Borgerlige kræver bedre rejseforhold for handicappede

DSB: Handicappede skal kunne bestille togrejse med kortere varsel end i dag, lyder det fra Venstre og DF. Radikale er positivt indstillet, men beskylder de borgerlige for hykleri.

Dansk Handicap Forbund håber på bedre forhold med de nye DSB-kontrakter.<br>
Dansk Handicap Forbund håber på bedre forhold med de nye DSB-kontrakter.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. KragesteenPer Bang Thomsen

Det er for galt, at handicappede skal bestille togbillet 48 timer før afgang, hvis de skal have hjælp til at komme på toget.

Det mener Venstre og Dansk Folkeparti, som vil have ændret de handicappedes rejseforhold i forbindelse med forhandlingerne om en ny kontrakt med DSB.

"Vi har et stort ønske om at få forbedret varslingstiden for de handicappede. Hvad ligner det, at handicappede skal bestille toget 48 timer i forvejen?" siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti.

Samme melding kommer fra Venstre:

Det er hykleri, at VKO vil spare 300 millioner kroner på DSB og samtidig vil øge servicen for de handicappede. Det hænger ikke sammen.

Andreas Steenberg (R)
Trafikordfører

"Vi skal sikre en bedre service for de handicappede i hele landet, så der er bedre mulighed for, at en handicappet kan foretage en spontan rejse. Det kan eksempelvis være, at man fremover skal varsle 12 timer i forvejen. Det vil være en væsentlig forbedring," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, som dog ikke har planer om at afsætte flere penge til forslaget.

DSB: Mange praktiske udfordringer
I disse uger forhandler partierne på Christiansborg om en ny trafikkontrakt for DSB, som blandt andet skal fastsætte konkrete krav til DSB's serviceniveau.

I den nuværende kontrakt  er kravet til fjern- og regionaltrafikken, at handicap-service i langt størstedelen af tilfældene skal bestilles senest 48 timer før afrejsen.

I 2013 modtog DSB 18.000 bestillinger om handicap-service, og i 2012 var tallet 19.000. Det svarer gennemsnitlig til omkring 50 gange om dagen.

DSB ønsker ikke at kommentere det borgerlige forslag på grund af forhandlingerne om en ny kontrakt.

Men selskabet oplyser, at der er meget praktik i forbindelse med handicap-service, der gør det nødvendigt, at rejsen bliver varslet i forvejen.

Handicappede bakker op
Hos Dansk Handicap Forbund er der opbakning til det blå forslag.

"Det er rigtig godt, at man tager det her med i forhandlingerne. Det vil være en vanvittig god forbedring, som vil være med til at sikre større ligebehandling i den kollektive trafik. Så vi hilser det særdeles velkommen," siger landsformand Susanne Olsen.

Fra Passagerpulsen, der hører under Forbrugerrådet, lyder der også opbakning til forslaget.

Afdelingschef Mette Boye glæder sig over, at der er fokus på tilgængeligheden for de handicappede. I dag er det kun 66 ud af 296 stationer i Danmark, som har adgang for handicappede. Derfor skal adgangen til den kollektive trafik gøres lettere, mener hun:

"Serviceniveauet for handicappede er en noget underbelyst problemstilling, men det er faktisk et område, hvor Danmark er bagud i forhold til mange andre lande," siger Mette Boye, der peger på Schweiz, USA og England som gode eksempler.

Radikale: Borgerligt hykleri
Den radikale trafikordfører, Andreas Steenberg, mener, at det er et sympatisk forslag fra de borgerlige, som han gerne vil være med til at se på under forhandlingerne.

Men samtidig finder han det mærkværdigt, når partierne vil skære i betalingen til DSB.

"Det er hykleri, at VKO vil spare 300 millioner kroner på DSB og samtidig vil øge servicen for de handicappede. Det hænger ikke sammen," siger Andreas Steenberg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Kristian Pihl Lorentzen

Stedfortrædende MF (V) for Mads Fuglede (16/4-24), næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00