Ekspertgruppe: Trængslen i storbyer står til mere end en fordobling

FIK DU LÆST: I 2030 vil bilister ved de fire største byer risikere at bruge over dobbelt så lang tid på at sidde fast i trafikken. Effektiv offentlig transport og bedre veje er løsningen, lød det fra Ole Birk Olesen (LA) i foråret. Læs eller genlæs artiklen.

Trængslen ind og ud af de store byer kan vokse med over 100 procent fra 2015 til 2030, lyder det fra regeringens ekspertgruppe for mobilitet i fremtiden.
Trængslen ind og ud af de store byer kan vokse med over 100 procent fra 2015 til 2030, lyder det fra regeringens ekspertgruppe for mobilitet i fremtiden.Foto: /ritzau/Ditte Valente
Kim Rosenkilde

Bragt første gang 14. marts 2018

Sneglekørsel og kofanger mod kofanger bliver langt mere udbredt i og omkring landets største byer, i takt med at stadig flere mennesker flytter her til.

I 2030 risikerer bilister og andre firehjulede trafikanter i storbyernes centrum og på indfaldsvejen ind og ud af byerne at spilde dobbelt så lang tid på trængsel, end det var tilfældet i 2015.

Det er konklusionen i den rapport om fremtidens mobilitet, som et ekspertgruppe nedsat af regeringen præsenterede tirsdag 13. marts.

Fakta
Ekspertgruppen består af: 

Formand: Transportforsker Niels Buus Kristensen, cand.polit. og Ph.D. fra Københavns Universitet. Han er i dag forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og medlem af Klimarådet. Tidligere har han været direktør for DTU Transport og udviklingschef i COWI.

Anette Enemark, Civ.ing. med speciale i fysisk planlægning fra Aalborg Universitet og fagjournalist fra Aarhus Journalisthøjskole. I dag er hun Mobilitetschef i Movia.

Maria Wass-Danielsen, Civilingeniør fra DTU og partner i rådgivervirksomheden Urban Creators. Indtrådt per december 2017.

Katinka Hauxner, Cand.scient.pol., bystrategisk rådgiver og indehaver af rådgivningsvirksomheden Hauxner ApS. Udtrådt per december 2017.

Mogens Fosgerau, Professor ved DTU. Blandt de førende transportøkonomer i verden og har udgivet en lang række meget citerede videnskabelige artikler. 

Otto Anker Nielsen, Professor, Civilingeniør og Ph.D. fra DTU. Leder af Transport DTU og Trafikmodeldivisionen på DTU Management Engineering. Medejer og Bestyrelsesformand for Rapidis Aps. 

Søren Riis, Dr. Fil og Ph.D. fra Albert-Ludwigs-Universität, Tyskland, lektor i teknologi- og videnskabsfilosofi (Roskilde Universitet), co-founder af GoMore, leder af forskergruppen SAiNTog associeret partner ved Instituttet for Fremtidsforskning.
 

Kilde: Transportministeriet

"Den største udfordring for politikerne, som vi peger på, er trængslen i og omkring de store byer," siger gruppens formand Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo.

Ny teknologi skaber nye problemer
Udvalgets opdrag har været at se på, hvad den transportteknologiske udvikling inden for ikke mindst digitalisering og automatisering kan have for fremtidens mobilitet.

Med automatisering tænkes der ikke mindst på selvkørende og førerløse biler, busser og tog.

Og med afsæt i rapportens konklusioner er transportminister Ole Birk Olesen (LA) på det rene med, at man ikke skal gøre sig de store forhåbninger om, at teknologien vil løse de stigende udfordringer.

"Selvkørende teknologi kommer ikke til at redde os for trængslen. Der er nogle ting i den selvkørende teknologi, som kan mindske trængsel. Men der er andre ting, som trækker i retning af mere trængsel," siger Ole Birk Olesen.

Han peger på, at udfordringerne med den voksende trængsel skal imødekommes med en bred palet af forskellige tiltag.

"I byer, hvor trængslen er meget intens, er højklasse kollektiv transport en del af løsningen. Vi taler om metro, automatiserede S-tog, BRT-løsninger," siger Ole Birk Olesen.

Til gengæld er letbaner ikke noget, som hverken han eller regeringen taler så meget om.

Kørselsafgift kan gøre en forskel
Ifølge Niels Buus Kristensen vil et effektivt kollektivt transportsystem omkring de store byer kunne begrænse problemet med trængsel. Men ikke løse det.

Skal man gøre mere, kommer man ifølge ham ikke uden om at lægge afgift på kørsel.

"Hvis du virkelig vil gøre noget ved trængselsproblemerne, så er du nok nødt til at indføre en eller anden form for begrænsning gennem kørselsafgifter eller noget tilsvarende," siger Niels Buus Kristensen.

Han understreger dog samtidig, at selv om trængselsproblemerne i og omkring de større byer har udsigt til at blive endnu mere massive i fremtiden, så berører det kun en begrænset andel af den samlede trafik i Danmark.

Et flertal af danskerne bor enten i mellemstore byer, mindre byer eller på landet. Og her vil ikke mindst den førerløse teknologi på sigt kunne være med til at revolutionere mobilitetsmulighederne.

"På lang sigt vil førerløs teknologi give bedre muligheder, ikke mindst for børnefamilier i forhold til at bosætte sig uden for de store byer. Børnene, de unge og i det hele taget folk uden kørekort vil kunne få en højere mobilitet," siger Niels Buus Kristensen.

Minister: Udvid vejene
Hos Enhedslisten hører transportordfører, Henning Hyllested, ekspertudvalgets konklusioner som en klar tilkendegivelse af, at den offentlige transport skal løftes for at imødekomme fremtidens udfordringer i transportsektoren.

"Det, synes jeg, lyder grundlæggende fornuftigt," siger Henning Hyllested.

Transportminister Ole Birk Olesen trækker derimod konklusionerne i en lidt anden retning. For ham bekræfter ekspertudvalget, at fremtidens biler både vil være mere sikre, grønnere og som førerløse vil give en bedre køreoplevelse og tidsudnyttelse for flere mennesker.

"Derfor kan vi godt begynde at sige, at ja, bilerne skaber trængsel på vejene. Og derfor skal vi udvide vejene, så der er plads til dem. Vi skal bruge de penge, det koster at udvide vejene," siger Ole Birk Olesen.

Dokumentation

Så meget kan trængslen vokse

Stigning i tid fra 2015 til 2030
Centrum i de 4 største byer 149 pct.
Forstæder til de 4 største byer 65 pct.
Mellem centrum og forstæder 101 pct.
Mellemstore byer 9 pct.
Land og mindre byer 8 pct.
Mellem byer 54 pct.
Øvrig 34 pct.
Hele Danmark 61 pct.

Prognosen skal ses som en basisfremskrivning, hvor det forudsættes, at teknologi og infrastruktur i det hele holdes uændret.

Kilde: Ekspertgruppen Mobilitet for Fremtiden


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Niels Buus Kristensen

Forskningsleder, Transportøkonomisk Institut (Oslo), næstformand, Klimarådet, fhv. institutdirektør, DTU Transport
cand.polit. (Københavns Uni. 1987), ph.d. i økonomi (Københavns Uni. 1992)

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

0:000:00