Skolers brug af nationale test eksploderer

FRIVILLIGE TEST: Brugen af frivillige nationale test er på fire år steget med 33 procent. Man er gået test-amok, lyder kritikken fra SF og EL, der vil skrotte de nationale test.

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Danske skolebørn helt ned til 2. klasse oplever oftere og oftere at blive testet i matematik, dansk og engelsk.

Folkeskolerne har nemlig øget antallet af de frivillige nationale test på fire år med 33 procent, viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.

I 2015 blev der i alt gennemført 436.370 frivillige nationale test, og det tal var i 2018 vokset til 581.323.

Tallene vækker bekymring hos regeringens støttepartier, der under regeringsforhandlingerne blev enige med S-regeringen om at afskaffe de nationale test i de små klasser.

Det er bekymrende at bruge en masse ressourcer på testene for testenes skyld mere end for børnenes skyld.

Jacob Mark
Børne- og undervisningsordfører, SF

”Man er gået fuldstændig test-amok ude på skolerne,” siger SF’s undervisningsordfører, Jacob Mark.

Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, betegner det samlede antal test som ”svimlende” højt.

”Der er mange af børnene, der er kede af testene og oplever, at de bliver stærkt pressede af dem,” siger han.

Test for testens skyld
Analysen fra både SF og Enhedslisten er, at stigningen skyldes skolernes fokus på, at eleverne skal klare sig godt i de obligatoriske test.

”Det er bekymrende at bruge en masse ressourcer på testene for testenes skyld mere end for børnenes skyld,” siger Jacob Mark.

Den analyse er Dansk Folkepartis folkeskoleordfører, Alex Ahrendtsen, helt uenig i.

”De røde partier er helt væk fra virkeligheden. Tallene er et bevis på, at skolerne og kommunerne synes, det er en god ide, når de bruger tid på de frivillige test, selv om det ikke er nødvendigt,” siger Alex Ahrendtsen.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har ikke ønsket at kommentere tallene. Hun henviser i stedet til partiets undervisningsordfører, Jens Joel, der ikke ønsker at konkludere på tallene.

”Nogle tester, fordi de føler, de er nødt til det, og nogle tester, fordi de synes, det er et godt pædagogisk redskab. Man skal passe meget på med at konkludere på den slags statistiske ændringer,” siger Jens Joel.

Det er fortsat Socialdemokratiets ambition at nytænke brugen af test, forklarer Jens Joel med henvisning til ambitionerne i forståelsespapiret.

”Dermed indikerer vi også, at vi ikke ønsker, at vi ender i et testregime for testenes skyld.”

Læs hele artiklen på Altinget: uddannelse. Her får du endnu mere baggrund og kan blandt andet læse, hvad Danmarks Lærerforening mener om udviklingen samt hvilke årsager professor Peter Allerup peger på har frembragt stigningen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Alex Ahrendtsen

MF (DF), medlem, Nationalbankens repræsentantskab
cand.mag. i dansk, litteratur, religion og oldgræsk (Odense Uni. 1996)

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

Jakob Sølvhøj

Fhv. MF (EL)
Studentereksamen (Helsingør Gymnasium, 1973)

0:000:00