Regeringen pønser på 39 forslag til bedre klima og renere luft

BAGGRUND: Når regeringen tirsdag kommer med sit luft- og klimaudspil, bliver det med en bred vifte af forslag. Trods stop for nye dieselbiler er der gjort en dyd ud af ikke at gå ”forbudsvejen”. Flere spørgsmål vil dog blive parkeret hos forskere.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

En mindre parade af ministre vil være med, når regeringen tirsdag 9. oktober præsenterer sine forslag til bedre klima og renere luft.

Foruden det åbenlyse i, at alle tre regeringspartier vil være med, vidner det om et udspil, som er blevet politisk hot og rækker vidt – ikke mindst ind i livet på bilister, landmænd og brændeovnsentusiaster.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er med helt i front, når udspillet præsenteres. Han har på de indre linjer i regeringen skærpet, at udspillet har høj prioritet.

Derudover er også energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), miljø-, og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), skatteminister Karsten Lauritzen (V) samt børne- og socialminister Mai Mercado (K) med, når regeringen præsenterer klimaudspillet tirsdag formiddag.

Hvad er bagtæppet for udspillet?
Flere ting. Først og fremmest skal det være en sti, Danmark kan betræde for at leve op til 2030-klimamålet i EU. Samtidig skal det gøre noget ved det største miljøproblem i Danmark, som hvert år koster tusindvis af for tidlige dødsfald: luftforurening.

Mandag fik regeringen yderligere et afsæt at tale ud fra: Her blev verdens klimaøjne på ny rettet mod FN’s klimapanel, der præsenterede en "halvanden grads-rapport" som optakt til årets store FN-klimatopmøde. Rapporten viser, at indsatsen for at leve op til Paris-klimaaftalen slet ikke er tilstrækkelig.

Det vil skabe et fornyet pres for, at EU skal skrue op for klimaindsatsen. Og dermed også Danmark.

Hvad kommer udspillet så til at indeholde?
Det korte svar er en bred vifte af grønne forslag. 39 stykker, er Altinget blevet fortalt. Men det kan nå at blive justeret, lyder det. Dog tyder det på omkring dobbelt så mange som i det notat med forslag fra syv ministerier, der blev lækket i sommer.

Den store nyhed har statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) selv stået for, da han i sin åbningstale til Folketinget annoncerede, at om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark køre uden benzin eller diesel.

Deri ligger i sagens natur et forbud, men ellers er der fra den borgerlige regering og embedsværket gjort en dyd ud af, at udspillet bliver et katalog af grønne tiltag, som netop ikke går ”forbudsvejen”.

Det er en selvstændig pointe fra den blå regering: At den grønne indsats behøver ikke kun at være forbud og selvpineri, som det ellers nogle gange kan lyde.

Derfor bliver brændeovne heller ikke forbudt med udspillet. I stedet vil der være andre tiltag, som skal få folk til selv at begrænse brændefyring eller helt at skrotte brændeovnen.

Derfor skal det også gøres mere attraktivt at vælge en elbil for almindelige danskere, og erhvervslivet skal slippe billigere, hvis de vælger grønne firmabiler. Det sidste er et gammelt konservativt forslag, som ifølge Altingets oplysninger nu får vinger.

Og derfor skal der være bedre parkeringsmuligheder for grønne biler og på landets statslige veje skal der lægges klimavenlig asfalt.

Det sidste forslag blev luftet torsdag i Jyllands-Posten, hvor transportminister Ole Birk Olesen fortalte, at de foreløbige forsøg med klimavenlig asfalt er så gode, at det fremover godt kunne komme statens knap 4.000 kilometer veje til gode.

”Det er helt indlysende en god idé. Både for klimaet og for bilisternes økonomi,” sagde ministeren til Jyllands-Posten og fortsatte:

”Asfalten ser ud til at spare bilisterne for op til fire procent af deres brændstofforbrug. Så hver gang vi bruger en million ekstra på klimavenlig asfalt, sparer bilisterne 40 millioner kroner.”

Rammer udspillet både by og land?
Det korte svar her er ja. Men igen suppleret med pointen om, at det ikke må ramme som en hård kølle.

Der kommer ingen betalingsring om de store byer, men regeringen ønsker en ”modernisering” af miljøzonerne.

Landbruget går heller ikke fri, men fokus vil være på "klogere" løsninger. Og opdateret ammoniak-regulering. Der vil være nogle konkrete forslag, men ingen revolutioner, lyder det. Ifølge regeringen ved vi nemlig stadig for lidt om det at skabe et klimaeffektivt landbrug.

Torsdag blev det også varslet af Miljø- og Fødevareministeriet med nyheden om, at der over de næste tre år samlet afsættes 90 millioner kroner til forskning i netop klimaeffektivt landbrug.

”Regeringen vil fastholde Danmarks position som foregangsland på klimaområdet. Det kræver, at vi også på sigt får reduceret landbrugets udledninger. Men det er hverken til gavn for klimaet, erhvervet og økonomien, hvis vi gør det på en måde, der blot flytter landbrugsproduktionen til andre lande, der ikke har dansk landbrugs høje klimaeffektivitet. Derfor er vi nødt til at få udviklet nye løsninger,” siger klimaminister Lars Chr. Lilleholt ifølge ministeriets pressemeddelelse.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen stemmer i samme sted:

”Danmark har i dag et af EU’s mest klimaeffektive landbrug. Hvis vi vil fastholde den førerposition og bevare et effektivt landbrug, er det nødvendigt at finde mere klimavenlige produktionsmetoder, så vi kan opretholde landbrugets store eksport og de mange arbejdspladser. Det er ikke nødvendigvis nemt, og det kræver ny viden.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00