Henrik Dahl: Er ikke-vestlige unges SU-snyd kun toppen af isbjerget?

KOMMENTAR: Flere og flere med ikke-vestlig baggrund tilmelder sig en uddannelse. Men er det for at blive klogere? Eller er det i virkeligheden for at kunne inkassere de rare SU-penge, spørger Henrik Dahl (LA).

Placeholder image
RYTTERI: Efter afsløringerne om ikke-vestlige unges SU-snyd bliver vi måske også nødt til at justere lidt på den gode nyhed om, at flere og flere personer fra ikke-vestlige lande uddanner sig, skriver Henrik Dahl (LA).  Foto: /ritzau/Kasper Palsnov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er for nylig kommet frem, at der har været en betydelig stigning i antallet af sager, der om­handler snyd med SU.

Endvidere har det vist sig, at langt den største del af sagerne drejer sig om unge fra ikke-vestlige lande, der snyder. For eksempel ved at bo hjemme, men benytte sig af en proforma-adresse, der får det til at tage sig ud, som om de har etableret sig med egen bopæl og husholdning.

Har man læst bogen Sort land af Ahmad Mahmoud, er der ingen grund til overraskelse. Til dato er der ingen, der har kunnet påvise hverken fejl eller overdrivelser i Mahmouds bog. Derfor er det klart, at det systematiske snyderi med SU, der beskrives i bogen, før eller siden ville blive afsløret af myndighederne.

Jeg tror, det ville være en god idé fremover at opfatte Ahmad Mahmoud ikke blot som en glim­rende forfatter, men også som en slags whistle­blower, og grave dybt ned i de forhold og sager, han beskriver. Hvordan virker systemet med proforma-adresser? Hvor almindeligt er det at benytte sig af det? Og hvor mange typer af ydelser er det, der bliver misbrugt på denne måde?

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Du kan kommentere indlægget i bunden – vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten.
Debatindlæg kan sendes til: debat@altinget.dk

Vi bliver nødt til at se nærmere på sammenhængen mellem snyd med SU og det stigende antal personer med ikke-vestlig baggrund, der tager en uddannelse.

Henrik Dahl (LA), MF

Men der er også noget andet, vi er nødt til at tale om.

Forudsætningen for, at man kan snyde med sin SU, er, at man er indskrevet på en uddannelse, der berettiger til støtte.

Hvor mange har tilmeldt sig, fordi forudsætningen for, at alle de rare penge triller ind på ens NEM-konto, er, at man proforma er under uddannelse?

Henrik Dahl (LA), MF

Derfor bliver vi nødt til at se nærmere på sammenhængen mellem snyd med SU og det stigende antal personer med ikke-vestlig baggrund, der tager en uddannelse.

Hvor mange har tilmeldt sig uddannelsen, fordi de er oprigtigt interesserede i at blive klogere og mere kompetente? Og hvor mange har tilmeldt sig, fordi forudsætningen for, at alle de rare penge triller ind på ens NEM-konto, er, at man proforma er under uddannelse?

En hypotese, der ville være godt at få afprøvet, kunne være, at hvis man tilmelder sig en ud­dannelse, hvor fravær ikke har konsekvenser, hvor niveauet er lavt, og hvor bestået karakterer næsten er automatiske, så kunne det godt tænkes, at man også var SU-rytter.

Mens det ikke er sandsynligt, at man er SU-rytter, hvis man tilmelder sig en uddannelse, hvor man ikke må have for meget fravær, hvor der stilles kontante, faglige krav for, at man kan rykke videre til næste niveau, og hvor det faglige niveau ikke er blevet udhulet over årene.

Jeg synes, at snyd med SU skal have konsekvenser. Et helt kontant, politisk forslag kunne være, at gribes man i mildere grader af SU-snyd, så udløser det en karantæne, hvor man ikke modtager uddannelsesstøtte. Gribes man til gengæld i alvorlig eller meget alvorlig snyd, vil man blive mødt med tilsvarende alvorlige sanktioner. Det kunne for eksempel være et krav om tilbagebetaling eller en fortabelse af retten til i fremtiden at modtage SU.

Vi har i Danmark et system, der bygger på tillid. De hårdt arbejdende borgere indbetaler en stor del af deres løn i skat. Derfor er det i moralsk forstand nødvendigt, at vi kan stole på, at de penge, der bevilges til gode formål, også anvendes til disse – og ikke til al mulig anden tant og fjas.

Men hvis min mistanke kan underbygges – og jeg understreger: hvis – så bliver vi også nødt til at justere lidt på den glade nyhed om, at flere og flere personer fra ikke-vestlige lande uddanner sig.

Ja. Det gælder for nogle, og hurra for det. Uddannelse er vejen ind i skattebetalingens hamster­hjul. Derfor er det ud fra en systembetragtning godt, at flere indvandrere og efterkommere ligesom danskerne forbereder sig til at blive højtydende hamsterhjulsoperatører, kaster sig ind i hjulet og betaler skat.

Men proforma-uddannelse er samtidig vejen ind i et liv som SU-rytter og socialbedrager. Derfor skal vi have tingene skilt ad.

Det er et gode, at flere efterkommere fra de ikke-vestlige lande tager rigtige (og det vil sige: krævende) uddannelser.

Mens det er et onde, at der tilsyneladende samtidig er skabt et system, der kan gøre mennesker til SU-ryttere. Navnlig, hvis der også rundt omkring i uddannelsessystemet findes uddannelser, der er så slatne, at de egner sig til at friste SU-ryttere over evne.

Det gode skal vi fremme. Det dårlige bliver vi nødt til at få sat en stopper for.

------------

Henrik Dahl er folketingsmedlem for Liberal Alliance. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Omtalte personer

Henrik Dahl

MF (LA), forfatter, foredragsholder
cand.scient.soc. (Københavns Uni. 1987), MA (Pennsylvania 1988), ph.d. (Handelshøjskolen i København 1993)

    Politik har aldrig været vigtigere
    Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
    Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser