Alrow Media leverer tilfredsstillende resultat i nyt årsregnskab
Alrow Media kommer ud af regnskabsåret 2022/2023 med overskud. Med lanceringen af Altinget i Norge fortsættes ekspansionen på det nordiske mediemarked.
Redaktionen
Mediekoncernen Alrow Media, som står bag Altinget i Danmark, Sverige og Norge samt mediet og Tænketanken Mandag Morgen i Danmark, leverer et tilfredsstillende resultat på på 4,462 millioner kroner før skat i det netop offentliggjorte årsregnskab. Det løber fra 1. juli 2022 til 30. juni 2023.
Desuden betales for året 3,3 millioner kroner i dansk selskabsskat.
"Vi har i det seneste regnskabsår haft fokus på at lancere Altinget i Norge. Denne investering trækker årets resultat betydeligt ned, hvilket er helt forventet. Fratrukket investeringen i Norge leverer vi det næstbedste resultat i koncernens historie," siger administrerende direktør Christoph Nørgaard og fortsætter:
"Opstarten i Norge er at betragte som en investering i fremtiden. Det følger den strategi, vi har lagt. Det er et vigtigt skridt mod drømmen om at blive Nordens største politiske mediehus."
Udfordret på annonceomsætning
Udover entreen på det norske marked har der i regnskabsåret været fokus på at styrke væksten i kerneforretningen i Danmark og Sverige, udvide kontoret i Bruxelles samt en fortsat investering i it og digitalisering. Grønbechs Hotel i Allinge på Bornholm er desuden solgt fra.
"Vi har lanceret nye medier og kommercielle produkter i både Danmark, Sverige og Norge. Tænketanken Mandag Morgen har præsteret flot vækst, og vi oplever en generel fremgang i de forskellige forretningsområder. Men ligesom den øvrige mediebranche er vi udfordrede på annonceomsætningen," siger Christoph Nørgaard og fortsætter:
"Medieindustrien befinder sig i en turbulent tid, hvor vi selvfølgelig noterer os regnskaber og udmeldinger fra vores kolleger med begrænset optimisme. Vi forventer alligevel, at vi kan levere vækst i det kommende år, særligt drevet af abonnementsforretningen. Men meget afhænger af udviklingen i annoncemarkedet."
Fokus på bæredygtighed
I regnskabsåret har der også været fokus på bæredygtighed og grøn omstilling. Koncernen har offentliggjort klimaregnskab for 2021 og 2022 for de danske selskaber og arbejder med en lang række initiativer, som skal bidrage til CO2-reduktion:
"Alrow Media har naturligvis også fokus på verdensmålene og bæredygtighed. Vi dækker området i vores medier, ligesom vi afvikler netværk og kurser inden for området og er vært for den årlige Verdensmålsuge. Men det har også en central plads i vores egen strategi, og vi arbejder med en række konkrete initiativer for at reducere vores udledning," siger Christoph Nørgaard.
Koncern | ||||||
Hovedtal - t.kr. (DKK) | 2017/2018 | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 |
Resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) | 3.922 | 8.827 | 8.048 | 17.163 | 20.622 | 8.509 |
Resultat af finansielle poster | -239 | -196 | -317 | -483 | -1.280 | 747 |
Resultat før skat (EBT) | 730 | 4.882 | 2.036 | 10.854 | 13.895 | 4.462 |
Årets resultat | 376 | 3.825 | 668 | 7.824 | 10.402 | 1.140 |
Egenkapital | -9.914 | -6.091 | -5.473 | 2.325 | 13.680 | 14.277 |
Antal medarbejdere | 149 | 175 | 170 | 154 | 163 | 180 |
For yderligere information kan administrerende direktør Christoph Nørgaard kontaktes på [email protected].