Analyse: Rekordstort kampagnebidrag spår om dyreste valgkamp nogensinde i 2016

2016: De stærkt konservative mangemilliardærer Charles og David Koch har offentliggjort deres planer for, hvor meget de agter at donere til det næste præsidentvalg. Beløbet er det største bidrag til en amerikansk valgkamp nogensinde: En milliard dollar til højresiden.

Koch-brødrene er kendte for at donere store beløb til højrefløjen i amerikansk politik og har med donationen til 2016 sat rekord.
Koch-brødrene er kendte for at donere store beløb til højrefløjen i amerikansk politik og har med donationen til 2016 sat rekord.Foto: CNN/Youtube
Annegrethe Rasmussen

WASHINGTON DC – Det konservative netværk med navnet ’Freedom Partners’ har taget de rummelige spenderbukser på frem mod den næste valgkamp om præsidentembedet i USA, der forlods står til at blive det dyreste i landets historie.

Netværket spænder over cirka 300 grupperinger og har hovedkvarter i Virginia, men dets pengekasse ligger hovedsagelig i New York hos de kendte brødre og mangemilliardærer Charles og David Koch.

For i 2016 skal det være slut med otte års demokratisk styre, hvis det står til netværket, der offentliggjorde beslutningen forrige weekend om at poste et rekordbeløb på samlet lige under en milliard dollar (ca. 5.4 milliarder danske kroner) i den amerikanske valgkamp, der for alvor starter til sommer.

Kun til kampagner – ikke til kandidater
Beløbet må ikke gives direkte til en præsidentkandidat (eller til kandidater, som skal i intern valgkamp i partiernes primærvalg), men netværket må gerne støtte kandidaters budskaber, mål og slogans, lige som der ikke er nogen grænser for, hvor meget energi (og hermed hvor mange penge) man kan bruge til at kritisere politiske budskaber, man ikke kan lide, og føre kampagner imod dem.

At det kan lade sig gøre at poste så mange penge ind i politiske kampagner, er en direkte konsekvens af den kontroversielle Højesteretsdom fra 2010, ”Citizens United,” hvor dommerne med udgangspunkt i en tolkning af forfatningens beskyttelse af ytringsfriheden brød med årtiers regler og begrænsninger for politiske donationer i USA og gav frit løb for tilskud og kampagner, så længe de er amerikanske – udenlandske virksomheder kan fortsat ikke give penge – og ikke er direkte koordineret med en bestemt kandidat. 

Tunge topmøder – tunge donorer
Planerne om at sætte det rekordstore beløb af blev meddelt af brødrene selv. De to står i spidsen for ’Koch Industries’, USA’s næststørste privatejede virksomhed, og beskeden kom i forbindelse med to konservative konferencer i forrige weekend, dels det såkaldte Iowa Freedom Summit, dels et møde i Freedom Partners’ Chamber of Commerce i Palm Springs, Californien, hvor brødrene også afholdt deres halvårlige middagssammenkomst for donorer.

Adskillige håbefulde republikanske præsidentkandidater var til stede ved de to begivenheder, herunder guvernør Scott Walker fra Wisconsin samt senatorerne Marco Rubio (Florida), Ted Cruz (Texas) og Rand Paul (Kentucky), der deltog i en paneldiskussion om økonomi. 

Beløbet på den ene milliard gør Freedom Partners – og indirekte  Koch-brødrene, der i gennem mange år har støttet en lang række libertære og konservative mærkesager som kampen mod en række energipolitikker med det formål et imødegå eller forebygge klimaforandringer samt kampen mod universel sygesikring i USA – til en tredje selvstændig kraft i amerikansk politik, hvis man tager de økonomiske briller på. Beløbet er nemlig cirka det samme, som det begge de to store partier agter at bruge på det kommende valg. I 2012 brugte det Demokratiske Parti i alt 1070 millioner dollar, mens GOP brugte 1 milliard.

Stigning fra 2012 og 2014
Den ene milliard udgør en kraftig stigning, hvis man sammenligner med brødrenes aktiviteter ved tidligere valg.

I 2012 gav Freedom Partners 236 millioner dollar til en lang række konservative græsrodsorganisationer med tilknytning til den såkaldte Teaparty-bevægelse. Mærkesagen var især kampen mod præsident Obamas sundhedsreform. Koch brødrene menes i alt at have brugt 400 millioner dollar i alt på præsidentvalget i 2012.

Beløbet på den ene milliard er 250 millioner dollar mere, end det republikanske partis hovedbestyrelse, den nationale republikanske kongres-komité og den nationale republikanske senats-komité brugte i 2012 tilsammen.

Ved midtvejsvalget i 2014 finansierede Koch brødrene ifølge instituttet Wesleyan Media Project, der registrerer politiske valgreklamer på TV, 12.000 tv-reklamer til en sum af i alt 25 millioner dollars. Alle reklamerne støttede republikanske kandidater eller angreb demokratiske.

Koch brødrene gav ikke pengene direkte i 2014, men kanaliserede dem via deltagerne i grupperne Freedom Partners Chamber of Commerce, the super PAC Freedom Partners Action Fund samt organisationerne Americans for Prosperity og Concerned Veterans for America. De to sidstnævnte er registrerede som såkaldt ”sociale/almennyttige organisationer" uden tilknytning til partipolitik. I praksis støtter begge organisationerne konservative kandidater ved siden af deres arbejde til fordel for veteraner og velgørenhed.

