Fynske og jyske medier i stor fusion

KORT NYT: Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier fusionerer og danner sammen Jysk Fynske Medier. Tilsammen vil de dække omkring en tredjedel af de danske husstande. 

Anne Justesen

Den danske mediebranche har fået et nyt, stort mediehus. 

Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier er gået sammen om at danne Jysk Fynske Medier, som får 1325 medarbejdere. Omsætningen i det første år ventes at blive 1,6 milliarder kroner, og det samlede dagbladsoplag bliver 135.000.

Det skriver Fyens.dk.

Den redaktionelle linje i de tre bladhuse fastholdes, men på en række redaktionelle områder undersøger chefredaktørene nu "mulighederne for samarbejde, der kan løfte kvaliteten i journalistikken," skriver Fyens. 

"De eksisterende selskaber bliver liggende som tre samarbejdende parter. Det nye driftsselskab vil være ledet af henholdsvis Fynske Medier, Jyske Medier, og Syddanske Medier, således at der kommer formand og to næstformænd fra de tre samarbejdende i det fælles driftsselsklab, men de tre selskaber eksisterer stadig som samarbejdende parter," siger formand for Fynske Medier P/S, Jørn Henrik Petersen, til Mediawatch.dk.

Direktionen for Jysk Fynske Medier får base i Vejle og består af administrerende direktør Jesper Rosener, vice-administrerende direktør Alex Pedersen, økonomidirektør Peter Ringtved og koordinerende chefredaktør Per Westergård. 

Fynske Mediers bestyrelsesformand bliver i de to første år Arne Andersen fra Syddanske Medier. Jens Bebe, Jyske Medier, bliver 1. næstformand, og Jørn Henrik Petersen, Fynske Medier, er 2. næstformand.

Chefredaktørgruppen består af Per Westergård (Fyens Stiftstidende), Peter Orry (JydskeVestkysten), Sven Grønborg (Jyske Medier) og Troels Mylenberg (Fyns Amts Avis).

Den regionale dækning styrkes
Det nye Jyske Fynske Medier vil dække Fyn, Østjylland og Syd- og Sønderjylland.

Fusionen skal styrke den regionale mediebranche og være med til at udvikle regionaljournalistikken, siger Troels Mylenberg, der er chefredaktør på Fyns Amts Avis:

"Mediemarkedet er presset, og det er blevet sværere at tjene penge på medier, men samtidig har efterspørgsel på nyheder aldrig været større. Med denne fusion sikrer og styrker vi den regionale mediebranche. De tre virksomheder, der går sammen er alle velkonsoliderede og tjener penge, og slår nu kræfterne sammen for at udvikle lokal- og regionaljournalistikken," siger han til Berlingske Business.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal godkende fusionen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørn Henrik Petersen

Professor, Center for Velfærdsstatsforskning, Syddansk Universitet,, fhv. formand, Altinget.dk (2000-01)
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1968), lic.oecon. (Aarhus Uni. 1971), dr.phil. (Odense Uni. 1985)

Troels Mylenberg

Nyhedsvært, TV 2, fhv. politisk redaktør, TV 2
journalist (DJH 1997)

0:000:00