Coronakrisen har accelereret museernes arbejde med nye initiativer: “Vi slår gækken løs”

Landets museer har været under pres som følge af coronakrisen, men det har ikke kun ført dårligdom med sig. To museer fortæller, hvordan nedlukningerne har været med til at sætte fart på arbejdet med nye initiativer og arbejdsmetoder, som skal holde ved efter pandemien. 

Coronakrisen har medført store økonomiske udfordringer og lave besøgstal på mange af landets museer. Men det har flere steder også medført bedre tid til at udvikle nye initiativer, lyder det fra museer.
Coronakrisen har medført store økonomiske udfordringer og lave besøgstal på mange af landets museer. Men det har flere steder også medført bedre tid til at udvikle nye initiativer, lyder det fra museer.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Tre nedlukninger, rekordlave besøgstal og en blødende økonomi.

Selvom museerne nu kan slå dørene op igen efter vinterens nedlukning, har coronakrisen været alt andet end nem for landets museer. Men de hårde omstændigheder har også givet museerne plads til at tænke ud af boksen.

Den oplevelse havde Karen Grøn, der er museumsdirektør på kunstmuseet Trapholt, da landet lukkede ned i første omgang. Hun så det som en mulighed for at bevise, at kulturen kan noget helt særligt.

“Og nu krævede situationen noget helt særligt. Så lynhurtigt samlede jeg mit team og sagde, at nu skal vi satme levere.”

Tre uger efter første nedlukning satte de projektet “Lighthope” i gang. Et borgerinddragende kunstprojekt hvor folk fra hele landet indleverede hæklede pærer, deltog i virtuelle events og delte tanker om projektet på museets Facebook-side.

“For os var det en slags license to fail. Alle ved, at det var en vild tid, og fordi omstændighederne var så uforudsigeligt, har vi hele tiden været parat til at finde alternative løsninger,” siger Karen Grøn.

Trapholt er ikke det eneste museum, der har oplevet, at coronakrisen har sat fut under en række nye arbejdsgange. Både hos ODM, Organisationen Danske Museer, og Den Gamle By lyder meldingen, at coronakrisen har medført, at man har videreudviklet på initiativer, der længe har ligget i idébanken.

“I en krise bliver man ofte sparket lidt mere til, og man sparker også mere til sig selv. Derfor tænkte vi også: Vi slår gækken løs og prøver at tænke ud over vante grænser,” siger Thomas Bloch Ravn, der er museumsdirektør hos Den Gamle By.

På museet i Aarhus har det blandt andet ført til tanker om at lave overnatninger på museet, udleje lokaler til arrangementer og tilbyde museets “in-house” kompetencer udadtil.

0:000:00