Billigere billetter vil få flere til at tage tog og bus

MENINGSMÅLING: En lavere billetpris vil få flere til at benytte den kollektive trafik. Det viser en ny meningsmåling, som Altinget har fået lavet.

Billigere billetter er den faktor, som kan få flest til at stille bilen og i stedet hoppe på bussen eller toget. Det viser en meningsmåling, som A&B Analyse har lavet for Altinget | Transport. 

63 procent svarer, at billigere billetter ville få dem til at bruge det offentlige transportsystem i et større omfang. Herefter følger "flere afgange" og "øget hastighed".

Politikerne bag sidste års grønne transport-aftale satser på, at væksten i trafikken især sker i den kollektive trafik. Skal det ske, tyder Altingets meningsmåling på, at politikerne også skal se på priserne. Hele 63 procent svarer, at billigere billetter ville få dem til at bruge den kollektive trafik i et større omfang. 49 procent svarer, at der er behov for flere afgange, mens 20 procent gerne ser hastigheden forøget. 14 procent af respondenterne svarer, at mere komfort ville få dem til at bruge den offentlige transport i højere grad.

Meningsmålingen viser, at de unge mellem 18-34 år er den gruppe, som helst ser, at billetprisen bliver lavere. Derudover er der flest personer i hovedstaden og den østlige del af landet, som ønsker billigere billetter. Det fremgår ligeledes, at der blandt de laveste indkomstgrupper er flere, som gerne ser en lavere pris på den kollektive trafik.

Fakta

Fakta: Hvad kunne få dig til at bruge den kollektive trafik i større omfang? Mulighed for flere svar.

Fordelt på aldersgrupper
18-34-årige:
76 procent billigere billetpris
38 procent flere afgange
27 procent højere hastighed.

35-49-årige:
66 procent billigere billetpris
51 procent flere afgange
23 procent højere hastighed.

50-64-årige:
61 procent billigere billetpris
55 procent flere afgange
19 procent højere hastighed.

Over 65 år:
55 procent billigere billetpris
43 procent flere afgange
18 procent mere komfort.

Fordelt mellem landsdele:
København:
75 procent billigere billetpris
49 procent flere afgange
27 procent højere hastighed.

Sjælland:
65 procent billigere billetpris
56 procent flere afgange
18 procent bedre komfort.

Fyn og øerne:
63 procent billigere billetpris
52 procent flere afgange
18 procent højere hastighed.

Jylland:
56 procent billigere billetpris
47 procent flere afgange
20 procent højere hastighed.

Fordelt på indkomstgrupper:
Under 300.000 kr:
70 procent billigere billetpris
47 procent flere afgange
17 procent højere hastighed.

300-499.000 kr:
63 procent billigere billetpris
48 procent flere afgange
20 procent højere hastighed.

500-699.000 kr.:
62 procent billigere billetpris
53 procent flere afgange
18 procent højere hastighed.

Over 700.000 kr.:
56 procent billigere billetpris
52 procent flere afgange
32 procent højere hastighed.

I alt har 1.084 personer deltaget i målingen.


Kilde: A&B Analyse for Altinget

S-ordfører: Prisen er et problem
Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke ser prisniveauet som et stort problem.
"Prisniveauet er steget omkring 35 procent under den borgerlige regering, som synes blind for, at de højere priser får folk til at vælge den kollektive trafik fra," siger Magnus Heunicke og tilføjer:

"Vi vil gennemføre en gennemsnitlig prisnedsættelse for pendlerne på 25 procent. Vi vil bruge roadpricing som et redskab til at gøre den kollektive trafik billigere. Det bliver dyrere at køre i bilen, men til gengæld sætter vi afgifterne på miljørigtige biler ned, så det bliver billigere at anskaffe sig en bil," siger Magnus Heunicke og fastslår, at det vil blive dyrest at færdes i de mest trafikerede områder.

