Elberth: Sådan taler du i Twitter-sætninger

KLUMME: Trump kan. Søren Espersen kan også. Samuelsen kan. Fogh kunne, inden Twitter overhovedet blev brugt. Tale i tweetables og sætninger, der giver overskrifter. Benjamin Rud Elberth skriver, hvordan man giver sætninger digitalt liv. 

Det er faktisk let. Er du taler, står på en konference, i en debat eller sidder på tv, kan du i denne digitale tidsalder få sætninger til at nå langt ud over scenekanten eller tv-mediet.

Sætninger, der har power til at få digitalt liv fra eksempelvis en analog tale. Det kræver, at du spekulerer i at lave korte sætninger, der kan give noget genlyd. Trump er mester i det. Præcis på det tidspunkt, hvor han ser, at Hillary har momentum og endelig bliver anerkendt som sejrherre over Bernie Sanders, og ellers skal til at sole sig i medielyset, siger Trump, at hun ikke ville få mere end fem procent af stemmerne, hvis hun var en mand. Det er en sætning, der vandrer så heftigt på sociale medier, at amerikanerne ikke kan undgå at blive fanget af den.

Trump har igennem mere end et år ”trollet” det amerikanske samfund og den amerikanske politiske debat med små ”tweetables”. Sætninger, der er så korte, at man kan tweete dem, og med så meget brændstof, at de bliver retweetet og delt massivt. I weekenden var det en kort sætning om, at hans sønner havde så mange våben, at han selv blev ”a little concerned”. Er det god omtale for Trump?

Faktum er, at hans stil appellerer til rigtig mange – ligesom Søren Espersen potentielt appellerer til DF’s kernepublikum, når han insisterer på at bruge N-ordet i en sætning, der vandrer ekstremt digitalt (nej, ikke det N-ord. Det andet). Fogh var ifølge politisk analytiker Søs Marie Serup dygtig til det, fordi han snakkede ”staccato” fra punktum til punktum. Tænk bare på ”Der er ikke en frø, ikke en fugl, ikke en fisk, der har fået det ringere som følge af regeringens miljøpolitik”.

Det er ikke ovre, før…
Vi kommer til at se det på Folkemødet. De debattører, der er trænet i at levere tweetables, vil bygge de korte punchlines ind i deres pointer, mens deres medarbejdere tweeter sætningen fra teltet. Og de bedste talere på hovedscenen blandt politikerne vil levere tweetables, som rækker ud over Allinge – ind i avisernes overskrifter og ind i ”folkets” Twitterkonti og derfra potentielt videre til medierne. Vi kender allerede den type sætninger fra eksempelvis Thornings taler, når hun siger ”Det er ikke ovre, før blondinen har stillet stilletterne”. Prøv at se overskrifterne fra en række danske medier nedenfor. Hos Liberal Alliance er de rigtig stærke til den slags.

 

Og så er der rækken af politikere (og virksomhedsledere), der ikke aner, hvad der ramte dem, når de uforvarende kommer til at levere en tweetable, som rammer dem i nakken, fordi de leverede en ”shitstorm”-sætning på under 120 tegn.

Levér en tweetable
Opskriften er relativt let. Du er måske ikke så heldig, som jeg har været nedenfor, at Henrik Qvortrup med over 61.000 følgere på Twitter ligefrem tweeter dit budskab. Men mindre kan også gøre det. Jeg har skrevet en svær, men en vigtig pointe for mit oplæg til 35 mennesker på en slide, og det er komplet nørdet. Men der er cirka 95 tegn i budskabet, så modtagerne kan have plads til et billede og at nævne mit navn.

Jeg ved, mit publikum er på Twitter. Lader du sliden stå længe nok bliver billedet taget, hvis pointen er foldet ordentligt ud. Qvortrup sad ikke i rummet. Han så billedet og sliden på Twitter.

Er du taler, så prøv at bygge sætninger ind med 120 tegn i dine taler (nogle ministerier har programmer til den slags). Korte punchlines om emnet med 20 tegn i overskud, så folk kan have dit navn med, hvis de tweeter det. Vandrer det, får du de ekstra rækkevidde digitalt. Er du politiker, sætter du potentielt dagsorden.

Forrige artikel Elberth: Facebooks algoritmer sender Østergaard under spærregrænsen Elberth: Facebooks algoritmer sender Østergaard under spærregrænsen Næste artikel Elberth om afslutningsdebat: Sådan bruger politikerne de sociale medier Elberth om afslutningsdebat: Sådan bruger politikerne de sociale medier