Politiske opkøb
Med danske øjne er alle disse beløb svimlende summer og meget langt væk fra noget, vi kender fra vore Folketingsvalg. I det amerikanske forretningsliv er beløbet mindre prangende. Den ene milliard dollar er, som Center for American Progress, en liberal tænketank i Washington DC, bemærkede, da beløbet blev offentligt: ”fortsat mindre end Koch brødrenes samlede formue kan svinge på en given dag blot grundet op- og nedture på aktiemarkederne.”

CAP, der huser en række af Obama-regeringens tidligere støtter, siger også, at ”Koch-brødrenes dagsorden er klar: de er på en mission for at købe det republikanske parti og vores land. Deres beslutning om at bruge en milliard dollar på valget i 2016 er blot næste skridt i en lang plan om fortsat at begunstige mennesker som dem selv, mens resten af os skal holdes nede.” Et hav af demokratiske kritikere stillede sig tilsvarende op efter Koch-brødrenes meddelelse og lovede dem kamp til stregen samt en storstilet kampagne for at gøre vælgerne opmærksomme på sagen. 

Øger presset på Clinton
David Axelrod, der har været chefstrateg for præsident Obamas valgkampagner, siger til New York Times, at beslutningen om at bruge så mange penge til fordel for republikanerne putter et ”uhørt pres” på demokraterne om at finde lige så mange midler. En såkaldt Super PAC (kampagneorganisation), der allerede nu arbejder for at fremme den formodede demokratiske præsidentkandidat Hillary Clintons mærkesager, er ifølge samme avis i gang med at rejse de første 300 millioner dollar til brug for en kampagne, der skal understøtte hendes budskaber.

Ikke overraskende har Koch-brødrene selv afvist beskyldningerne om at være i gang med de facto at etablere et tredje parti, og at politisk indflydelse kan købes. De republikanske kandidater synes at være rørende enige. Ved konferencen for 14 dage siden kaldte Ted Cruz sine værter for ”ægte jobskabere og ofre for en uretfærdig demokratisk smædekampagne”, mens Marco Rubio bemærkede, at den eneste grund til, at liberale (læs: venstreorienterede) støtter begrænsninger og reguleringer af, hvor mange penge erhvervsmænd må donere, er fordi demokraternes mest effektive støtter kommer uden prismærkat i form af skamløse kampagner og PR fra ”deres allierede i Hollywood og i mediebranchen.”

Demokraternes virkningsløse skræmmekampagne
En republikansk veteran Newt Gingrich, der tidligere har været formand for Repræsentanternes Hus, og som var med i feltet af præsidentkandidater i 2012, siger videre til Washington Post, at demokraterne intet vil få ud af deres planer om at anklage brødrene Koch om at ”stjæle valget.”: ”De vil få lige så lidt ud af det, som vi (republikanerne, red.) gjorde, da vi angreb al den støtte, demokraterne får fra fagforeningerne. Det er alt for indirekte til, at folk reagerer på det.”

Visse liberale giver Gingrich ret: ”Det virkede helt klart ikke i 2014,” siger Darrell West, der er vicepræsident og direktør for studiet af politik ved den liberale tænketank Brookings Institution i Washington DC, om den intense demokratiske kampagne sidste år med det formål at stille Koch brødrene i et negativt lys. “Valget i 2014 var en katastrofe for demokraterne. Det synes klart for mig, at de bliver nødt til at genoverveje, hvad deres budskab er og forbinde en kritik af Koch-brødrene med substans og visioner om, hvad modbudskabet er.”

Brødrene hvem?
De fleste amerikanere aner ikke, hvem brødrene er. Da vælgerne i oktober 2014 blev spurgt af en NBC News-Wall Street Journal poll om, hvorvidt de kendte David og Charles Koch, svarede 64 procent, at de enten aldrig havde hørt om dem, eller at deres holdning til dem var ’neutral’.  

Og om end demokraterne i den kommende valgkamp satser stort på at gøre ulighed til et hovedtema, er det dels notorisk svært at gøre rigdom til noget ægte suspekt i et land, hvis grundlæggende mantra er, at alle netop skal have en chance for at blive mere velhavende, samt at pengene i vid udstrækning ligger bedst i borgernes lommer, dels er Hillary Clinton også afhængig af en række særdeles velhavende donorer f.eks. den tidligere borgmester i New York Michael Bloomberg og mangemillionæren Tom Steyer, der er en kendt liberal klima-aktivist.

Fra Freedom Partners selv lyder det fra talsmand James Davis i en mail til Washington Post: ”Demokraternes tidligere forsøg på at dæmonisere mennesker, som skaber arbejdspladser, samt forsøgene på at splitte Amerika virkede mildest talt ikke. Vi fortsætter med at koncentrere os om at fremme principperne bag en fri markedsøkonomi.”

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC


Annegrethe Rasmussen skrev for Altinget fra Washington frem til udgangen af 2015.

Redaktionen blev da opmærksom på, at der blandt hendes artikler forekommer tilfælde, hvor der er en for Altinget uacceptabel grad af afsmitning i sprog og / eller tankerække og fakta fra andre mediekilder, og hvor disse kilder ikke er angivet.

Redaktionen har ikke konstateret sådanne mangler ved artiklen ovenfor, men såfremt redaktionen modtager oplysninger herom, vil Altinget tage de fornødne skridt.

Se i øvrigt Kulturministeriets vejledning for god citatskik og plagiat i tekster her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00