Venstres pressetjeneste i dårlig form

KRITIK: Fra flere sider rettes der kritik af det store regeringsparti for siden 2007-valget at have mistet sit tidligere så stærke greb om presse og spin.
Rasmus NielsenMorten Øyen

Venstres pressetjeneste og organisation har længe været de andre partier overlegen på Christiansborg. Men nu er det store regeringspartis egen pressetjeneste ikke længere så langt fremme, mens særlig DF's og SF's pressetjenester har halet ind.

"Det er ret åbenlyst," lyder vurderingen fra nogle af de journalister, Altinget | Christiansborg har spurgt, der bruger partiernes pressetjenester på Christiansborg. Og de bakkes op af kilder internt i partiet, der særligt savner en mere proaktiv pressechef.

Meget naturlig
Det er dog ikke så underligt, at Venstres pressetjeneste har det vanskeligt, vurderer politisk journalist fra Weekendavisen Hans Mortensen som også er forfatter til en bog om Venstre:

"Det er lidt en naturlig ting, at regeringspartiers pressetjenester kan have det svært, for meget af den politik, der bliver udviklet, foregår i ministerierne, og de har selvstændige presseafdelinger og pressechefer," siger Hans Mortensen.

Kritik afvises
Kritikken afvises af Venstres nuværende pressechef, Søren Lauridsen.

"Det er meget nemmere at sidde hos SF, hvor man kan kritisere alt, regeringen gør, og så skriver pressen om det. Og det er endnu nemmere at sidde hos DF, for de kan både kritisere regering og opposition," siger Søren Lauridsen.

Næring til kritikken kommer dog samtidig i dagbladet Information i dag, hvor den liberale kommentator og blogger Jarl Cordua har en analyse under overskriften "Venstres pressetjeneste har mistet pusten".

"Både i og uden for Venstre er vurderingen, at partiet lider under, at Anders Fogh efter valget i 2007 mistede interessen for at udvikle organisationen. Man ser den tidligere partiformand som den, der må bære ansvaret, fordi han var så optaget af at få sig et topjob, at han overlod partiorganisationen til sig selv," siger en iagttager med indsigt i Venstres forhold ifølge analysen, der tilføjer:

"Venstre mangler en professionel indkøber med stor kommunikationsfaglig indsigt, der kan yde et ordentligt modspil til partiets leverandør, reklamebureauet Hjaltelin & Co. Et argument lyder, at der er en tendens til ukritisk at vælge reklamebureauets gammeldags massekampagner, der giver stor omsætning for bureauet, i stedet for andre, billigere, men måske også mere effektive løsninger," skriver altså Jarl Cordua.

Læs hele gennemgangen på Altinget | Christiansborg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jarl Cordua

Radiovært, kommentator
cand.polit. (Københavns Uni. 1998)

0:000:00