Hedegaard kickstarter kvote-slagsmål

INTERVIEW: Det er vigtigt, at prisen for at forurene ikke forbliver lav efter krisen, siger Connie Hedegaard, der har fremlagt seks forslag til strukturelle ændringer af EU's kvotemarked. Hun forudser vanskelig debat.
Det er nødvendigt med strukturelle ændringer af EU's CO2-kvotesystem, mener Connie Hedegaard.
Det er nødvendigt med strukturelle ændringer af EU's CO2-kvotesystem, mener Connie Hedegaard.Foto: flickr.com
Morten Øyen
Den økonomiske krise har fået prisen på CO2-kvoter til at falde så meget, at kvotesystemet ikke virker efter hensigten. Men der er en reel fare for, at kvotesystemet får mere end vanskeligt ved at komme op i gear igen - selv efter krisen, lyder det i EU-Kommissionens seneste rapport om situationen på det europæiske marked for CO2-kvoter.

Derfor har klimakommissær Connie Hedegaard fremlagt en række muligheder for strukturelle ændringer af kvotemarkedet, så handelssystemet igen vil kunne bidrage til EU's målsætninger. Ændringerne kommer i forlængelse af Kommissionens forslag om at ændre på tidsplanen for auktioneringen af kvoter.

"Systemet er sådan i dag, at du kan købe billige kvoter i dag og gemme til senere. Man kan så at sige hamstre billigt nu, og det får efterspørgslen til at falde senere. Dermed fortsætter det med at være billigt at forurene senere. Så hvis vi ikke også vil have meget lave priser for at forurene, når vi igen er ude af krisen, så skal der gøres noget," siger Connie Hedegaard.

Nye reduktionsmål
Helt konkret har Kommissionen fremlagt seks muligheder, der nu er i offentlig høring frem til slutningen af februar. Det mest kontroversielle forslag er at øge EU's reduktionsmål fra 20 til 30 procent i 2020. De andre forslag går på at "opstramme" markedet på forskellige måder.

Yderligere reduktioner er tidligere blevet afvist. Er det her ikke en måde at få reduktionsmålet for EU op ind ad bagvejen?

Fakta
Sagen kort:

1. januar 2013 går CO2-kvoteordningen ind i den 3. kvotehandels-periode og en række nye regler træder i kraft. EU's CO2-kvoteordning har siden 2005 omfattet en betydelig del af energisektoren og den energitunge industri samt offshoresektoren.
EU's system for emissionshandel har fået et stigende overskud af kvoter i de seneste år. EU-Kommissionen mener det ikke er klogt bevidst at fortsætte med at forsyne et allerede overforsynet marked. Derfor har EU-Kommissionen allerede forslået en ændring af tidsplanen for, hvornår kvoterne kan auktioneres. Nu foreslår Kommissionen så også nogle strukturelle ændringer af kvotesystemet. Til foråret vil EU-Kommissionen fremlægge deres bud på et klimamål for EU i 2030.

"Nej, for vi nævner jo den mulighed, så det er helt åbent. Vi foreslår også at tage nogle kvoter ud, så markedet bliver strammet op, og det vil så være en mere indirekte måde at få reduktionerne op på. Men det er klart, at hvis der bliver ved med at være så mange kvoter i omløb, så forbliver det billigt at forurene," siger Connie Hedegaard.

Højaktuel diskussion
Og det er helt nødvendigt at få opstrammet kvotemarkedet, fortæller klimakommissæren og giver et eksempel: Når 1000 virksomheder investerer i energieffektivisering, så skal de ikke bruge lige så mange kvoter, og det får prisen på kvoter til at falde, da efterspørgslen efter kvoter vil falde. Men det betyder, at for de virksomheder, der ikke energieffektiviserer vil det pludselig blive billigere bare at forurene.

Det er klart, at hvis der bliver ved med at være så mange kvoter i omløb, så forbliver det billigt at forurene.

Connie Hedegaard (K)
EU's klimakommissær

"Derfor er diskussionen også blevet så aktuel, efter man i juni blev enige om det store energieffektiviseringsdirektiv. Med det bliver det tydeligt, at noget er galt, når det bliver billigere for andre at forurene, hvis nogle virksomheder begynder af energieffektivisere. Der kan alle se, at det ikke er et optimalt incitament," fortæller Hedegaard.

Kontroversielle forslag
Hun peger på, at der oprindeligt var to ting, politikerne gerne ville opnå med kvotesystemet: mindre CO2-udledning og et større incitament til at investere i grønne løsninger.

"Det med kvotepris lyder meget teknisk, men det er grundlæggende den slags politik og politiske valg, som gemmer sig bag den her diskussion," siger den danske klimakommissær.

Men det er også kontroversielt politisk. Og det bliver ikke let at få igennem, medgiver EU-kommissæren.

"Det vil i udgangspunktet få en svær gang igennem systemet. Der er mange lande, som forstår, hvorfor det er nødvendigt at gøre noget. Men der er også en del lande, der siger, at det vil de ikke være med til. Så den er politisk meget mere besværlig," siger Connie Hedegaard, der håber, at forslagene - der kommer forud for Kommissionens præsentation af sine klimamål for 2030 i foråret - er med til at gøre det tydeligt, at der er problemer ved at køre videre som hidtil, og at det er nødvendigt med større ændringer af kvotesystemet.

