EU-revisorer: Megaanlægsprojekter er mere forsinkede i EU end i resten af verden

Store infrastrukturprojekter opføres med større forsinkelser i EU end i resten af verden, viser en ny analyse fra Den Europæiske Revisionsret. EU kan lære meget af lande som USA og Australien, lyder den positive besked.

Femernforbindelsen skulle ifølge den oprindelige tidsplan stå klar i 2018. 
Femernforbindelsen skulle ifølge den oprindelige tidsplan stå klar i 2018. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når der opføres store infrastrukturprojekter i EU, sker det ofte med store overskridelser af både budgetter og tidsplaner.

Det konkluderer Den Europæiske Revisionsret i en ny analyse, der også udpeger Femern Bælt-forbindelsen som et af de mest problematiske projekter.

Her er den forventede åbningsdato, siden man vedtog projektet i 2008, blevet udskudt med over et årti, så der nu efter planen kan køre biler mellem Rødbyhavn og Puttgarten i 2029. 

Samtidig står tunnelforbindelsen ifølge analysen på nuværende tidspunkt til at blive næsten 20 milliarder kroner dyrere, end man først budgetterede med. Det svarer til en budgetoverskridelse på 54 procent. 

Det betyder, at Femern Bælt-forbindelsen er placeret blandt de ti procent mest forsinkede store infrastrukturprojekter i verden og i den dårligste femtedel, når man rangerer projekterne ud fra budgetoverskridelser. 

Men mens budgetoverskridelser globalt set er mere reglen end undtagelsen for store infrastrukturprojekter i Femern-klassen, er der langt flere forsinkelser af europæiske projekter, end det er tilfældet i resten af verden, lyder det i analysen. 

"Budgetoverskridelser er et globalt fænomen, der sker overalt. Men hvad angår forsinkelser klarer Europa sig dårligt sammenlignet med det internationale benchmark. Vi har virkelig meget at lære,” siger Annemie Turtelboom, der er tidligere indenrigs- og justitsminister i Belgien og nuværende medlem af revisionsretten.

Den nye analyse bygger oven på en revisionsberetning fra sidste år, hvor EU-revisorerne undersøgte otte EU-støttede såkaldte megaprojekter og herefter nedslående kunne konkludere, at projekterne gennemsnitligt var gået over budget med to milliarder euro svarende til 47 procent af de oprindelige overslag.

Men selvom det aldrig er positivt, når budgetterne skrider, er det ikke det, der bekymrer mest i Den Europæiske Revisionsret.

0:000:00