Danske Medier: Kun exitpolls af kvalitet

RETNINGSLINJER: Den danske mediebranche fik onsdag et sæt vejledende retningslinjer for brug af exitpolls på valgdage. Kvalitet og troværdighed er nøgleordene.
I følge mediernes nye retningslinjer "bør exit polls på valgdagen ikke offentliggøres, før man kan forvente, at de vil være mere præcise end meningsmålinger foretaget op til valget".
I følge mediernes nye retningslinjer "bør exit polls på valgdagen ikke offentliggøres, før man kan forvente, at de vil være mere præcise end meningsmålinger foretaget op til valget".Foto: Altinget.dk
Rasmus Nielsen

Så kom de længe ventede retningslinjer for, hvordan danske medier i fremtiden vil anvende exitpolls. De er vedtaget af brancheorganisationen Danske Medier i kølvandet på en misvisende såkaldt exitprognose under kommunalvalget i efteråret.

I følge de nye regler "bør exit polls på valgdagen ikke offentliggøres, før man kan forvente, at de vil være mere præcise end meningsmålinger foretaget op til valget".

Det var bestyrelsen for Danske Medier, der onsdag vedtog de nye retningslinjer. Det sker i kølvandet på kritik fra Folketingets Kulturudvalg og Retsudvalg, der har holdt møde med Danske Medier om sagen, og hvor politikerne har truet medierne med indgreb, hvis ikke branchen holder selvjustits.

Det hedder også i retningslinjerne:

"Det skal i den originale fremlæggelse tydeligt fremgå, hvilket grundlag målingen er foretaget på, og hvem der har foretaget målingen.

Andre medier, der citerer exit polls, skal tydeligt angive kilden og grundlaget.

Det bør i opfølgende reportager fremgå i alle sammenhænge, hvis artiklen eller indslag er baseret på exit polls."

En exitpoll er indsamling af oplysninger om, hvordan et repræsentativt udsnit af vælgerne rent faktisk har stemt.

DR anvendte ved kommunalvalget en såkaldt exitprognose, der er en blanding af meningsmålinger lige op til valget og data fra en exitpoll på valgdagen. Danske Medier konstaterer, at såvel DR som TV 2, der har deltaget i arbejdet med retningslinjerne og tilsluttet sig dem, har lovet ikke at bruge exitprognoser - men kun exitpolls.

Danske Medier afviser helt at forbyde exitpolls blandt sine medlemmer - det vil nemlig bare føre til, at partier, interesseorganisationer eller ikke mindst finansielle virksomheder vil lave exitpolls, som vil give dem et lukket, informationsmæssigt forspring i forhold til andre grupper i samfundet.

"Et forbud vil derfor føre til det for et demokrati uheldigt resultat, at vælgerne ikke er informeret på samme niveau," hedder det.

I forbindelse med det forberedende arbejde har DR fået udarbejdet to rapporter af henholdsvis valgforsker, professor em. Søren Risbjerg Thomsen og af Center for Valg og Partier ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet ved Kasper Møller Hansen (hent via link). Den første forklarer metodik og kvalitetskrav, mens den anden belyser, om vælgere lader sig påvirke af exitpolls offentliggjort, før de selv har stemt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00