Kronik

Grønnegård: Britta Nielsen-sagen har en bitter, men dobbelt lære for den offentlige forvaltning

To tidligere embedsmænd, der selv var bipersoner i Britta Nielsen-sagen, sætter fingeren på de svage sider i en ministeriel kultur, som er mere optaget af at holde ministre og regeringer i godt humør end af driftssikker forvaltning, skriver Jørgen Grønnegård Christensen.

Britta Nielsen-sagen var en stor, men banal sag. Så hvorfor interessere sig for den, nu hvor sagen er opklaret? Det giver bogen 'Et år med Britta - Øjenvidneberetning fra en møgsag' gode grunde til, skriver Jørgen Grønnegård Christensen.
Britta Nielsen-sagen var en stor, men banal sag. Så hvorfor interessere sig for den, nu hvor sagen er opklaret? Det giver bogen 'Et år med Britta - Øjenvidneberetning fra en møgsag' gode grunde til, skriver Jørgen Grønnegård Christensen.Foto: Siphiwe Sibeko/Reuters/Ritzau Scanpix
Jørgen Grønnegård Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Britta Nielsen-sagen trak med rette de helt store overskrifter. Over et kvart århundrede havde en betroet kontorfunktionær franarret staten omkring 121 millioner kroner.

Når sagen vakte opsigt, var det ikke kun periodens længde og beløbets størrelse, der gjorde det. Det var også, fordi det var en sjælden sag. Dansk forvaltning er ikke fejlfri, men hæderlig. Danske embedsfolk kan begå fejl, men de er ikke svigagtige.

Det er den ene ting. Den anden ting er, at det var en sag om bedrageri og ikke om korruption, hvor embedsfolk lader sig bestikke. Det kender vi ikke i en dansk sammenhæng. Danmark topper, formentlig med rette, Transparency Internationals liste over verdens mindst korrupte lande.

Britta Nielsen-sagen var altså en stor, men banal sag. Så hvorfor interessere sig for den, nu hvor sagen er opklaret, og de skyldige har fået deres domme?

En sag uden politiske undertoner

Det giver Emil Herskind og Arne Hauge Jensen gode grunde til i deres bog om lige netop sagen. De kalder den en ”øjenvidneberetning fra en møgsag.”

I jagten på ansvaret fokuserer ”top bananas” i regeringer og ministerier, i medierne og Folketinget på at finde den ene skyldige. Men det betyder, at ingen kerer sig om de systemfejl, som først banede vejen for fejlen.

Jørgen Grønnegård Christensen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Det er en møgsag, fordi det er en af den slags sager, som ikke burde kunne opstå, men som alligevel gjorde det.

Det er en øjenvidneberetning, fordi den ene af dem som embedsmand (afdelingschef i Socialministeriets departement) uforvarende blev hvirvlet ind i den, mens den anden som konsulent (og tidligere embedsmand) fik en rolle i optrevlingen.

Det var også en sag uden politiske undertoner. Dermed adskiller den sig fra adskillige af de andre sager, som gennem år og dag har tiltrukket sig Folketingets og mediernes opmærksomhed (minksagen, Støjberg-sagen, Tibetsagen, Skatteministeriet og alle de andre sager).

Det handlede jo kun om én medarbejders uærlige omgang med betroede midler - og bevares om et alvorligt administrativt svigt.

Det dobbelte men

Man kunne slutte der. Der er bare et dobbelt men ved den konklusion.

Det første men knytter sig til, at enhver sag, hvor der er begået fejl, bliver til en politisk sag. For er det ikke ministeren, der i sidste instans har ansvaret? Jo, er svaret, i hvert fald i mediernes og andre politikeres optik.

Når det er sådan, er det også helt forventeligt, at ministeren straks går i alarmtilstand. Ministerens politiske instinkt tilsiger hende (for det var i Britta Nielsen-sagen Mai Mercado (K)), at det ikke hjælper at henvise til, at sagen ikke er opstået på hendes vagt.

Det hjælper heller ikke at henvise til, at bedragerierne er knyttet til sager af en art, som aldrig nogensinde har været forbi hendes eller forgængernes skriveborde.

The Blame Game

Dermed er kimen til det andet men lagt. For hvordan slipper ministeren af krogen? Der er her kun en realistisk reaktion: At få de ansvarlige (ud over bedragersken) fundet og ført til skafottet. Eller som Herskind og Hauge forklarer det: At stille en tom stol op på det uomgængelige pressemøde, hvor den ansvarlige embedsmand kan udstilles til spot og spe, ja, det der er værre.

Det har man i den politologiske forvaltningslitteratur et fint og akademisk ord for: The Blame Game. Det er spillet om skyld og ansvar, siger Oxford-politologen Christopher Hood. Hvorpå han tørt, sarkastisk og bidende ondskabsfuldt fastslår, at i dette spil har ansvaret det med at blive skubbet nedad.

Væk fra ”the top bananas” (de øverste politiske og administrative chefer), men ikke helt ned i bunden til ”the troops”, de menige sagsbehandlere, der i frontlinjen ekspederer sager på samlebånd. De udsatte er cheferne midt imellem, dem der koordinerer og skal holde sammen på det hele. ”The meat in the sandwich”, som han kalder dem.