Man kan få dobbelt effekt ved at lave initiativer, som fremmer hastigheden for den kollektive trafik. Hvis man konstruerer flere busbaner og sørger for, at de rammer grønt lys, kan man gøre busserne hurtigere end bilerne.

Per Homann Jespersen
Trafikforsker, RUC

Takstloft forhindrer nye prisstigninger
Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) erkender, at priserne er høje i Danmark. Han understreger dog, at regeringen allerede har iværksat tiltag med henblik på at forhindre yderligere prisstigninger.

"Det er relativt dyrt i Danmark, og det er på trods af, at vi bruger mange skattekroner på at sikre en billigere billetpris. Vi understøtter både tog og busser med rigtig mange resurser i forvejen for at holde priserne nede," siger Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer:

"Vi har indført et takstloft, således at taksterne ikke stiger i samme tempo som tidligere. Fremover vil priserne kun stige i forhold til det almindelige lønfremskridt. Det ville være for dyrt at halvere prisen på den offentlige transport, men med dette takstloft sikrer vi os mod dramatiske prisstigninger," siger trafikordføreren.

Han påpeger, at der er behov for en bedre koordination af de forskellige elementer i den kollektive trafik.

"Vi er nødt til at få bedre sammenhæng i den offentlige trafik, ikke mindst i hovedstadsområdet, hvor der er rigelig plads til forbedring. En af vejene til at skabe denne forbedring er at sikre en bedre koordinering mellem busser, tog og metro. Man skal sørge for, at det orkester vi kalder den kollektive trafik spiller bedre sammen," siger Kristian Pihl Lorentzen, som også peger på, at rettidigheden spiller en stor rolle for de borgere, som benytter den kollektive trafik.

Ekspert: Servicefrekvensen er også vigtig
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet mener ikke, at der alene skal satses på lavere priser.

"Man kan altid diskutere, om priserne er for høje. Der er lige lavet en undersøgelse, som viser, at København ikke er meget dyrere end andre byer, hvis man tager udgangspunkt i købekraft. Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem prisnedsættelser og flere passagerer," siger Per Homann Jespersen.

Han mener, at man ligeledes skal gøre en indsats for at forbedre servicefrekvensen. "Man kan få dobbelt effekt ved at lave initiativer, som fremmer hastigheden for den kollektive trafik. Hvis man konstruerer flere busbaner og sørger for, at de rammer grønt lys, kan man gøre busserne hurtigere end bilerne," siger Per Homann Jespersen, som mener, at servicefrekvensen i høj grad er udslagsgivende for om borgerne vælger at benytte sig af den kollektive trafik.

Kontant-billetter er dyrest
En ny undersøgelse fra DSB viser, at prisen på en kontant-billet i København er 26 procent dyrere end gennemsnittet for de nordvesteuropæiske hovedstader. Klippekortene i København er derimod 5 procent billigere end de øvrige lande. Periode-kortet er 21 procent billigere end gennemsnittet.

Administrerende direktør for DSB S-tog, Gert Frost, mener ikke, at prisen på den kollektive trafik er for høj. Han påpeger, at man har valgt en strategi, hvor man belønner trofaste kunder og pendlere, som skal rejse over længere distancer.

"Jeg synes ikke, at priserne er for høje, hvis man sammenligner med de øvrige europæiske hovedstader. Vi er dyrere på billetpris, men vi belønner de loyale kunder med billigere periode-kort og klippekort," siger Gert Frost og tilføjer:

"I mange år har man jo sagt, at vi var alt for dyre, fordi man sammenlignede kontant-billet-prisen på tværs af landene. Og det er jo rigtigt, at vi er dyrere end de andre lande, hvis man sammenligner prisen på en kontant-billet, men når det er sagt, er det kun 5 procent af vores rejser, som foregår på kontant-billet," siger Gert Frost.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Per Homann Jespersen

Lektor emeritus, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, RUC
civilingeniør (kemi) (DTU 1979)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00