Forsker: Boks skal overvåge unge bilister

OVERVÅGNING: Dansk forsker vil have unge bilisters 20.000 første kilometer i trafikken overvåget. Forslaget møder dog stærk kritik fra FDM.
En lille boks i nye bilisters biler skal agere sladrehank overfor unge bilisters adfærd i trafikken. Det mener den danske trafikforsker Harry Lahrmann. Nye forsøg viser nemlig, at boksen giver en markant nedsættelse af fartoverskridelser.

"Unge har en meget høj uheldsrisiko, omkring syv gange så højt som rutinerede bilister," siger Harry Lahrmann til P3nyhederne.

Her fortæller han også, at forsøget viste, at bilisterne normalt kørte for stærkt i 29 pct. af tiden. Men med boksen faldt det tal til to procent.

"Der er store menneskelige lidelser, som vi kan undgå, hvis vi får sådan nogle bokse ind i bilerne," siger Harry Lahrmann, som derfor foreslår at ordningen bliver implementeret permanent.

Køreskole synes godt om forslaget
"Nogle mennesker kunne det måske godt hjælpe, at man lige får den tanke, at der er noget i bilen, der sladrer, hvis man kører for stærkt," siger en af køreskoleeleverne Ditte Koldorf til P3Nyhederne.

Der er store menneskelige lidelser, som vi kan undgå, hvis vi får sådan nogle bokse ind i bilerne.

Harry Lahrmann
Trafikforsker

Og hun bakkes op af sin kørelærer, Laulo Vedel-Pedersen.

"Det kunne da hjælpe, at de tænkte sig lidt mere om, når de kører det første stykke tid," siger han til P3Nyhederne.

FDM: Ingen overvågning
Hos FDM er man ikke nær så begejstret for forslaget. Selvom de erkender, at unge mennesker er overrepræsenteret i ulykker, er denne form for overvågning for vidtgående, mener de.

"Så tror vi mere på, at man skal lave en kombination af en række ting. Det kan være, at vi skal have styrket vores køreuddannelse af unge bilister. Det kunne også være, at vi skal lave noget opfølgende køreteknik og køreundervisning i de første år, hvor man er bilist," siger chefkonsulent i FDM Torben Lund Kudsk til P3nyhederne.

Den kritik gør ikke meget indtryk på Harry Lahrmann. Ifølge ham, vil boksen have en langt mere mærkbar effekt.

"De ting er jo det, som vi har gjort de seneste 20 år. Og vi har altså stadigvæk hvert år omkring 400 dræbte, 4000 alvorligt kvæstede og 50.000 på skadestuen efter trafikulykker. Så man kan sige, at trafikulykker er faktisk den fjerdestørste "sygdom" herhjemme, når man ser på antallet af leveår. Og jeg mener, at den alvorlige sygdom kræver drastiske virkemidler," siger Harry Lahrmann til P3Nyheder. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00