IC4-skandale kan fremrykke el-tog

IC4-TOG: Hvis de længe ventede IC4-tog ikke står på det danske skinnenet til maj, bliver politikerne nødt til at formulere en ny togstrategi. Eltog kan få et gennembrud, mener trafikforsker.
Fraværet af IC4-tog kan give plads til el-tog, mener trafikforsker
Fraværet af IC4-tog kan give plads til el-tog, mener trafikforsker
Anne Bjerregaard
De skandaleombruste IC4-tog skal stå på dansk grund til maj, men hvis ordren ikke går igennem, kan der blive skabt rum til el-tog. Det mener trafikforsker fra DTU, Alex Landex,

Det ufrivillige ophold i IC4-sagen kan fremrykke en elektrificering af de danske skinner, som ellers ville have strakt sig over en lang årrække.

"Det lange seje træk er, nu når signalprojektet er blevet rullet ud i trafikforliget, at man kunne overveje at få elektrificeret på samme tid," siger Alex Landex og påpeger, at togdriften til Femernforbindelsen også bliver elektrificeret.

Strækningen Lunderskov-Esbjerg er også forberedt til eldrift, og det betyder, at der relativt let kan komme til at køre eltog mellem Esbjerg og København, og at andre strækninger kan forberedes herfra.

Diskussionen om eltog er ifølge Alex Landex også blevet mere relevant i en tid, hvor man tænker klima og CO2 ind i transportsektoren. Hvor Danmark før i tiden udelukkende producerede el ved afbrænding af kul og olie, så kan el til togene i dag udvindes af vind- og vandenergi.

Det lange seje træk er, nu når signalprojektet er blevet rullet ud i trafikforliget, at man kunne overveje at få elektrificeret på samme tid

Alex Landex
Trafikforsker, DTU

Ingen alternative tog grundet manglende eldrift
DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen, sagde mandag i Jyllands-Posten, at der ingen oplagte alternativer er til IC4-togene. Det er fordi, der ikke er eldrift i Danmark, mener Alex Landex.

"Dieseltog findes i standardudgave op til 150 kilometer i timen, men IC4-tog er bestilt til at kunne køre 200 kilometer i timen. Et problem, man ikke havde haft, hvis man havde valgt at købe nogle eltog," siger Alex Landex, der pointerer, at Danmark er det eneste land i EU, der ikke har lagt om til eldrift på hastighedsstrækninger over 150 kilometer i timen.

Alex Landex påpeger, at en løsning afhænger af, hvad man vil på togområdet, og at den ene mulighed er at fortsætte med IC3-togene på intercity-strækningerne. Dog med det forbehold, at IC3 i år har 20 år bag sig på de danske skinner og dermed nærmer sig den gængse udløbsdato for tog.

Hos DSB ønsker man ikke at byde ind på, hvad en alternativ løsning kan være. Intentionen med tavsheden er at sætte maksimalt pres på leverandøren af IC4, italienske Ansaldo-Breda, frem til tidsfristen i maj.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00