DR lancerer seks initiativer i ny digital strategi: "Det er nu, vi skal handle"

DR skal udvikles til en fuldt ud digital public service-institution. En ny plan omfatter seks digitale initiativer, der sammen har målet om, at otte ud af ti danskere i 2023 ugentligt skal benytte sig af DR’s digitale tjenester.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jon MichelsenMaja Hagedorn

En ny plan, der mandag blev præsenteret af Danmarks Radios generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, er blevet sat i verden for at udvikle DR til en fuldt ud digital public service-institution.

Målet er, at otte ud af 10 danskere i 2023 vil bruge DR’s digitale tjenester ugentligt. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

"Kernen i DR’s public service-opgave er stadig den samme. Vi vil understøtte demokratiet, bidrage til dansk kultur og styrke fællesskaber."

"Men danskerne er ikke ved at blive digitale medieforbrugere, de er det allerede, og derfor skal vi udvikle DR’s tilbud til brugerne i den digitale virkelighed. Den digitale udvikling er ikke et mål i sig selv, men en forudsætning for, at danskerne også fremover kan opdage og bruge dansk public service-indhold," siger DR-generalen.

Planen omfatter seks digitale initiativer, der alle skal bidrage til målet.

Der er tale om følgende seks initiativer:

Derudover bliver direktørområdet DR Medier som følge af den nye strategi nedlagt. Et nyt område ved navn DR Bruger, Marked og Publicering vil blive oprettet.

Især to ting stiller krav til DR, mener public service-institutionens formand, Marianne Bedsted:

Streaming fylder mere i danskernes hjem, hvor tv-signalet bliver slukket flere og flere steder. Samtidig ejer techgiganter store dele af distributionen og styrer adgangen til det danske indhold, hedder det i pressemeddelelsen.









0:000:00