Fagbevægelsens røde fembande fik deres pension, men hvad med resten?

ANALYSE: Regeringens udspil til tidlig pension rammer klokkerent, men udløser forudsigeligt skuffelse blandt faggrupper, som falder uden for skiven. Uretfærdig forskelsbehandling er en uundgåelig følge af ønsket om at skabe en objektiv ret.

Sygeplejersker og pædagoger kan blive et ømt punkt for regeringen, fordi flertallet ikke vil være omfattet af tidlig pension.
Sygeplejersker og pædagoger kan blive et ømt punkt for regeringen, fordi flertallet ikke vil være omfattet af tidlig pension.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau
Søren Elkrog Friis

Med udspillet om tidlig pension rammer regeringen målgruppen med overraskende præcision.

Uden direkte at målrette ordningen særlige faggrupper, har man med grænsen på 61 år for optjening af 44, 43 eller 42 års anciennitet sikret sig, at næsten udelukkende faglærte og ufaglærte kan opnå ret til tidlig pension.

Dermed har man ret effektivt indhegnet retten til tidlig pension uden samtidig at sige, at der er særlige faggrupper, som ikke må få det, hvis de da lever op til de objektive kriterier.

Det tilgodeser primært det, man kunne kalde "the big five" i den gamle LO-fagbevægelse: 3F, NNF, Dansk Metal, FOA og HK.

Klassiske røde arbejderforbund, hvor det typiske medlem er startet på fabrikken, kontoret eller i lære i en ganske ung alder, og hvor risikoen for fysisk nedslidning er størst.

Men en trappemodel, hvor kun 44 års anciennitet på arbejdsmarkedet giver adgang til de tre års tidligere tilbagetrækning - og 42 år er minimum, er betydeligt mere afgrænset end de indledende tanker om ret til tre års tidligere pension efter mere end 40 år på arbejdsmarkedet, som indgik i Socialdemokratiets oprindelige forslag fra januar 2019.

Så selv om S-regeringen undgår direkte at fravælge faggrupper, åbner udspillet helt efter drejebogen op for den diskussion om uretfærdig forskelsbehandling, som medier og politikere har varmet op til i halvandet år.

Objektiv ret åbner for forskelsbehandling
Regeringen selv lægger ikke skjul på de åbenlyse dilemmaer, som ligger i den fremlagte model.

Hvorfor må en hjemmeplejer, som har arbejdet deltid i 42 år, for eksempel gå tidligt fra, mens kollegaen, som har arbejdet 41 år på fuld tid, ikke må?

Men forskelsbehandling - også af den uretfærdige slags, kan ikke undgås, hvis man står fast på at lave en ret baseret på objektive kriterier.

De kriterier må nødvendigvis være forholdsvis firkantede, hvis man skal undgå et element af skøn og fortolkning i form af visitation.

Så regeringen kan umuligt stille alle tilfredse, men kommer under hårdt pres for at sænke barren, så flere faggrupper kan opnå ret til tidlig pension.

Læs den fulde analyse på Altinget Arbejdsmarked.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00