Debat: Togdriften er død i 2030

DEBAT: El-tog lyder umiddelbart som en fremtidssikker investering, men i virkeligheden er de mere gårsdagens løsning end fremtidens. Vi risikerer endnu en IC4-skandale, skriver Kim Bjørnstrup, direktør for Assistance HR Partners.

Af Kim Bjørnstrup
Administrerende direktør, Assistance HR Partners og tidligere topchef, Octapharma

Et bredt flertal med alle Folketingets partier på nær Enhedslisten er blevet enige om at sætte gang i indkøbet af 150 el-tog, som skal erstatte de aldrende IC3-tog og de udskældte IC4-tog.

Umiddelbart skulle man vel klappe i hænderne over, at Danmark endelig indser, at fossile brændstoffer ikke er vejen frem, og at politikerne investerer 11 milliarder kroner i grøn teknologi.

Men har man virkelig taget fremtiden i ed med denne investering?

Elbiler dominerer i 2021
Silicon Valley-entreprenøren Tony Sebas’ forudser i sin bog og Youtube-video af samme navn ”Clean disruption”, at der i 2021 kun sælges selvkørende elbiler, da de er ekstremt billige at producere og vedligeholde, gratis at lade op samt fleksible.

Dette skyldes en kombination af, at en elbil kun har syv bevægelige dele mod 5000 for en brændstofdrevet, at energipriserne falder voldsomt med billigere sol- og vindenergi samt udviklingen af effektive batterier til at opbevare energien i bilerne.

Elbilerne kommer til at dominere bilindustrien – og ikke nok med det. De kommer til at disrupte hele transportbranchen.

Ifølge Sebas køber ingen længere en privatbil om 10 år, da elbiler fra diverse firmaer simpelthen vil cirkulere konstant rundt i landet og samle folk op, hvor de befinder sig.

Derefter vil de køre passagererne derhen, hvor de ønsker det.

El-tog kan ikke hamle op med fremtiden
Hvordan skal de 150 el-tog kunne konkurrere med dette scenarie? Hvem gider at tage til stationen på et forud fastlagt tidspunkt for derefter at bevæge sig fra stationen til endemålet, hvis man kan blive hentet derhjemme af en elbil og kørt præcis til den adresse, man ønsker, når man ønsker det?

Trafikken vil samtidig falde med 90 procent, da bilerne udnyttes 40 procent, hvor den nuværende bilpark kun udnyttes 4 procent.

Efter min opfattelse er det eneste, togdriften i fremtiden kan tilbyde, et jernbanenet, der alt andet lige skærer sig direkte gennem landet, og derfor kan sikre hurtig transport mellem to fixpunkter.

Det er i dag tilladt at køre op til 180 km/t på mange dele af nettet, så dette kunne også afkorte transporttiden.

Men konkurrenten tilbyder dør-til-dør-service 24/7 på frie veje, hvor man kommer hurtigt frem.

Tænk ud af boksen
Inden man investerer danskernes skattekroner i gårsdagens teknologi, var det så ikke en idé at tænke ud af boksen?

Var det ikke en idé, at man i stedet for at sætte et nyt kæmpe elnet op langs banerne og operere med togstammer med 500 pladser i flere timers interval, forestillede sig noget, der kunne være attraktivt også i fremtiden?

Man kunne forestille sig, at man satte små selvkørende enheder på skinnerne med maksimum 10 pladser.

De skulle køre på batterier. De ville afgå med ti minutters intervaller mellem København og Århus og andre byer døgnet rundt. Som følge af at de var selvkørende, ville de være udstyret med radar, så de ikke kom til at køre ind i hinanden.

Med den eksisterende elbil-teknologi kunne man forestille sig store skinnekørende ”Teslaer”, der måske oven i købet kunne øge hastigheden, da de er små og lette?

Lad os fremtidssikre vores infrastruktur
Chefen for Tesla, Elon Musk, har været i København én gang. Nemlig da vi som den eneste nation i verden begyndte at belægge elbilerne med afgifter.

Hvad med at invitere ham over ”dammen” igen til en snak om en innovativ løsning? Han er allerede selv et skridt videre med små moduler, der skydes afsted mellem byerne i lufttomme rør.

Lad os vente lidt med dette og i stedet tage en lavpraktisk løsning, der kan implementeres hurtigt med relativ begrænsede investeringer.

Vi skylder de fremtidige generationer at tænke ud af boksen, så vi ikke laver endnu en IC4-skandale. Lad os fremtidssikre vores infrastruktur.

Forrige artikel Forsker: Djøf-elitens magt minder om kirken før Reformationen Forsker: Djøf-elitens magt minder om kirken før Reformationen Næste artikel  Danner: Lad tvivlen komme børnene til gode Danner: Lad tvivlen komme børnene til gode