DI og minister holder KL-ønske om ny miljølov ud i strakt arm: ”Vi ved endnu ikke, om der er noget galt med loven”

KL’s ønske om, at kommunerne ikke skal stå med det økonomiske ansvar i fremtidens Nordic Waste-sager, får en lunken modtagelse fra flere sider. Det kan ikke været rigtigt, at Randers Kommune står med aben, mener KL.

Jordskredet ved Nordic Waste i Ølst.
Jordskredet ved Nordic Waste i Ølst.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er ikke rimeligt, at Randers Kommune risikerer en regning på op mod 400 millioner kroner for at rydde op efter Nordic Waste-skandalen.

Det mener KL, der derfor vil ændre Miljøskadeloven, så kommunerne ikke længere står med det økonomiske ansvar i lignende sager. 

Hvis man mener, at staten skal overtage det økonomiske ansvar for oprydning, så bør staten også have ansvaret for at lave miljøgodkendelser og føre tilsyn. Det er nødt til at hænge sammen.

Ellen Margrethe Basse
Professor emerita i miljøret

Men det ønske får en noget lunken modtagelse fra flere sider.

Miljøminister Magnus Heunicke (S) mener, at det fortsat er for tidligt at tage stilling til, hvad der skal ske.

”Bredden og kompleksiteten af området kræver, at vi får gennemført de relevante undersøgelser, før vi drager konklusionerne,” lyder det i et skriftligt svar.

Hos DI – der er brancheorganisation for en række miljøvirksomheder – mener underdirektør Karin Klitgaard, at der fortsat er ”behov for at vide noget mere”, før man beslutter, hvad der skal ske.

”Vi ved stadigvæk ikke, om der er noget galt med lovgivningen. Og det er vigtigt at huske, at det er en enkeltsag, vi taler om,” siger hun.

KL’s ønske kommer i kølvandet på, at Randers Kommune i sidste uge meddelte, at man forventer, at oprydningen efter jordskredet ved Nordic Waste i Ølst kommer til at koste op mod 600 millioner kroner. Som altså er væsentligt højere end de 200 millioner kroner, som staten har stillet til rådighed.

{{image:103519:C}}

Sammenhæng mellem godkendelses- og økonomisk ansvar

Selvom DI mener det er for tidligt at drøfte eventuelle lovændringer som konsekvens af sagen, så erklærer Karin Klitgaard sig umiddelbart skeptisk over for ønsket om at flytte det økonomiske ansvar væk fra kommunerne. Ifølge hende er det nemlig vigtigt, at kommunerne har tilskyndelse til at prioritere miljøgodkendelser og tilsyn, hvilket hun i øvrigt mener kommunerne gør ganske fint i dag

”Den der har myndighedsansvaret skal have incitament til at gribe ind, så tingene ikke går galt. Og det incitament risikerer at blive mindre, hvis man ikke selv står med det fulde ansvar,” siger Karin Klitgaard.

Ellen Margrethe Basse, der er professor emerita i miljøret, lægger ikke skjul på, at hun mener Miljøskadeloven bør ændres, så det ikke er ”nærmest risikofrit” for virksomheder at være årsag til store forureninger.

Men hun er umiddelbart enig med DI i, at der skal være sammenhæng mellem myndighedsansvar og økonomisk ansvar for oprydning.

”Hvis man mener, at staten skal overtage det økonomiske ansvar for oprydning, så bør staten også have ansvaret for at lave miljøgodkendelser og føre tilsyn. Det er nødt til at hænge sammen,” siger hun.

KL ser et hul i loven

KL’s formand for miljø og klima Birgit S. Hansen (S) understreger over for Altinget, at man ikke peger på, hvem der skal stå med regningen fremover.

Men at det ifølge KL må anses som ”et hul i loven”, når Randers Kommune nu kan stå med en regning på op mod 400 millioner kroner.

”Normalt har KL ikke tradition for at gå ind i enkeltsager på den her måde. Men det kan ikke været rigtigt, at Randers Kommune står med aben, fordi de har lavet miljøgodkendelsen,” siger Birgit S. Hansen.

Hvorfor skal kommunerne ikke stå med det økonomiske ansvar, hvis de har ansvaret for tilsyn og miljøgodkendelse?

”Vi står ved vores ansvar. Men vi har virkelig svært ved at se, hvorfor det er vigtigt kommunerne skal betale regningen, når en virksomhed går konkurs. Det er næppe noget med miljøgodkendelse at gøre. Det er et hul i loven, som vi ser det,” siger Birgit S. Hansen.

Er det staten, der så skal stå med regningen?

”Nej, nej. Det tager vi slet ikke stilling til. Vi kan bare se, at der er et problem, og så må lovgiver finde ud af, hvordan det skal løses,” siger Birgit S. Hansen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Birgit S. Hansen

Borgmester (S), Frederikshavn Kommune, formand, KL's Klima- og Miljøudvalg, næstformand, Business Region North Denmark
sygeplejerske (Århus Kommunehospitals Sygeplejeskole 1992)

Karin Klitgaard

Underdirektør, miljøpolitisk chef, Dansk Industri
mpa (Roskilde Uni. 1994)

Ellen Margrethe Basse

Professor emerita, Juridisk Institut, Aarhus Universitet
dr.jur. (Aarhus Uni. 1987), cand.jur. (Aarhus Uni. 1974)

0:000:00