Og akkurat som for den politiske ledelse er det nuet, der tæller, og hverken forhistorien eller synder nedarvet fra den forvaltningsmæssige forhistorie med advarsler, der blev overhørt. Ikke en gang sagesløs uvidenhed om sagens omstændigheder og ondets rod tæller her.

Hvis man – den politiske og administrative ledelse – vil spille ”the blame game” med fuld effekt, er det nuet og kun nuet, der tæller, når de skal placere ansvaret.

Sagens dobbelte lære

Herskind og Jensens bog tager udgangspunkt i en farverig sag, hvori de selv var bipersoner. De drager imidlertid en dobbelt lære, som rækker ud over den konkrete sag og ikke bare til alle de andre sager, som gennem årene har taget overskrifterne og den ene gang efter den anden kaldt på vending af hver en sten.

Den første lære er, at i jagten på ansvaret fokuserer ”top bananas” i regeringer og ministerier, i medierne og Folketinget på at finde den ene skyldige. Deres rygmarvsreaktion er også at gøre det til et juridisk problem. Det giver nu engang mest slag i bolledejen. Men det betyder, at ingen kerer sig om de systemfejl, som først banede vejen for fejlen, siden at der ikke blev rettet op på den.

Det er problemer, der er nok så væsentlige. Problemer, som fortjener at blive tygget grundigt igennem, når Folketingets granskningskommission i juni har afgivet sin beretning om ansvar (og skyld?) i minksagen. 

Jørgen Grønnegård Christensen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

I sagen, som udsprang af administration af de særlige satspuljemidler, er der en stribe af gode, men ubesvarede spørgsmål:

Hvorfor lå sagsansvaret i Socialministeriets departement? Hvorfor blev det overført til Socialstyrelsen, så snart bedraget blev opdaget og forvandlet til en politisk sag? Hvorfor overhørte ministeriets (departementets) ledelse de advarsler, som faktisk var givet? Hvorfor var system- og procestilgangen så uendeligt svag i ministeriet? 

Der var dog tale om en ministeriel forvaltning, hvor bureaukrati skulle være en klassisk dyd, der forebygger fejl, og ikke et skimlet skældsord. Og var der endelig ingen erfaren mand eller kvinde, der vidste, at lukker man vedholdende det ene øje herfor, så er den politiske rygmarvsreaktion (der er den igen) et krav om et bureaukrati så vidtgående, at det bliver dysfunktionelt?

Fortjener at blive tygget grundigt igennem

Den anden lære, som fortjener at blive draget efter Britta Nielsen-sagen og adskillige af de andre sager, knytter sig til prioriteringen af, hvad der er vigtigt i den offentlige forvaltning. De to forfattere åbner her for en vigtig diskussion.

De er to midaldrende mænd, der som stræbsomme karriereembedsmænd var en del af det system, som endte med at ofre den ene af dem. De noterer med rette, at uendelig megen opmærksomhed i de seneste årtier har været rettet mod samspillet mellem ministre og embedsmænd. De minder om, at det kulminerede med Løkke-regeringens udsendelse af Kodeks VII i 2015, som kodificerer syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen.

Og den ene af forfatterne (Herskind) beretter så om sine indtryk fra det såkaldte SPOT-kursus for ministerielle topchefaspiranter, som løb af stablen i efteråret 2018. På det var Kodeks VII, Slotsholmens bibel, som han skriver, øverst på pensum og blev tygget igennem forfra og bagfra.

Det er fint. ”Det vi imidlertid ikke taler om på denne regnfulde og grå decemberdag lige før frokost i Gentofte, er, hvordan disse kloge og rigtige principper skal udøves i krigstid, når kuglerne flyver om hovedet på os, og the shit hits the fan."

"Det hele lyder rigtigt og relevant i fredstid, og når stemningen er god, men kodekset er ikke særlig brugbart og relevant for mig i min situation. For hvad betyder formuleringerne om åbenhed om fejl, samarbejde, ansvar og god ledelse, når man alene står i mudder til knæene? Og hvordan er man en god embedsmand, når man bruger de fleste af døgnets vågne timer på at håndtere en sag, der får store konsekvenser for ministeren, og man samtidig selv trues af en undersøgelse, der i sidste ende kan koste én karrieren og på kort sigt ens eksistensgrundlag, og når ikke alle kolleger lever op til den klassiske dyd om sandhed?”

Det er problemer, der er nok så væsentlige. Problemer, som fortjener at blive tygget grundigt igennem, når Folketingets granskningskommission i juni har afgivet sin beretning om ansvar (og skyld?) i minksagen.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mai Mercado

MF og gruppeformand (K), fhv. børne- og socialminister, fhv. formand, FOF
cand.scient.pol. (SDU 2008)

Emil Herskind

Partner og områdedirektør, Lead
cand.merc. mac. (CBS 2005), cand.merc.aud. (CBS 2009)

Arne Hauge Jensen

Vicedirektør, Oxford Research
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1989)

0:000:00