Broget forhandlingsbillede
Tidligere har Polen vist sig som dem, der ender med at blokkere i EU, når diskussionerne går på klima. Hvorfor skulle det være anderledes denne gang?

"Nu er det ikke noget, et enkelt land kan blokere, så der skal være flere end Polen. Men det vil der også være. Men det er vigtigt at sige, at det her er ikke en beslutning, hvor bare et enkelt land kan blokere. Det er meget mere broget," siger Connie Hedegaard.

Den danske regering hilser igennem Klima- og Energiministeriet den strukturelle debat af kvotemarkedet velkommen, men har endnu ikke taget endelig stilling til de enkelte forslag.

Dokumentation
Her kan du se de seks muligheder, som EU-Kommissionen har sendt i offentlig høring. Høringen har frist 28. februar 2013. Kommissionen nævner, at rapporten ikke giver et udtømmende billede af strukturelle muligheder for at ændre kvotehandelssystemet.
Desuden nævner Kommissionen, at strukturelle ændringer vil kræve, at Kommissionen fremlægger lovforslag samt tilhørende konsekvensanalyser. Visse ændringer vil potentielt kunne gennemføres ved en beslutning om ændring af kvotedirektivet frem for en fuld revision af kvotedirektivet. Eventuelle ændringer til kvotedirektivet vil kunne vedtages i fælles beslutningsprocedure mellem Europa-Parlamentet og Rådet. 

  • Forøgelse af EU's reduktionsmål til 30 % i 2020. Dette kan ske ved at reducere mængden af kvoter i de kvotebelagte sektorer samt mængden af udledningsrettigheder, der tildeles medlemslandene til at dække udledningen i de ikke-kvotebelagte sektorer. For de kvotebelagtesektorer kan reduktionsmålet ifølge Kommissionen øges ved permanent annullering af 1,4 mia. af de kvoter, medlemsstaterne ellers skulle auktionere i perioden 2013-20. Alternativt kan man forøge den årlige aftrapningstakt for mængden af kvoter. Sidstnævnte løsning kan medføre, at det i perioden 2013-20 ikke blot er medlemsstaterne, der skal auktionere færre kvoter, men at der også skal tildeles færre gratis kvoter til kvotebelagte virksomheder, ligesom reduktionsfaktoren fortsætter efter 2020.

  • Permanent annullering af nogle af de kvoter, som medlemslandene ellers skulle auktionere i perioden 2013-20. Dette kan ifølge Kommissionen bidrage til at genoprette det ambitionsniveau, der var forudset for perioden 2013-20 ved vedtagelsen af klima- og energipakken.

  • Den årlige mængde af kvoter aftrappes jf. kvotedirektivets artikel 9 lineært fra 2013. Aftrapningen fortsætter efter 2020 og skal ifølge kvotedirektivets artikel 9 revideres fra 2025. Ifølge Kommissionen kan denne revision fremskyndes, evt. således at aftrapningstakten kan øges inden 2020. Da reduktionsfaktoren fortsætter efter 2020, vil en forøgelse af aftrapningstakten både kunne bidrage til at genoprette ambitionsniveauet i 2020 samt øge ambitionsniveauet efter 2020. Ifølge Kommissionen er det nuværende ambitionsniveau ikke i overensstemmelse med EU's langsigtede mål om at reducere drivhusgasudledningen med 80-95 % i 2050 ift. 1990.

  • Inddragelse af flere sektorer i EU's kvotehandelssystem, eksempelvis alt energiforbrug, herunder transportsektoren. Disse sektorer reguleres i dag bl.a. via. fastsættelse af landespecifikke mål for begrænsning af drivhusgasudledningen i de ikke-kvotebelagte sektorer. 

  • Begrænsning af adgangen til internationale klimakreditter. Ifølge Kommissionen har den tilladte adgang til kreditter vist sig at være meget generøs. Anvendelsen af kreditter ventes af Kommissionen at bidrage til tre fjerdedele af det forventede kvoteoverskud i 2020. Ifølge Kommissionen kan det derfor overvejes at undlade at give yderligere tilladelser til anvendelse af kreditter i handelsperioden efter 2020. Samtidig nævner Kommissionen, at det kan overvejes senere at give øget adgang til kreditter i handelsperioden efter 2020, såfremt EU måtte påtage sig mere ambitiøse reduktionsmål, eller såfremt kvoteprisen skulle vise sig at stige kraftigt.

  • Endelig nævner Kommissionen andre muligheder for at "kontrollere" kvoteprisen, såsom enten en minimumspris på kvoter eller tilbageholdelse af en reserve af kvoter, som kan auktioneres, såfremt kvoteprisen skulle vise sig at stige uventet.
Kilde: EU-Oplysningen

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Connie Hedegaard

Formand, Concito & KR Foundation, OECD’s Round Table for Sustainable Development
cand.mag. i historie og litteraturvidenskab (Københavns Uni. 1991)

0:000:00