Bureaukrati: Nu skal toiletbesøg "defineres"

PRIORITERING: Selvom det offentlige skal spare, har en styrelse under Socialministeriet brugt tid på at sende begreber som toiletbesøg, drikke og madlavning i offentlig høring.
Hvor svært kan det være? Servicestyrelsens ”begrebssekretariat” fandt det formålstjenstligt at sende begreber som ”toiletbesøg” i offentlig høring.
Hvor svært kan det være? Servicestyrelsens ”begrebssekretariat” fandt det formålstjenstligt at sende begreber som ”toiletbesøg” i offentlig høring.Foto: colourbox.com
Erik Holstein

Det var fjollet at bruge tid på at sende det i høring. Det skulle aldrig have været sket, og noget lignende kommer heller ikke til at ske igen.

Benedikte Kiær (K)
Socialminister

Er det i orden at bruge knappe offentlige ressourcer på at diskutere definitioner af begreber som "toiletbesøg", "spisning", "drikke" og "madlavning"?

Det spørgsmål stiller Socialrådgivernes formand Bettina Post, der undrer sig højlydt over "Begrebssekretariatet" under Servicestyrelsen under Socialministeriet, der siden 2005 har brugt tid på at debattere alle tænkelige begreber inden for social- og handicapområdet.

Skandaløst
"Man tager sig til hovedet, når man skal afgive høringssvar til Socialministeriet om, hvordan man definerer helt almindelige ting inden for handicapområdet. Her er vi blevet beriget med en definition af toiletbesøg, hvor det hedder: 'En handling, der består i at planlægge og udføre toiletbesøg til adskillelse af affaldsprodukter og efterfølgende rengøring'. Fantastisk, ikke?" siger Bettina Post og tilføjer:

"Det næste, der sker, er, at begreberne bliver sendt ud i hovedet på mine medlemmer i kommunerne, der også skal sidde og bruge tid på det. Det er katastrofalt, og det er en skandale, at der ikke er nogen, der stopper det projekt."

Begrebskonsulent i Servicestyrelsen, David Rosendahl, forklarer, at der er tale om et it-projekt, der skal "optimere og understøtte den kommunale sagsbehandling":

"For en umiddelbar betragtning kan det godt virke lidt underligt, men disse begreber er sendt i høring inden for en overordnet kontekst. Begreberne skal sikre den mest hensigtsmæssige struktur inden for et kommende it-system. Erfaringen viser, at når man skal have data ind i et it-system, giver det en meget stor variation, hvis ikke selv ret almindelige kategorier er defineret," siger David Rosendahl.

Fjollet at sende i høring
Men den politiske chef for området, socialminister Benedikte Kiær (K), mener ikke, at den slags indlysende begreber skulle være sendt i høring:

"Det var fjollet at bruge tid på at sende det i høring. Det skulle aldrig have været sket, og noget lignende kommer heller ikke til at ske igen," siger socialministeren.

"Det er dog ikke medarbejdere i Servicestyrelsen, der har arbejdet med at udvikle definitioner på at drikke eller et toiletbesøg. Det er nogle WHO-definitioner, som findes i forvejen. Men selve projektet har et langt bredere og meget fornuftigt sigte. Nemlig at ensarte kommunernes arbejde med at udrede og forbedre indsatsen over for borgerne," tilføjer Benedikte Kjær.

For Bettina Post er definitionsbølgen imidlertid kun ét eksempel på en række funktioner og møder i det offentlige, som hun betegner som "fuldstændig latterlige":

"Jeg vil anslå, at man kan spare mindst 10.000 årsværk på offentligt bureaukrati, som i stedet kan bruges til velfærdsopgaver. Det burde man tage alvorligt i en tid med nulvækst i det offentlige."

Læs hele artiklen på Altinget | Christiansborg

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bettina Post

Fhv. formand, Dansk Socialrådgiverforening, borgerrådgiver, Høje-Taastrup Kommune, brevkasseredaktør, Familie Journal
socialrådgiver (København, 1988)

Benedikte Kiær

Borgmester (K), Helsingør Kommune, regionsrådsmedlem (K), Region Hovedstaden
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2001)

0:000:00