Barfoed vil ikke ændre på chauffør-kontrol

GODS: En enig transportbranche mener, at sjuskefejl med køre-hviletiderne bliver straffet for hårdt. Justitsminister Lars Barfoed (K) vil ikke ændre reglerne.
Anders Jerking
Chauffører bliver straffet alt for hårdt, hvis de ved en fejl taster forkert på det kontrolapparat, som skal sikre, at køre-hviletidsreglerne bliver overholdt. Det mener en enig transportbranche, som har sendt et forslag om regelændringer til Folketingets rets- og trafikpolitikere.

Men justitsminister Lars Barfoed er ikke umiddelbart indstillet på at ændre reglerne. Det slog han fast på et samråd mandag i Folketingets trafikudvalg.
Her understregede ministeren, at korrekt betjening af kontrolapparatet er afgørende for politiets muligheder for at kontrollere, om køre- hviletiden bliver overholdt. Samtidig understregede han, at de eksisterende regler giver mulighed for mildere sanktionerne, hvis der er tale om sjuskefejl.

"Det er min opfattelse, at vi har et fornuftigt, afbalanceret og gennemtænkt kontrolsystem, som på den ene side tjener til, at man ikke kan spekulere i at overtræde kontrolapparatet og derigennem vanskeliggøre kontrollen med køre-hviletidsreglerne, og på den anden side giver mulighed for, at der kan tages hensyn til sjuskefejl," sagde ministeren og fortsatte:

"Derfor finder jeg som udgangspunkt ikke anledning til at ændre på de regler, som også bliver anbefalet af Rigspolitiet og Rigsadvokaten, og som et enigt Folketing ad flere omgange har fastsat. Jeg er naturligvis villig til at lytte til branchen, men det er afgørende for mig at fastholde et system, der sikrer en effektiv kontrol af hensyn til færdselssikkerheden," sagde han på samrådet. 

Branche håber på godt møde 
Lars Barfoed skal mødes med branchen om problemet den 14. september. Her håber Kjeld Jensen fra 3F's transportgruppe, at branchen kan overbevise ministeren om problemet. Jeg er optimistisk. Jeg hæfter mig ved, at ministeren godt vil mødes med os," siger han.

Direktør Michael Svane, DI Transport, mente efter samrådet, at ministeren ikke havde lukket døren helt i.
"Ministeren var parat til at se på, om undtagelsesbestemmelserne virker i praksis. Vi har en række eksempler, hvor vi ikke mener, at det virker i praksis, så helt almindelige betjeningsfejl bliver straffet alt for hårdt. Det belaster den enkelte chauffør, som risikerer bøder eller at få frakendt førerretten. Det kan vi ikke være bekendt," sagde han og understregede, at branchen gerne ser, at bevidst snyd med kontrolapparatet straffes hårdere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00