Det foreslog Koch - det vil Fogh

DOKUMENTATION: Se her, hvilke grønne afgifter Skattekommissionen foreslog - og hvilke grønne afgifter regeringen har med i sit udspil.
Anders Jerking

Regeringen vil hente 7,9 milliarder kroner årligt ved nye grønne afgifter. Det fordeler sig således:
Klima og energi: 3,6 mia.
Miljø: 0,3 mia.
Transport og biler: 1,7 mia.
Salg af CO2-kvoter: 2,3 mia.

Skattekommissionen foreslog at hente 7,75 milliarder årligt ved nye grønne afgifter. Det fordeler sig således:
Klima og energi: 3 mia.
Miljø: 1 mia.
Transport og biler: 1,75 mia.
Salg af CO2-kvoter: 2 mia.

De konkrete forslag ser sådan ud:

1. Grønne afgifter, som både regeringen og Skattekommissionen foreslår:

Højere energiafgifter:
Regeringen:
For husholdningerne øges energiafgifterne på el og varme med ca. 15 pct. Forøgelsen kompenseres gennem forhøjelse af personfradraget på 1.000 kr. samt en grøn check på 700 kr. årligt til alle over 17 år.

Skattekommissionen:
Afgifterne på brændsler forhøjes med 15 pct., mens afgiften på elektricitet øges med 5 pct. Elektricitet er hårdere beskattet end andre energiprodukter, hvilket er baggrunden for, at afgiften på elektricitet forhøjes mindre end de andre energiafgifter. Forslaget bidrager dermed til en mere ensartet beskatning.

Erhvervslivet skal betale energiafgifter:
Regeringen:
For erhvervene indføres energiafgift på brændsler på 15 kr./GJ, og der indføres elafgift på 6 øre/kWh. Der tages hensyn til brancher, der har særlig stor energiintensitet, og er udsat for en høj grad af international konkurrence.

Skattekommissionen:
I dag godtgøres hovedparten af virksomhedernes energiafgifter. Det foreslås, at der indføres afgift på erhvervslivets energiforbrug. Afgifterne indfases, så virksomhederne får tid til at tilpasse sig de nye vilkår.

Reduktion i bundfradraget i CO2-afgiften:
Regeringen:
Aftrapning af CO2-bundfradrag.

Skattekommission:
Kvoteomfattede virksomheder får i dag tildelt en stor del CO2-kvoter gratis. For at opnå tilsvarende vilkår får energiintensive ikke-kvoteomfattede virksomheder i dag et bundfradrag i deres betaling af CO2-afgifter. Det foreslås, at dette bundfradrag i CO2-afgiften aftrappes i takt med, at CO2-kvoterne bortauktioneres, så der atter sikres lige vilkår.

Højere afgift på spildevand:
Regeringen:
Forhøjelse af spildevandsafgiften med 50 pct.

Skattekommissionen:
En forhøjelse af spildevandsafgiften styrker tilskyndelsen til en reduktion af de udledte vandmængder og til en forbedring af renseanlæggenes rensning for kvælstof, fosfor og organisk materiale.

Ændring af registreringsafgiften for hyrevogne:
Regeringen:
Grøn omlægning af registreringsafgiften for hyrevogne.

Skattekommission:
Den nuværende frikørselsordning tilskynder vognmændene til at købe store, dyre og miljøbelastende biler. Det foreslås, at registreringsafgiften ændres, så vognmændene i mindre omfang præmieres for at vælge dyre, miljøbelastende biler.

Miljøtillæg for fri bil:
Regeringen:
Der indføres et grønt miljøtillæg for fri bil betalt af arbejdsgiverne.

Skattekommissionen:
For at styrke sammenhængen mellem valg af bil og forureningen foreslås et miljøtillæg for de lønmodtagere, der får en firmabil stillet til rådighed til privat kørsel. Tillægget indebærer, at virksomhederne får en større økonomisk tilskyndelse til at vælge en mere brændstoføkonomisk bil.

Ejerafgift for nye varebiler og højere vægtafgift for ældre:
Regeringen:
Der indføres grøn ejerafgift for varebiler svarende til personbiler.

Skattekommissionen:
Der forslås en grøn ejerafgift i lighed med, hvad der i dag gælder for personbiler. Da det ikke er muligt at omlægge afgiften for ældre varebiler, forhøjes vægtafgiften i stedet tilsvarende.

 

2. Forslag fra Skattekommissionen, som regeringen har vraget:

Afgift på biobrændsel:
Der indføres en afgift på biobrændsler, der sikrer, at subsidiet til denne type brændsel forbliver uændret i forhold til andre brændsler (selv om energiafgifterne forhøjes). Der vil fortsat være et tydeligt tilskudselement. Samtidig foreslås frit brændselsvalg for mindre decentrale kraftvarmeværker uden for kvotesystemet. Det indebærer samlet en stigning i efterspørgslen efter biobrændsel.

Afgift på kvælstofudledninger:
En afgift på kvælstof foreslås at erstatte andre, uøkonomiske reguleringsmekanismer (gødningsplaner) med henblik på en opfyldelse af målsætningerne vedrørende bedre vandmiljø og udslip af klimagasser.

Afgift på metan:
Det foreslås, at der indføres en afgift på udledninger af metan. Afgiften indrettes, så klimabelastningen ved udledning af metan bliver beskattet på samme måde, som belastningen via udledning af CO2.

Omlægning af bilafgifterne:
Vægt- og ejerafgifterne har siden 2002 ikke været pristalsreguleret. Det forslås, at afgiftssatserne atter reguleres årligt. Halvdelen af merprovenuet reserveres til en reduktion af registreringsafgiften.

Der indføres moms på personbefordring:
I dag er der momsfritagelse på området. Der forslås kompensation til den del af personbefordringen, der foregår som kollektiv transport.

 3. Nye forslag fra regeringen

Der indføres afgift på energi til aircondition.

Ligestilling af afgiftsregler for central og decentral kraftvarme.

Der indføres afgift på smøreolie.

Præcisering af regler vedr. afgift til vejbelysning mv. og transformerstationer.

Afgift på andre klimagasser ved energianvendelse på 150 kr. pr. CO2-ækv.

Forhøjelse af CFC-afgiften til 150 kr. pr. CO2-ækvivalent.

Omlægning af emballageafgiften.

Der indføres grønne kørselsafgifter for lastbiler.

Vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilter forhøjes.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00