Det Kongelige Teaters 56-årige "karismatiske og intense" chefdirigent er død med corona

DØDSFALD: Alle på Det Kongelige Teater er både chokerede og berørte af nyheden om chefdirigents død som følge af corona, skriver direktør Kasper Holten.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Maja Hagedorn

Russiskfødte Alexander Vedernikov – maestro og chefdirigent på Det Kongelige Teater – er død med corona. Han blev 56 år.

Det oplyser teatret til Politiken.

Vedernikov nåede at tilbringe fire år på Danmarks nationalscene inden sin død. Fra 2019 var han desuden musikchef i Mikhailovskij Teatret i Sankt Petersborg.

Direktør Kasper Holten skriver på Facebook, at alle på Det Kongelige Teater er både chokerede og berørte af nyheden om Vedernikovs "alt for tidligere død".

"Alexander blev ramt af covid-19 for en måned siden, mens han opholdt sig hjemme i Rusland, og han døde i går aftes i Moskva som følge af komplikationerne ved sygdommen. Netop i aften skulle han have dirigeret Det Kongelige Kapel i Beethovens niende symfoni, og vi dedikerer koncerten til mindet om denne karismatiske og intense mand, kunstner og kollega," fortsætter han.

"Hvil i fred, Alexander." 

Vi er alle på Det Kongelige Teater chokerede og berørte af nyheden om vores chefdirigent Alexander Vedernikovs alt for...

Posted by Kasper Holten on Friday, October 30, 2020

Fædrelandets komponister havde særlig betydning
Inden årene på Det Kongelige Teater arbejdede Vedernikov fra 2009 til 2016 som chefdirigent for Odense Symfoniorkester. Før han kom til Danmark, var han fra 2001 til 2009 musikchef og chefdirigent ved Bolsjoj Teatret i Moskva, som han ifølge Politiken forlod før tid på grund af uenigheder med ledelsen.

Sideløbende samarbejdede han jævnligt med orkestre som Orchestre de Paris, BBC Symphony, Bayerischer Rundfunk, Staatskapelle Dresden, Montreal Symphony, Tokyo Philharmonic og Nation Symphony Orchestra i Washington DC

Alexander Vedernikov var uddannet fra Musikkonservatoriet i Moskva i 1990. Han var i 1995 medstifter af det Russiske Symfoniorkester, og Ruslands traditioner inden for musik og teater og ikke mindst de russiske komponister havde ifølge Det Kongelige Teater "en helt særlig personlig betydning for ham".

Det skyldtes ikke mindst, at han var født ind i en musikalsk russisk familie, hvor faren var en berømt sanger i Sojvetunionen, mens moren arbejdede som musikprofessor ved konservatoriet i Moskva.

Opdateret kl. 15.20 med kommentar fra Kasper Holten.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00