Ekspert: Partiernes apps adskiller sig

TEKNOLOGI: Mikael Lemberg fra it-konsulentvirksomheden KOMFO bedømmer de såkaldte valg-apps.
Oskar Herrik Nielsen

Partier såvel som medier udvikler og udgiver i disse dage deres egne apps til smartphone og tablet om folketingsvalget. En usikker måde at promovere sig på, mener Mikael Lemberg, der er Facebook-analytiker hos KOMFO.

V-app med envejskommunikation
"Venstres app minder i høj grad om et klassisk website pakket ind i en applikation. Dens primære fokus synes at være formidling af politiske nyheder og standpunkter, og målgruppen må formodes at være førstegangsvælgere og tvivlere," mener Mikael Lemberg. Han mener, at V prøver at hente nye stemmer hjem via deres applikation:

"Venstre håber tilsyneladende, at deres app kan vinde nye stemmer f.eks. i form af testen "Hvor enig er du med Venstre". For hardcore VU'ere er involveringsmulighederne begrænset til, at man kan sende et billede af en skræmmekampagne og se seneste indlæg fra Youtube og sociale medier. Derudover er der ikke mange engagementsmuligheder," siger han og fortsætter:

"Applikationen lover også, at man kan finde events på et kort, men det er ikke lykkedes mig at finde nogen. Om det skyldes at app'en ikke virker, eller at der ikke er nogen events, skal jeg ikke kunne sige. Men det bidrager til det overordnede indtryk af en lidt statisk app, der primært satser på ensrettet kommunikation fra partiet til vælgerne."

S-app trækker ikke nye vælgere
Også Socialdemokraterne står bag en ny app, som primært henvender sig til iPhone.

"App'en er tydeligvis tænkt som et konkret værktøj for de vælgere, der allerede har besluttet sig for at stemme socialdemokratisk og vil hjælpe partiet til et godt valg. Dertil har den nogle helt konkrete redskaber som f.eks. muligheden for at indrapportere, hvor man har stemt dørklokker, melde sig som frivillig for favoritkandidaterne eller tilmelde sig valgkampsevents," fortæller Mikael Lemberg.

"Applikationen indeholder også sektioner, hvor man kan læse partiets mærkesager og se profiler på samtlige kandidater, men for den gennemsnitlige vælger kan den måske virke en smule nørdet," siger han og fortsætter:

"I løbet af denne uge opdateres applikationen med en række nye funktioner, herunder upload af video og billeder samt muligheden for at følge kandidaternes færden via Facebook Places. Igen er app'ens primære målgruppe her tydeligvis de loyale partisoldater."

Hvor Venstres app overordnet kan ses som et ganske pænt reklamefremstød over for det yngre vælgersegment, har Socialdemokraternes app ingen ambitioner om at overbevise tvivlere over mobiltelefonen.

Mikael Lemberg
Facebook-analytiker, Komfo

Svært at drage konklusion
"Hvor Venstres app overordnet kan ses som et ganske pænt reklamefremstød over for det yngre vælgersegment, har Socialdemokraternes app ingen ambitioner om at overbevise tvivlere over mobiltelefonen. Og derfor er de to apps også meget forskellige produkter," forklarer Mikael Lemberg, der mener, at det er svært at pege på den bedste af de to parti-apps.

"Venstres app kan betegnes som en slags mobilhub, som samler partiets tilstedeværelse på diverse netmedier i en håndholdt enhed. Socialdemokraternes app er til gengæld langt fra et website og i højere grad et praktisk redskab for en specifik målgruppe, som partiet så håber kan overbevise flere vælgere ved at ringe på dørklokker landet over."

"Hvilken app, der lykkes bedst, er nok i sidste ende et spørgsmål om, hvilken valgkampsstrategi man tror mest på: en stærk central brandingkampagne eller en masse decentralt organiserede personlige møder."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00