio og tv.

Morten Marinus (DF)
Medieordfører

DF bakker op om rapport
Morten Marinus (DF) er en af de medieordførere på Christiansborg, som bakker organisationen Danske Medier op i sin kritik af DR. Han mener, at rapporten giver et godt billede af de udfordringer, som de private medier står over for.

“Det ligger godt i tråd med det oplæg, vi i Dansk Folkeparti kom med i august, om at DR fylder for meget - både i forhold til antallet af kanaler på tv og radio, men også når man ser på aktiviteten på internettet, altså dr.dk,” siger Morten Marinus.

“Selvfølgelig må DR gerne levere nyheder på nettet, men så må de tage udgangspunkt i det, de i forvejen laver til radio og tv,” siger han.

Marinus understreger, at også DR's side af sagen skal høres, men at det som udgangspunkt er Dansk Folkepartis holdning, at DR skal begrænses, så de private medier ikke udkonkurreres.

S: Tallene kan ikke stå alene
Socialdemokraternes medieordfører Mogens Jensen er ikke imponeret over rapporten fra Danske Medier.

“Der er tale om et partsindlæg fra Danske Medier, som vi jo godt ved fører en kampagne mod DR, og i det lys er man jo også nødt til at se sådan en rapport her,” siger Mogens Jensen.

S-ordføreren mener, at Danske Medier som interesseorganisation kan have interesse i at fremhæve de tal, der gavner deres egen sag. Derfor kan tallene efter Mogens Jensens mening ikke stå alene, og han ønsker først at forholde sig til sagen, når også de statsejede mediers side af sagen er blevet hørt.

“Derfor har jeg bedt kulturministeren om at indhente både DR og TV 2-Regionernes kommentarer til rapporten,” siger Mogens Jensen.

Læs hele artiklen på Altinget: kultur (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Hovedkonklusioner fra Danske Mediers nye rapport

- DRs licensindtægter er i faste priser steget med 7 pct. fra 2008 til 2014, mens dagbladenes omsætning er gået 27 pct. tilbage.

- I 2007 var der flere journalister ansat på private landsdækkende nyhedsmedier end i DR. I 2014 var 55 pct. af de journalister, der arbejdede på landsdækkende nyhedsmedier, statsansat.

- Nyhedsformidlingen på dr.dk fremstår akkurat som avisernes hjemmesider. Samme typer af indhold og samme artikellængder.

- DR publicerede i april 2016 i alt 3.702 skrevne redaktionelle artikler på dr.dk, svarende til over 120 daglige indlæg. Længere artikler på over 400 ord udgjorde 24 pct. af indholdet, men 39 pct. var af en længde på mellem 200-300 ord.

- DR har for tiden 166 forskellige Facebook-sider med i alt lige knapt fire millioner følgere. Hertil kommer ca. 700.000 følgere på Twitter og 400.000 på Insta-
gram.

- DR er Danmarks største aktør på Facebook og publicerer 500-600 nyhedsartikler om måneden, svarende til 18 om dagen.

- De regionale TV 2-stationer har samlet 344.000 følgere og publicerer hver typisk cirka 10 nyhedsartikler om dagen. (s. 18)

- De landsdækkende morgenaviser havde i 2010 ca. 15 pct. af de samlede antal sidevisninger. Det er faldet til 12 pct. i 2015. DR er gået frem fra 12 til 14 pct. DR var nr. 4 i 2010 og nr. 2 i 2015. (s. 20)

- dr.dks vækstrate for antallet af besøg på websitene fra 2010 til 2015 (101,6 pct.) er langt højere, end de landsdækkende morgenavisers (49,6 pct.), de regionale morgenavisers (73,2 pct.) og tv2.dks (63,8 pct.).

- DR driver 6 tv-kanaler, 8 radiokanaler, over 30 hovedwebsites, 244 kanaler på sociale medier, 26 nyhedsbreve og 19 RSS-feeds.

Kilde: Danske Medier "Rapport om DR og de regionale TV 2-stationer i konkurrence med de private medier".


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Britt Bager

Seniorrådgiver, Kraka Advisory, fhv. MF (K), fhv. politisk ordfører 2018-19 (V), fhv. statsrevisor 2018-21
master i journalistik (SDU 2011), cand.jur. (Aarhus Uni. 2012), cand.soc. (CBS 2013)

Mogens Jensen

MF (S), næstformand for Socialdemokratiet, fhv. minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde
Fagbevægelsens lederuddannelse (LO-Skolen 1999)

Morten Marinus

Fhv. MF (DF), fhv. 1. viceborgmester, Jammerbugt Kommune
ubefaren skibsassistent (Svendborg Søfartsskole. 1996), sygehusportør (Aalborg Sygehus)

0:000:00