Debat

Forsker: Erhvervsminister og pengeinstitutter tager fejl, når de nægter udsatte børn og unge at kunne oprette en bankkonto

Med erhvervsministeren i ryggen nægter pengeinstitutter at oprette en bankkonto til børn og unge, der modtager betalinger fra offentlige myndigheder, fordi de ikke kan få forældrenes samtykke. Men dette er en fejlagtig tolkning af lovgivningen, og det fratager udsatte børn og unge retten til egne penge, skriver Martine Stagelund Hvidt.

Når pengeinstitutter nægter at oprette basale bankkonti til børn og unge, er det en fejlagtig fortolkning af lovgivningen og en måde at fratage disse børn og unge deres mulighed for at realisere deres ret til egne penge, skriver Martine Stagelund Hvidt.
Når pengeinstitutter nægter at oprette basale bankkonti til børn og unge, er det en fejlagtig fortolkning af lovgivningen og en måde at fratage disse børn og unge deres mulighed for at realisere deres ret til egne penge, skriver Martine Stagelund Hvidt.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Martine Stagelund Hvidt
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med værgemålsloven i hånden bremser både pengeinstitutter og erhvervsministeren udsatte børn og unges adgang til en bankkonto, så de ikke kan få udbetalt ydelser fra offentlige myndigheder.

Det er en fejlagtig fortolkning af lovgivningen og en måde at afskære udsatte børn og unge fra at realisere deres ret til egne offentlige ydelser.

I lov om børne- og ungeydelse paragraf 4, stk. 6 og i lov om børnetilskud paragraf 8, stk. 6 er der hjemmel til at udbetale ydelser til barnet eller den unge selv, hvis Udbetaling Danmark skønner det bedst for barnet eller den unge.

Udbetaling Danmark oplyser i en afgørelse om aktindsigt, at der i 2022 var 311 børn og unge, der havde en aktiv sag om børne-og ungeydelse og/eller børnetilskud. To af disse fik afslag, og 309 fik bevilling.

Denne gruppe af børn og unge er ikke anbragt efter reglerne i Barnets Lov. De har juridisk en bopælsadresse hos for eksempel deres forældre, men opholder sig i praksis på gaden som hjemløse, bor på skift hos deres venner eller slægtninge, opholder sig på børnekrisecenter, eller klarer sig selv på anden måde.

For børn og unge, der har behov for at få en ydelse udbetalt til dem selv, kan samtykke ofte være svært at få fra forældre.

Martine Stagelund Hvidt
Post.doc. Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet

Børnene bliver derfor enten slet ikke eller kun i mindre omfang forsørget af deres forældre. De har således oplevet svigt både i forhold til omsorg og økonomisk støtte.

Catch 22?

Udbetalinger fra offentlige myndigheder er siden 2003 blevet udbetalt til NemKonto. Med NemKontoordningen fulgte der således et krav om, at modtagere af betalinger fra det offentlige, skal have en NemKonto. Dette gælder også for børn og unge, der får udbetalt ydelser.

Problemet er dog, at pengeinstitutterne kræver, at barnets eller den unges forældremyndighedsindehaver samtykker i, at der oprettes en konto til barnet. Barnet eller den unge kan først selv give samtykke, når vedkommende fylder 18 år.

For de børn og unge, der har behov for at få en ydelse udbetalt til dem selv, kan dette samtykke imidlertid ofte være svært at få fra forældremyndighedsindehaverne.

Erhvervsministeren er enig i, at det kræver forældresamtykke for at oprette en bankkonto. Erhvervsministeren svarede 18. august 2023 på spørgsmål 207 almindelig del stillet af udvalget 21. juni 2023 om mindreåriges ret til bankkonto:

"Børn og unge under 18 år er umyndige og kan som udgangspunkt ikke forpligte sig ved retshandler eller råde over egen formue, herunder oprette bankkonto. Dog er der visse dispositioner, som unge, der er fyldt 15 år, kan foretage. Umyndige, der er fyldt 15 år, kan eksempelvis råde over, hvad de har erhvervet ved eget arbejde."

Spørgsmålet er, om man har lavet en Catch 22 for udsatte børn og unge.

Martine Stagelund Hvidt
Post.doc. Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet

"Værgemålslovens regler indebærer således, at der som udgangspunkt ikke kan oprettes en bankkonto til en mindreårig uden værgens eller værgernes samtykke. Tvister om barnets økonomiske forhold kan dog indbringes for Familieretshuset, der træffer afgørelse ud fra en samlet vurdering af, hvad der er bedst for barnet."

Svaret viser en fortolkning, hvor værgemålsloven giver hjemmel til at bremse rettighedsrealisering af udbetaling af offentlige ydelser til børn og unge, der ikke har forældresamtykke til at oprette en bankkonto.

Værgemålsloven nævner ikke i sig selv oprettelse af bankkonto med det formål at få udbetalinger fra offentlige myndigheder som eksempel på en retshandel.

Det bliver dog fortolket sådan af erhvervsministeren. Spørgsmålet er således, om man ved denne fortolkning i samspil med digitaliseringen og kravet om NemKonto har lavet en Catch 22 for udsatte børn og unge, eller om denne fortolkning kan være fejlagtig.

Fejlagtig fortolkning

Efter min opfattelse er der tale om en fejlagtig juridisk fortolkning fra pengeinstitutters og erhvervsministerens side.

Bekendtgørelse om Nemkontoordning paragraf 19 angiver, at borgere under 18 år, der modtager betalinger fra offentlige myndigheder, skal anvise en NemKonto til NemKontoregistret.

På samme vis fremgår det af lov om offentlige betalinger med videre paragraf 1, at personer under 18 år skal anvise en NemKonto.

Efter min opfattelse er der tale om en fejlagtig juridisk fortolkning fra erhvervsministerens side. 

Martine Stagelund Hvidt
Post.doc. Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet

I begge lovgivninger er angivet ordet "skal", og der er dermed tale om en pligt for borgeren – også personer under 18 år. Når der er tale om en pligt, må der således også være tale om en ret.

Dette stemmer overens med et brev fra juli 2023, hvor Finanstilsynet indskærper over for bankerne, at mindreårige på lige fod med voksne har ret til en basal betalingskonto. Det skyldes, at forbrugerbegrebet ikke indeholder en aldersmæssig grænse.

Når pengeinstitutter – med erhvervsministerens fortolkning i ryggen – nægter at oprette basale bankkonti til børn og unge, der modtager betalinger fra offentlige myndigheder, fordi de ikke kan få deres forældres samtykke, er dette en fejlagtig fortolkning af lovgivningen og en måde at fratage disse børn og unge deres mulighed for at realisere deres ret til egne penge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martine Stagelund Hvidt

post.doc. ph.d., Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

0:000:00