Dagens overblik: Løkke har valgt en af de dyreste veje til et lavere CO2-udslip

NYHEDSOVERBLIK: Ifølge eksperter har statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) valgt en af de dyreste løsninger på et bedre klima. Og så får han kritik for at lade landbruget slippe for let. Få overblik over dagens politiske nyheder.

Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Emma Qvirin Holst

Godmorgen og velkommen til en dag i dansk politik, der må siges at stå i det grønnes tegn.

I formiddag præsenterer regeringen nemlig sit klima- og luftudspil, og det løber naturligvis med megen opmærksomhed i medierne. Lige straks kan du få et overblik over, hvilke forslag regeringen allerede har løftet sløret for, men først skal vi se nærmere på dagens forside af Berlingske.

Ifølge flere eksperter har statsminister Lars Løkke Rasmussen valgt en af de dyreste løsninger på at mindske CO2-udledningen. De peger på, at den udfasning af forurenede biler, som Løkke har lagt op til, er en dyr vej at gå.

"Man slår faktisk med kirurgisk præcision ned på det allerdyreste område. Efter min vurdering er det den dyreste måde at nedbringe CO2-udledningen på, som vi kender i dag. Ligegyldigt hvad man ellers ville vælge, ville det være til en lavere pris," siger Otto Brøns-Petersen, der er analysechef i tænketanken Cepos og tidligere har været direktør i Skatteministeriet, til Berlingske.

Han bliver bakket op af cheføkonom og vicedirektør i tænketanken Kraka Jens Hauch, ligesom de økonomiske vismænd pegede på det samme i en rapport tidligere på året.

Hvad ved vi om klimaudspillet?
Det kan være svært at bibeholde overblikket over alle de forslag, der allerede har set dagens lys. Der forventes, at der kommer i alt 39 forslag, og statsministeren løftede allerede sløret for nogle af dem i sin åbningstale.

Det var forslaget om at stoppe alt salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Derudover vil regeringen have en transportkommission, der skal arbejde for, at der i 2030 er en million såkaldte nul-emissionsbiler på de danske veje.

Sidenhen er der blevet delt en lang række forslag med medierne.

  • Ifølge Politiken vil regeringen fra 2025 forbyde, at taxaer og bybusser kører på benzin eller diesel, samtidig med at den vil have, at alle nye busser fra 2020 skal være CO2-neutrale. Derudover oplyser avisen også, at regeringen vil have mere klimavenligt asfalt, der får bilerne til at køre længere per liter brændstof, og der over de næste tre år skal afsættes 90 millioner kroner til at gøre landbruget mere klimavenligt.
  • Ifølge Jyllands-Posten foreslår energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), at der bliver brugt 100 millioner kroner på forskning i, hvordan det kan blive billigere at suge CO2 ud af atmosfæren.
  • Hos DR Nyheder finder vi historien om, at regeringen vil gøre det muligt for el-billister at køre i busbanen, og dermed komme hurtigere gennem trafikken. Ifølge DR vil regeringen også forsøge at komme af med danskernes brændeovne, der udleder en del skadelige partikler. Forslaget går på at lokke ejerne af brændovnene med en skrotpræmie. Der er afsat 46 millioner kroner til det område.
  • Altinget kan fortælle, at regeringen også lægger op til at indføre et nyt fødevaremærkat, der viser, hvor stor en belastning produktet har for klimaet.
  • Mandag skrev Børsen, at regeringen vil udskyde afgiftstigningen på elbiler. Noget, som Lars Chr. Lilleholt ifølge Altinget allerede åbnede for på et samråd i september.

Regeringen har dog ikke kun lækket forslag til medierne.

  • Fredag oplyste transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse, at regeringen vil lave aftaler med landets kommuner, der garanterer parkeringspladser til elbiler. Derudover vil regeringen også give kommunerne mulighed for at give rabat eller gøre det helt gratis for dem, der parkerer deres nul- og lav-emissionsbiler på kommunale parkeringspladser.
  • Mandag fortalte miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), at regeringen vil give København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme miljøkravene til dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler.

Læs også

Kritik: Regeringen lader landbruget slippe
I sit udspil fokuserer regeringen primært på at mindske CO2-udledning og mindske luftforureningen ved at se på transportsektoren, mens landbruget går forholdsvis frit.

Det skriver Politiken.

Den prioritering får kritik af eksperter og politikere fra oppositionen.

"Jeg er sikker på, at man godt kunne trykke landbruget mere på maven og sige, at nu skal sektoren sørge for at reducere udledningen mere. For der er ingen tvivl om, at landbruget også er en stor bidragyder af CO2," siger Sebastian Mernild, der er administrerende direktør for klimaforskningsinstituttet The Nansen Center i Bergen, til Politiken og tilføjer:

"FN anbefaler, at hvis vi skal sikre os, at vi kommer under 1,5-2,0 grader, skal vi gå all in på alle områder i samfundet. Derfor undrer det mig, hvis nogen brancher får lov at gå fri."

Hos oppositionen er både Socialdemokratiet og Radikale utilfredse med landbrugets manglende rolle i regeringens klimaudspil.

Fiskere har fået penge i strid med loven
På falderebet får du lige en historie, der intet har at gøre med klimaudspillet. Danske fiskere har nemlig fået tilskud fra EU i strid med lovgivningen.

Det er konklusionen fra Rigsrevisionen i en ny rapport ifølge Politiken.

Danmark modtager efter planen omkring 1,55 milliarder kroner fra Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF) i perioden 2014 til 2020, og de midler skal blandt andet gå til projekter, der skaber job og sikrer en bedre livskvalitet langs Europas kyster. Men de EU-midler er ikke blevet administreret godt nok af de danske myndigheder, mener Rigsrevisionen. Kontrolinstansen peger på, at der er sket fejl i fordelingen af EU-midlerne til fiskerne, hvor der blandt andet er sket en forskelsbehandling.

"Ministeriets mangelfulde forvaltning har medført, at ministeriet har udbetalt tilskud i modstrid med lovgrundlaget, samt at der er sket forskelsbehandling af ansøgerne," skriver Rigsrevisionen i sin rapport ifølge Politiken.

Det sker i dag

  • Klokken 10.30: Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), miljø-, og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), skatteminister Karsten Lauritzen (V) og børne- og socialminister Mai Mercado (K) præsenterer regeringens klima- og luftudspil. 
  • Klokken 10.00: Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) er i dag kaldt i samråd om underbetalte østeuropæiske arbejdere i Danmark.
  • Klokken 10.00: Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) lægger arm til en allergitest på Christiansborg i dag. Det sker, når Astma-Allergi Danmark holder en priktest-begivenhed på Christiansborg.
  • Klokken 13.00: Ældreminister Thyra Frank (LA) og ministeren for offentlig innovation Sophie Løhde (V) er i dag kaldt i samråd om afbureaukratisering i ældreplejen.
  • Klokken 15.00: Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) er i dag kaldt i samråd om traktat om sikring af lokalsamfunds rettigheder over for transnationale virksomheder. 
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00